عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
مشکل اصلی در برقراری سفر زیارتی به سوریه، تأمین پرواز است. با این وجود، اعزام سالانه 50 هزار زائر به حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها مطرح شده و مسؤولان در تلاشند تا زمینه سفرهای زمینی به سوریه را نیز فراهم کنند.

عقیق: سفرهای زیارتی به سوریه، چند ماه است که با وجود پیگیری‌های سازمان حج و زیارت برقرار نشده و مشتاقان این سفر معنوی به دلیل وضعیت پروازهای داخلی به دمشق، در حسرت زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما هستند.

نبود پرواز به دمشق به دلیل تحریم‌های احتمالی اروپا

حمیدرضا محمدی، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آمادگی برای اعزام زائران به سوریه، معتقد است که شرکت‌های هواپیمایی حاضر به همکاری و پرواز به دمشق نیستند. چرا که در صورت پرواز به دمشق، ممکن است از سوی اروپا تحریم شده و دیگر امکان پرواز به سایر کشورها به ویژه اروپا را نداشته باشند.

همین موضوع تحریم‌ها باعث شده تا تنها یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشورمان در مسیر تهران ـ دمشق فعالیت کند که البته این ایرلاین هم به دلیل محدودیت در صندلی‌ها، برای اعزام کاروان‌ها مناسب نیست و سازمان حج و زیارت هم نمی‌تواند از طریق این پروازها زائران را به سوریه اعزام کند.

پیگیری ۲ وزیر برای حل مشکل سفر به سوریه

با توجه به مشکلات در زمینه پرواز به دمشق و سفرهای زیارتی به سوریه، مسؤولان سازمان حج و زیارت و همچنین وزیر ارشاد سال گذشته در جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی این موضوع را مطرح و خواستار تسهیل سفرهای زیارتی به سوریه و اختصاص پرواز برای این منظور شدند. پس از این امر، به نظر می‌رسید که در ایام نوروز سفر به سوریه برقرار شود و حداقل یک پرواز در طول هفته به اعزام زائران به سوریه بپردازد، اما این امر محقق نشد و همچنان زیارت به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما با مشکلاتی همراه است.

پیش‌نویس تفاهم‌نامه تشرف سالانه ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه تدوین شد

با این وجود، هفته گذشته که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به سوریه سفر کرده بود، با برخی مسؤولان سوری درباره وضعیت سفرهای زیارتی و گردشگری جلساتی داشت که در نهایت به تدوین پیش‌نویس تشرف سالانه ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه منجر شد تا در صورت موافقت ایران و سوریه این امر محقق و اعزام زائران ایرانی به دمشق از سرگرفته شود. البته رئیس جمهور کشورمان هم که امروز به دعوت بشار اشد، رئیس جمهور سوریه به این کشور سفر می‌کند، این موضوع را بررسی و نهایی خواهد کرد.

سفر زمینی به سوریه امسال انجام می‌شود؟

به گفته یک منبع مطلع، با امضای تفاهم‌نامه ایران و سوریه درباره اعزام زائران به این کشور، قرار است وزیر راه و شهرسازی هم اقداماتی در این زمینه انجام دهد؛ به طوری که پروازها برای ازسرگیری سفر به سوریه مهیا شده و از طرفی هم مقدمات سفر زمینی به سوریه از طریق فعال‌سازی کریدور ریلی مسافری ایران، عراق و سوریه برنامه‌ریزی شود. البته با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم، در سال جاری امکان تحقق برقراری سفر زمینی به سوریه نیست.

سال‌های گذشته نیز که سفر سوریه با برقراری امنیت در این کشور از سر گرفته شد، مسؤولان سازمان حج و زیارت با طرف سوری جلساتی برگزار و تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند؛ به طوری که بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین مسؤولان سازمان حج و زیارت کشورمان با طرف سوری، در پاییز سال ۱۴۰۰ قرار شد طی یک سال ۱۵۰ هزار زائر به دمشق اعزام شوند که به دلیل نوسان نرخ دلار و افزایش هزینه این سفرها و البته مشکلات در تأمین پروازها، کم‌تر از پنج هزار نفر به دمشق اعزام شدند.

سال گذشته نیز با تفاهم منعقد شده با طرف سوری، اعزام سالانه ۱۰۰ هزار زائر مورد توافق قرار گرفت که مدتی پس از آن، این سفرها به دلیل مشکل فنی در فرودگاه دمشق متوقف شد و حدود پنج ماه پس از آن سفر به سوریه فقط از مشهد انجام شد و در نهایت اعزام زائران ایرانی به سوریه، به هفت هزار نفر هم در یک سال نرسید.

مشتاقان تشرف به سوریه منتظر خبرهای خوش باشند

اکنون که قرار است سالانه ۵۰ هزار زائر به سوریه اعزام شود، برنامه‌ریزی اولیه در حال انجام است که با موافقت مسؤولان ۲ کشور، اعزام زائران پس از تأمین پرواز آغاز خواهد شد و به مرور زمان تعداد زائران اعزامی افزایش خواهد یافت.

به گفته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی، تلاش برای تأمین پرواز به منظور اعزام زائران به سوریه در حال انجام است و به زودی خبرهای خوبی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

با برقراری پرواز به سوریه، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به سفرهای زیارتی هم می‌تواند با برنامه‌ریزی مدون اعزام‌ها را برقرار کرده و مشتاقان این سفر معنوی هم به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما مشرف شوند. البته در مرحله نخست اعزام زائران فقط به دمشق انجام می‌شود و طرف سوری هم مجدد امنیت زائران ایرانی در دمشق را تضمین کرده است.

استفاده از پروازهای سوری برای سفرهای زیارتی به سوریه

همچنین قرار است تا پایان سال جاری تعداد زائران اعزامی به سوریه در هر هفته افزایش یابد و حتی در صورت امکان از پروازهای شرکت هواپیمایی سوری نیز برای اعزام زائران استفاده شود. هم‌اکنون شرکت «اجنحةالشام» در هفته ۲ پرواز به سوریه دارد که به دلیل گران بودن بلیت این پروازها، تاکنون اعزام زائران کشورمان با این شرکت هواپیمایی محقق نشده است. هزینه بلیت پرواز به سوریه با پرواز اجنحةالشام حدود ۱۲ مییلون تومان است.

البته برخی از زائران در کنار تشرف به دمشق، به سایر شهرهای این کشور به ویژه حلب هم سفر می‌کنند و «مشهدالحسین» یا مسجد نقطه را که گفته می‌شود رأس مبارک امام حسین علیه‌السلام در آنجا هم قرار داشته و چند قطره از خون مبارک سیدالشهدا علیه‌السلام روی سنگی در آن ریخته است، زیارت می‌کنند. حتی برخی از افراد پس از تشرف به دمشق و زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما، به بیروت نیز می‌روند. چرا که از دمشق تا بیروت با ماشین‌های سواری کم‌تر از ۲ ساعت راه است.

به گزارش فارس، از خرداد سال گذشته سفر به سوریه از تهران متوقف شد و همچنان هم امکان تشرف کاروان‌های زیارتی به سوریه از تهران وجود ندارد. البته از آبان تا اسفند ۱۴۰۱ چند کاروان از مشهد عازم سوریه شدند که در نهایت طی ۲ ماه اخیر هیچ کاروانی به سوریه از سوی سازمان حج و زیارت اعزام نشده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین