عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
در حالی که کاروان‌های غیرمجاز در حال اعزام زائران به سوریه هستند، سازمان حج و زیارت هنوز برنامه‌ای برای برقراری این سفرها ندارد.

عقیق: مریم سادات آجودانی: سفرهای زیارتی به سوریه همچنان متوقف است. سازمان حج و زیارت هم اعلام کرده تا اطلاع ثانوی هیچ کاروانی به دمشق اعزام نمی‌کند.

نبود کاروان‌های رسمی برای تشرف به سوریه

با این وجود، برخی از افراد با راه‌اندازی کاروان غیرمجاز همچنان سفر به سوریه را در برنامه دارند و در حال اعزام زائران هستند. مشتاقان زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما هم راهی جز همراهی با این کاروان‌ها ندارند. مدیر یکی از کاروان‌های غیرمجاز علی ناظری می‌گوید که «ما زائران را با پرواز لاذقیه به سوریه می‌بریم و از آنجا با اتوبوس به دمشق می‌رویم.»

 پروازهای ایرانی در فرودگاه دمشق فعالیت ندارند

سفرهای زیارتی به سوریه پس از حمله رژیم اشغالگر قدس به غزه و ناآرامی‌ها در دمشق متوقف و پس از مدتی هم فرودگاه دمشق تعطیل شد. در این مدت چندین بار فرودگاه دمشق فعالیت خود را متوقف و دوباره از سرگرفته است، اما به گفته یک منبع مطلع، «پروازهای ایرانی در فرودگاه دمشق فعالیت ندارند.»

تنها یک شرکت هواپیمایی کشورمان در مسیر سوریه هم‌اکنون فعال است. این در حالی است که پیش از این یکی دیگر از ایرلاین‌ها در دمشق فعالیت داشت و زائران ایرانی را جابجا می‌کرد. البته شرکت هواپیمایی کشورمان که در حال حاضر در مسیر سوریه فعال است، در فرودگاه لاذقیه می‌نشیند و با توجه به توقف اعزام‌های رسمی، زائران را به صورت کاروانی منتقل نمی‌کند.

بر همین اساس هم کاروان‌های غیرمجاز برای تشرف به سوریه از شرکت هواپیمایی سوری با عنوان اجنحةالشام همراه می‌شوند؛ تا جایی که یکی از مسوولان این ایرلاین می‌گوید: «پروازهای ما به لاذقیه و برای هر طرف هم با قیمت مختلف عرضه می‌شود.»

پرواز ۱۵ میلیون تومانی به سوریه!

قیمت بلیت پرواز سوری برای رفت و برگشت بیش از ۱۵ میلیون تومان است که البته اگر افراد بلیت یک طرفه تهیه کنند، قیمت آن به بیش از ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد. با این وجود، کاروان‌های غیرمجاز با تهیه این بلیت‌ها زائران را با قیمت‌های بالای ۲۵ میلیون تومان به سوریه اعزام می‌کنند.

چرا سفرهای زیارتی به سوریه برقرار نمی‌شود؟

البته بلیت پرواز سوریه توسط یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشورمان هم عرضه می‌شود که برای تهیه این بلیت هم باید از حداقل یک هفته قبل اقدام کرد. ظرفیت این ایرلاین به سرعت تکمیل می‌شود و به همین دلیل هم امکان سفر کاروانی با این ایرلاین وجود ندارد. شرکت هواپیمایی کشورمان که فعال در مسیر سوریه است هم در لاذقیه می‌نشیند.

با توجه به اینکه برای سفر به سوریه و زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما دیگر نیازی به تأیید نهادها و سازمان‌های امنیتی نیست، همه مشتاقان این سفر می‌توانند با تهیه بلیت راهی سوریه شوند. اما ارائه خدمات در سوریه متفاوت از سایر سفرهای خارجی است و به دلیل اهمیت امنیت، همواره مسوولان از متقاضیان سفر به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما خواسته‌اند که با کاروان‌های رسمی همراه شوند.

زائران برای زیارت حرم‌های سوریه صبور باشند

اکنون هم که کاروان رسمی نداریم، مسوولان سازمان حج و زیارت از متقاضیان می‌خواهند که تا برقراری سفرها و ایجاد امنیت لازم برای تشرف به زیارت سوریه صبور باشند.

تضمین امنیت زائران ایرانی در دمشق از سوی دولت سوریه

با این وجود، مدیر یکی از دفاتر زیارتی حسین فلاحی می‌گوید که «برخی از دفاتر زیارتی هم در حال اعزام‌ زائران به سوریه خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت هستند.» با این وجود، با توجه به اهمیت حفظ سلامت زائران، سازمان حج و زیارت هنوز اعزامی به سوریه ندارد. چرا که بر اساس توافق دولت سوریه «امنیت زائران ایرانی در دمشق» را تضمین کرده است. اما در حال حاضر پروازهای ایرانی در دمشق نمی‌نشینند.

نامشخص بودن زمان برقراری سفرهای زیارتی به سوریه

همین امر هم باعث شده تا اعزام‌های رسمی همچنان معلق باشد و مسؤولان هم زمانی برای برقراری این سفرها تعیین نکنند. البته به گفته یکی از منابع محلی سوریه «فرودگاه دمشق در روز چندین پرواز دارد و مشکلی در زمینه امنیت این فرودگاه در حال حاضر وجود ندارد.»

به دلیل ممنوعیت ورود پروازهای ایرانی به دمشق برای اهمیت امنیت، سفر زیارتی در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت هم به سوریه و حرم‌های حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما صورت نمی‌گیرد. البته گفته می‌شود که زمان ازسرگیری سفر به سوریه مشخص نیست و «اعزام‌ها تا برقراری امنیت و ایجاد آرامش برقرار نخواهد شد.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین