عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
با توجه به نبود ظرفیت برای تشرف به عتبات در ۱۳ رجب، برخی از زائران با کاروان‌های غیرمجاز راهی عراق شدند.

عقیق: «می‌خواهم ۱۳ رجب به نجف بروم، اما هیچ کاروانی نیست. برای همین با کاروان غیرمجاز راهی شدم» این را فاطمه می‌گوید که نذر دارد هر سال در ایام میلاد امام علی علیه‌السلام به زیارت برود.

با تکمیل ظرفیت کاروان‌های عتبات بسیاری از متقاضیان تشرف به زیارت مولا جاماندند، اما از امروز ۳ بهمن در حالی که ۲ روز تا میلاد امیرالمؤمنین علیه السلام باقی مانده، ظرفیت‌های جدید تا نیمه ماه رجب باز شده است. مدیر دفتر زیارتی علی عسکری می‌گوید که «این ظرفیت‌ها بسته به تقاضای استان‌هاست.»

ظرفیت کاروان‌های عتبات هر ساله در ماه‌های رجب و شعبان به سرعت تکمیل می‌شوند. امسال نیز ۲ روز پس از باز شدن ثبت‌نام از اول تا نیمه رجب، ظرفیت کاروان‌ها (حدود ۴۰۰ کاروان با ظرفیتی بالغ بر ۱۶ هزار نفر) پر شد.

اکنون با ایجاد ظرفیت جدید، روزانه متوسط ۴۵ کاروان به عراق اعزام می‌شوند که حدود ۲۰ درصد آنها هوایی هستند. استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین تقاضا را برای افزایش ظرفیت عتبات دارند.

باز شدن ظرفیت‌های جدید برای تشرف به عتبات در حالی است که کاروان‌های غیرمجاز هر روز با هزینه‌های متفاوت در حال تبلیغ زیارت عتبات در ماه رجب هستند و قبل از تقاضا، کاروان جدید راه می‌اندازند. برخی از این کاروان‌های غیرمجاز هزینه سفر هوایی یک هفته‌ای را از تهران تا ۲۲ میلیون تومان هم اعلام کردند. هزینه سفرهای رسمی با خدمات مشابه متوسط ۱۶ میلیون تومان است.

مدیر یکی از کاروان‌های غیرمجاز مسعود کاظمی با بیان اینکه بسیاری از دفاتر زیارتی هم مجری اعزام‌های غیرمجاز شده‌اند، می‌گوید که «ما مثل کاروان‌های رسمی، هیچ ارزی از دولت نمی‌گیریم، اما سعی می‌کنیم خدمات مشابهی ارائه دهیم.» با این وجود، مدیر یکی از دفاتر زیارتی ابراهیم جعفری می‌گوید که ظرفیت جدید که باز نشود، «برخی از دفاتر زیارتی هم برای پاسخ به تقاضای زائران، کاروان خارج از چارچوب سازمان حج راه می‌اندازند» که البته این تخلف است.

ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز و نظارت بر سفرهای زیارتی و همچنین درنظر گرفتن ظرفیت بیشتر در ایام مناسبتی یکی از راه‌های تشویق زائران برای همراهی نکردن کاروان‌های غیرمجاز است. البته نمکاینده ولی فقیه در حج و زیارت حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب هم خواسته تا «با شیوه‌های مختلف از جمله کاهش هزینه‌ها، رضایت زائران را جلب کنند.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین