عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
حاج آقا مجتبی تهرانی:
حاج آقا مجتبی تهرانی: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرماید دهه اول ذی‌الحجه را قدر بدانید که ایامی پاکیزه‌تر، عظیم‌­تر و بزرگ‌تر از نظر اجر نزد خداوند از این دهه نداریم.

عقیق: مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌‌ها به مناسبت ماه ذی‌الحجه اظهارداشت: از نظر مقاطع زمانی ما یک مقطع‌هایی داریم که اثر اعمال بیش‌تر از همه چیز است؛ یعنی نقش سازندگی بیش‌تر می‌شود.

پاداش کار خیر در ماه رمضان و ذی‌الحجه بیش‌تر است

وی افزود: خُب یکی ماه مبارک رمضان است و دیگری هم دهه اوّل ذی‌الحجّه است. این ایام از نظر اثرگذاری نسبت به اعمال خاص و ویژه است.

مجتبی تهرانی ادامه داد: در روایتی حضرت پیامبر(ص) فرمودند: «مَا مِنْ‏ أَیَّامٍ الْعَمَلُ‏ الصَّالِحُ‏ فِیهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَی» در روایت دیگر هم هست؛ «مَا مِنْ أَیَّامٍ أَزْکَى عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَیْرٍ مِنْ عَشْرِ الْأَضْحَى»(إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏۱، ص ۳۱۷ ) که در ادامه می‌فرماید: «مِنْ أَیَّامِ الْعَشْرِ یَعْنِی عَشْرَ ذِی الْحِجَّةِ».

انجامِ عمل نیک در هیچ روزی مانند دهه اول ذی‌الحجه نزد خدا محبوب‌تر نیست

این استاد اخلاق اضافه کرد: این یک تعبیر است که ایامی پاکیزه‌تر، عظیم‌­تر و بزرگ‌تر از نظر اجر نزد خداوند، از دهه اول ذی­حجه نداریم. دریک روایت دیگر داریم «مَا مِنْ‏ أَیَّامٍ‏ الْعَمَلُ‏ الصَّالِحُ‏ فِیهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَیَّامِ الْعَشْرِ؛ هیچ روزی نیست که انجامِ عمل نیک در آن، به اندازه این روزها یعنی دهه نخست ذی‌الحجه، نزد الله متعال محبوب و پسندیده باشد » عشر در اینجا به معنای دهه اول ذی‌­الحجه است. سوال کردند «قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ  وَ لَا الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» این­ طور که شما گفتید یعنی حتی از جهاد در راه خدا بیش‌تر است؟ «قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ یَرْجِعْ» حتی اگر کسی برود در راه خدا جهاد کند، مال و جانش را هم بدهد، هیچ‌چیزش نماند و برهم نگردد، از آن هم بالاتر است.

وی افزود: غرضم این بود که این دهه از آن دهه‌هایی است که خصوصیت‌های فراوانی دارد. این دهه‌ای بود که حضرت موسی(ع) به آن جایگاه رسید. این دهه تجلّی رب بر عبدش است؛ همان‌گونه که بر موسی(ع) تجلّی کرد.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

تعداد بازدید : 16

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین