عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲
از مرداد ماه صورت می گیرد:
انتظار زائران برای تشرف به سوریه بسر رسید و اعزام‌ها پس از ۱۴ ماه تعطیلی از مرداد آغاز می‌شود. رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید: هر هفته ۸۰ زائر با یک پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) به دمشق اعزام می‌شوند.

عقیق: مریم سادات آجودانی: پس از بیش از یک سال تعطیلی سفرهای زیارتی به سوریه، اعزام کاروان‌های زیارتی زیرنظر سازمان حج و زیارت از حدود ۲ هفته آینده (مرداد ۱۴۰۲) آغاز می‌شود.

اعزام هفتگی ۸۰ زائر به سوریه

سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید: هر هفته ۸۰ زائر با یک پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) به دمشق اعزام می‌شوند.

در گام نخست، اعزام زائران سوریه از تهران انجام می‌شود و فقط زائران از ایستگاه پروازی امام خمینی (ره) می‌توانند به دمشق بروند. با این وجود، سازمان حج و زیارت در تلاش است تا تعداد پروازها را افزایش داده و از سایر استان‌ها هم امکان اعزام به سوریه را فراهم سازد.

به گفته یک منبع مطلع، هزینه سفر به سوریه با توجه به حمایت دولت از سفرهای زیارتی از حدود ۱۴ میلیون تومان آغاز می‌شود و زائران در این اعزام‌ها فقط در دمشق حضور می‌یابند. البته هنوز هزینه سفر، نهایی نشده است.

توافق برای اعزام سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دمشق

در سفر هیأت دولت به دمشق که اوایل سال جاری صورت گرفت، مسؤولان تفاهم‌نامه زیارتی و گردشگری امضا کردند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور هیأت اقتصادی ایران در سوریه گفت: سالانه ۵۰ هزار نفر به سفر زیارتی سوریه اعزام می‌شوند.

پس از امضای تفاهم‌نامه سفرهای زیارتی به سوریه، جلساتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولان سازمان حج و زیارت برگزار شد و بذرپاش به تلاش برای تأمین پرواز اشاره کرد. عباس گلرو، نماینده مجلس و عضو هیأت اعزامی ایران به سوریه نیز گفت: از نیمه خرداد سفرهای زیارتی به سوریه ازسرگرفته می‌شود.

نگرانی ایرلاین‌ها برای پرواز به دمشق

همین امر موجب شد تا بسیاری از زائران برای تشرف به سوریه از نیمه خرداد آماده شوند، اما حمیدرضا محمدی، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برقراری سفر به سوریه پس از تأمین پرواز انجام می‌شود، گفت: هنوز هیچ شرکت هواپیمایی برای سفر به سوریه اعلام آمادگی نکرده است.

با توجه به نبود پرواز برای سفر به سوریه، اعزام‌ها هم به تعویق افتاد و تلاش‌های مسؤولان زیارتی کشور نتیجه‌ای نداشت. شرکت‌های هواپیمایی دلیل پرواز نکردن به دمشق را نگرانی از تحریم‌ها پس از پرواز در آسمان دمشق عنوان کردند.

البته سازمان حج و زیارت با بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی وارد مذاکره شد و حتی آمادگی برای چارتر کردن پرواز با قیمت بالا را اعلام کرد تا بتواند سفر به سوریه را از سرگیرد، اما ایرلاین‌ها باز هم حاضر به همکاری نشدند.

اعزام زائران با پرواز ماهان انجام می‌شود

اکنون هم که خبرهایی از برقراری سفر به سوریه شنیده می‌شود، باز هم بسیاری از ایرلاین‌ها پای کار اعزام زائران در قالب کاروان نیامده‌اند و یک منبع مطلع می‌گوید: اعزام زائران در قالب کاروان زیارتی به دمشق با شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

شرکت هواپیمایی ماهان هر هفته ۲ پرواز به سوریه دارد. خبرگزاری فارس هم چند بار پیشنهاد برقراری سفرها به دمشق از طریق پروازهای موجود برای جلوگیری از سودجویی برخی از افراد و اعزام غیرمجاز به سوریه را مطرح کرده بود. اما مسؤولان می‌گفتند که به دلیل محدودیت ظرفیت‌ها، امکان اعزام زائران با پروازهای موجود نیست.

اما اکنون که دیگر سایر شرکت‌های هواپیمایی حاضر به فعالیت در این مسیر نشده‌اند، سفر به سوریه با پرواز ماهان برنامه‌ریزی شده است و هر هفته بخشی از پروازها به زائران کاروان‌ها اختصاص می‌یابد.

گرانی بلیت پرواز سوری برای اعزام زائران به دمشق

سازمان حج و زیارت در هفته ۲ کاروان به سوریه اعزام می‌کند و به این ترتیب در یک هفته ۳۲۰ ایرانی به زیارت حرم‌های مطهر حضرت زینب و رقیه سلام‌الله علیهما می‌روند. در حالی که اگر قرار بر اجرای توافق ایران و سوریه و اعزام سالانه ۵۰ هزار نفر باشد، به طور متوسط باید هر ماه بیش از سه هزار نفر عازم سوریه شوند.

هم‌اکنون هر هفته ۲ پرواز از طریق هر کدام از شرکت‌های هواپیمایی ماهان و اجنحةالشام (سوری) به دمشق صورت می‌گیرد که به دلیل گران بودن بلیت پرواز شرکت هواپیمایی سوری، زائران با این پرواز به دمشق اعزام نخواهند شد. بلیت پرواز اجنحةالشام از تهران به دمشق بیش از ۱۴ میلیون تومان است.

به گزارش فارس، سفرهای زیارتی به سوریه از خرداد سال گذشته به دلیل مشکل فنی متوقف شد و پس از آن با وجود پیگیری‌ها هیچ اعزام رسمی به دمشق صورت نگرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین