عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
در حالی که برخی منابع از برقراری سفر سوریه از نیمه خرداد خبر داده بودند، به نظر می‌رسد به دلیل مشکل تأمین پرواز، این سفرها از تابستان اجرایی شود. البته بر اساس توافق دو کشور، تسهیلاتی برای حضور زائران ایرانی در دمشق اتخاذ شده است.

عقیق:مریم سادات آجودانی: پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه، سفرهای زیارتی به این کشور هم در فاز جدیدی قرار گرفت و بر اساس تفاهم‌نامه جدید با طرف سوری، مقرر شد تا سالانه ۵۰ هزار ایرانی به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما مشرف شوند.

مشکل ادامه‌دار تأمین پرواز به سوریه با وجود مذاکرات وزیر

البته با توجه به اینکه سفرهای زیارتی به سوریه با مشکل تأمین پرواز مواجه بود، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در جلساتی با وزیر ارشاد و مسؤولان سازمان حج و زیارت به تلاش برای تأمین پرواز و هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و حتی در سفر به سوریه با مسؤولان سوری از برنامه‌ریزی برای حضور چندین شرکت هواپیمایی در مسیر سفر به سوریه خبر داد.

بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس، با وجود تلاش مسؤولان وزارت راه و شهرسازی، هنوز برخی از شرکت‌های هواپیمایی حاضر به پرواز به سوریه نیستند و همچنان مشکل تحریم‌ها در پروازهای بین‌المللی به اروپا را مطرح می‌کنند.

بلیت گران شود، ایرلاین‌ها کوتاه می‌آیند؟

البته به نظر می‌رسد که با افزایش قیمت بلیت پروازها، احتمال ورود شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز به دمشق هم بیش‌تر شود. چرا که در روزهای گذشته محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت پروازها و اجرایی شدن این مصوبه پس از اخذ نظر ستاد تنظیم بازار خبر داد که البته هنوز این مصوبه نهایی نشده است.

برخی معتقدند که با افزایش قیمت بلیت پروازها، شرکت‌های هواپیمایی هم که در روزهای گذشته در کنار کاهش پرواز، قیمت‌ بلیت‌های برخی مسیرها را گران کرده‌اند، در مسیر سوریه هم فعال‌ شده و زائران می‌توانند با تأمین پرواز به زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما مشرف شوند. این امر در حالی است سال گذشته مسؤولان سازمان حج و زیارت، طی مذاکراتی که با برخی شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری سفر به سوریه داشتند، پیشنهاد افزایش قیمت را نیز مطرح کرده بودند که مورد موافقت آنها قرار نگرفت.

سفر به سوریه در تابستان امسال از سرگرفته می‌شود

با این وجود، عباس گلرو، نماینده مجلس و عضو هیات اعزامی ایران به سوریه از برقراری نخستین پرواز زائران اعزامی ایران به سوریه در پانزدهم خردادماه خبر داده است. بر همین اساس، از نیمه خردادماه یعنی کم‌تر از یک ماه دیگر سفرهای زیارتی به سوریه ازسرگرفته می‌شود و زائران ایرانی می‌توانند در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت عازم دمشق شوند.

البته یک منبع مطلع می‌گوید: با توجه به اینکه هنوز وضعیت پروازهای سوریه مشخص نشده و شرکت‌های هواپیمایی هم پای کار نیامده‌اند، نمی‌توان زمان دقیقی برای برقراری سفر زیارتی به سوریه اعلام کرد و ممکن است حتی نیمه خردادماه سفر به سوریه آغاز نشود. با این وجود، پیش‌بینی می‌کنیم که در تابستان امسال اعزام زائران به حرم حضرت رقیه و زینب سلام الله علیهما صورت گیرد و زائران به این سفر معنوی مشرف شوند.

حذف برخی از هزینه‌ها برای کاهش قیمت سفرزیارتی به سوریه

با این وجود، یکی از موضوعاتی که این روزها موجب نگرانی مشتاقان زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما شده است، هزینه بالای این سفر معنوی به شمار می‌رود. چرا که سال گذشته هزینه سفر به سوریه تا بیش از ۱۶ میلیون تومان هم رسید.

اما به گفته یک منبع مطلع، بر اساس توافق صورت گرفته با طرف سوری، برخی از هزینه‌های اضافه حذف خواهد شد و زائران ایرانی نسبت به سایر زائران خارجی با هزینه کم‌تری به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

دلار از مبادلات زیارتی ایران و سوریه حذف می‌شود

یکی از موضوعات مورد توافق ایران و سوریه برای سفرهای زیارتی، کاهش تشریفات فرودگاهی است که با تحقق آن، هزینه بلیت پرواز به دمشق تا حدودی تعدیل خواهد شد. همچنین قرار است هزینه‌های مرتبط با این سفرها، دلاری محاسبه نشده و بر اساس ریال ایرانی یا لیر سوریه محاسبه و پرداخت شود. این امر یکی از اقدامات برای حذف دلار از مبادلات فرهنگی و البته زیارتی بین سوریه و ایران است.

از دیگر موضوعات مورد توافق بین ایران و سوریه در سفرهای زیارتی، محاسبه نشدن هزینه‌های حضور در سوریه به عنوان میهمان خارجی است. چرا که هزینه‌های مختلف به ویژه اسکان یا حمل و نقل برای زائران کشورهای مختلف که به سوریه سفر می‌کنند، به عنوان زائر خارجی و گران‌تر از شهروندان سوری محاسبه می‌شود.

بر همین اساس، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به سوریه، ثبت‌نام این سفرها را بزودی آغاز می‌کند. البته در حال حاضر به دلیل مشکل تأمین پرواز، هنوز وضعیت این سفرها قطعی نشده است.

اعزام هفتگی ۱۰۰۰ زائر ایرانی به سوریه

در این دوره سالانه ۵۰ هزار ایرانی به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما مشرف می‌شوند که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، اعزام زائران به صورت تصاعدی بیش‌تر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود از پاییز امسال، به طور هفتگی بیش از یک هزار زائر ایرانی به سوریه مشرف شود.

با برقراری سفر به سوریه، تعداد پروازها به سوریه نیز افزوده خواهد شد. در حالی که اکنون تنها یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشورمان به سوریه پرواز دارد که در برنامه جدید، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به دمشق می‌پرد. همچنین یک پرواز سوری نیز در طول هفته از ایران به سوریه می‌رود که به دلیل گرانی بلیت پرواز، امکان اعزام زائران با این پرواز وجود ندارد. البته در مذاکرات صورت گرفته با طرف سوری، استفاده از این ظرفیت برای اعزام زائران کشورمان به دمشق هم مطرح شد.

به گزارش فارس، سفرها به سوریه پس از برقراری امنیت در سوریه، فقط از تهران آغاز شد و زائران از ایستگاه پروازی امام خمینی (ره) عازم دمشق شدند. پس از مدتی از سایر ایستگاه‌های پروازی هم این سفرها برقرار شدند. اما پس از مدتی به دلیل مشکل در فرودگاه دمشق، اعزام‌ها به طور کلی متوقف شد و از خرداد سال گذشته هیچ زائری در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت، از کشورمان عازم سوریه نشد، تا اینکه آبان ماه با تأمین پرواز، این سفرها از مشهد صورت گرفت و فقط تا اسفندماه ۱۴۰۱ ادامه داشت.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین