مطالبه رهبر انقلاب از مداحان چیست؟
شاعر نوحه ماندگار تسبیحات حضرت زهرا(س) گفت: بر اساس بیانات رهبر انقلاب سطح اصلی تبیین در مدح و مرثیه رویکرد دفاعِ «مثنی و فُرادی» از جبهه حق و از طرفی «مقابله و مبارزه» علیه جبهه باطل باشد.
عقیق: سید علی حسینی مداح و نوحهسرا و پژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر اهل بيت علیهمالسلام در گفتوگویی درباره بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با ستایشگران اظهارداشت: امسال فرمایشات رهبری روحِ حق و باطل در مسئله تبيين را پررنگتر جلوه داد. به عبارت دیگر ایشان مسئله تبيين را اینبار با زاویه نگاه و با ترازِ حق و باطل تشريح و تأكيد فرمودند.
بر اساس بیانات معظم له، شاید بتوان گفت سطح اصلی تبیین در مدح و مرثیه رویکرد دفاعِ «مثنی و فُرادی» از جبهه حق و از طرفی «مقابله و مبارزه» علیه جبهه باطل باشد.
وی افزود: این حقیقتی است که قرآن کریم نیز همواره به آن اشاره دارد. همان طور که اشاره شد در همین آیهای که رهبری معظم در مدح سیره حضرت صدیقه سلاماللهعلیها بیان فرمودند میفرماید: بگو شما را به «یک حقیقت» سفارش میکنم که تحت هر شرایطی حتی اگر تنها هم شدید از حق دفاع کنید و در راه حق بایستید.
حسینی گفت: گویا این روح مبارزه؛ این روح مقابله علیه باطل، مجرای رسیدن به حق و عبودیت است. گویا از همان ابتدای تاریخ هم مأموريت سلسله جلیله انبیا به عنوان انسانی چند هزار ساله، مبارزه عليه باطل بود تا از این مجرا روح حق و عبودیت و توحید در جامعه گسترده شود.
این نوحهسرای نوحه تسبیحات حضرت زهرا(س) با اشاره به بخشی از بیانات رهبری بعد از نماز ظهر اربعین امسال گفت: ایشان در بیانات ظهر اربعین خود، هدف زندگی را عبودیت و بندگی معرفی کرده و سپس تنها راه رسیدن به این عبودیت را دوستی با جریان حق و مبارزه علیه باطل معرفی میفرمایند (سلمٌ لِمَن سالَمكُم و حَرْبٌ لِمَن حارَبَکُم ) «حَربٌ لِمَن حارَبَکُم همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای «درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است؛» «حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» اینجوری است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر کردیم، اینجور شناسایی کردیم، اینجور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند.
پول لایق این نیست که هدف زندگی باشد؛ مقام و قدرت و موقعیّتهای اجتماعی حقیرتر از آن هستند که هدف زندگی انسان قرار بگیرند. هدف زندگی بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم.» (بیانات رهبری در تاریخ ۴/۶/۱۴۰۳)
وی افزود: ایشان در بیانات امسال خود به صورت تأكيدی، شاخصه و سطح اصلی تبیین را مقابله با باطل دانسته و در توضیحی هم که نسبت به اشعار اجرا شده در روز دیدار داشتند فرمودند: «همین هایی که شما اینجا گفتید که «ما از پا نمینشینیم»، «ما پرچم اسلام را روی جولان به حرکت درمیآوریم»، «ما از مرقد مطهّر پاک شام دفاع میکنیم» و از این قبیل، متوقّف به اینها است یعنی بایستی با هراسافکنی دشمن مبارزه کرد، با اختلافافکنی دشمن مبارزه کرد، با یأسآفرینی دشمن مقابله کرد.
ابزار عمدهی دشمن، ترساندن و هراس افکندن است. شما قوی هستید، او تبلیغ میکند ضعف شما را برای اینکه شما را بترساند؛ دست شما پُر است، او تبلیغ میکند که دست شما خالی است برای اینکه شما را مأیوس کند. به این نکات باید توجّه داشته باشید»
حسینی تصریح کرد: در این عبارات ایشان به نوعی حصرگونه میفرمایند تبیین متوقف به اینهاست و ایشان در مقام مشخص کردن شاخصه برای تبیین هستند. حال این مبارزه؛ این جهاد تمام عیار، قرار است از دریچه «هنر ترکیبی» مداحی انجام شود که قطعاً أَبلغ و تأثیرگذارتر است. دفاع از حق گاهی با بیان سیره زندگی اهلبیت عليهمالسلام و الگو گرفتن از آن محقق شده و گاهی با موضع گرفتن نسبت به مسائل روز و غبارروبی از عقاید و حقایق و معارف فراموش شده بیان خواهد شد.
این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه نمونهای از تبیین و مبارزه با باطل در بیانات اهلبیت علیهمالسلام بر اساس فرمایشات رهبری خطبه فدکیه حضرت زهرا سلاماللهعلیها است گفت: ایشان میفرمایند «یک خطبهای با این لفظ و معنا، حقایقی را که در نظرها نبود یا اگر بود، مورد غفلت بود، بیان میکند و روشن میکند. معارف زیادی در این خطبه هست *توحید هست، نبوّت هست، مسئلهی امامت و ولایت هست، مسئلهی عدالت هست* » (بیانات رهبری در تاریخ ۱۴۰۲۱۰۱۳)
وی افزود: به فرموده رهبری این سنّت را فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بعد از پیغمبر پایهگذاری کرد. «فرزندان ایشان و خاندان پیغمبر هم از ایشان پیروی کردند؛ خطبههای امیرالمؤمنین علیهالسّلام، خطبهی امام حسین علیهالسّلام خطاب به علما که خطبهی تکاندهندهی فوقالعادهای است: «اَنتُم اَیَّتُهَا العِصابَةُ عِصابَةٌ بِالعِلمِ مَشهورَة» خطبه حضرت زینب سلاماللهعلیها در کوفه، خطبه امام سجّاد علیهالسّلام در شام، خطبه امام صادق علیهالسّلام در عرفات که «امامت» را معنا می کند: اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَ اللَهِ کانَ هُوَ الاِمام »حسینی گفت: همه اینها معارفی است که باید در قالب این هنر ترکیبی به جان مخاطب القا شود .
این شاعر و نوحهسرا با اشاره به ثنوی فاطمی سیدمحمدرضا یعقوبیآل با مطلعِ«ای که پدر گفته فداها تو را/حدیث یرضی لرضاها تو را» تصریح کرد: ابتدا ابیاتی در وصف و مدح شخصیّت مُلکی و ملکوتی صديقه طاهره دارد. سپس در ابیاتی سیره ایشان را به تصویر میكشد:
سیره تو نشان دهد راه را
سیر من الخلق الی الله را
مادریت مایه افتخار است
پنج گلت حاصل نه بهار است
شب تو تا صبح به ذکر سبوح
تَنزَّلُ الملائکةُ والروح
وی گفت: او در نهایت در ابیاتی به سیره مبارزاتی حضرت زهرا سلاماللهعلیها اشاره میکند:تو قبل خلقت امتحان دادهایکمال صبر را نشان دادهایقیام مَثنی و فُرادای تو شاهد تنهایی مولای توچشم تو صبح و شام روشن گِریستگریهی تو گریهی روشنگَریستسلاح تو بیان روشن توستحماسهات جدال احسن توستبه راه حق تو احتجاج داریکِی به فدک تو احتیاج داریحرف حریفان همه تحریف دیننطق تو نور وَ الکتابٌ المُبینزنده به انفاس تو تا قیامتنبوّت و ولایت و امامت
منبع:فارس