عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
حاج آقامجتبی تهرانی:
آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی گفت: به فرموده امام رضا (ع): ما اهل بیتی هستیم‎ که اگر وعده‌‎ای به کسی دادیم، آن را دِین خودمان می‌‎بینیم و به آن ملتزم هستیم؛ همان‌‎طور که پیغمبراکرم (ص) نیز این‏گونه بود.

عقیق: امروز ۲۳ ماه ذی القعده یکی از روزهای زیارت مخصوص امام رضا(ع) به حساب می آید که بنا به روایتی سالروز شهادت ایشان هم هست. مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش در خصوص امام رضا(ع) اظهار داشت: روایتی از امام هشتم(ع) نقل شده که فرمودند: «إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ نَرَى وَعْدَنَا عَلَیْنَا دَیْناً کَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ» (بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۳۹ ـ مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۵۸). ما اهل بیتی هستیم‎ که اگر وعده‌‎ای به کسی دادیم، آن را دِین خودمان می‌‎بینیم و به آن ملتزم هستیم؛ همان‌‎طور که پیغمبراکرم (ص) نیز این‏گونه بود.

من مدیون شما هستم که آمدید مرا زیارت کردید!

وی ادامه داد: از امام هشتم(ع) وارد شده که حضرت به کسانی که مزار او را زیارت کنند، وعده داده‏‌اند که در حسّاس‌‎ترین موقعیّت‎‌ها به داد ایشان برسند. ما دنیا و آخرتمان را مدیون امام هشتم(ع) هستیم.

مجتبی تهرانی گفت: یکی از نعمت‎‌های بزرگ الهی برای ما این است که موفّق شدیم مزار او را زیارت کنیم. همه ما کم‌و‌بیش مدیون امام رضا(ع) هستیم. با این حال، حضرت می‌‎فرماید: من مدیون شما هستم که آمدید مرا زیارت کردید! امّا من جواب می‏‌دهم قربانت بروم! یا امام هشتم!(ع) چرا شما مدیون ما باشی؟! ما همه مدیون شما هستیم؛ هم در دنیا و هم در آخرت.

تعداد بازدید : 36

ماجرای ادای دین امام رضا به زائرانش

والاترین دستگیری‌ امام رضا (ع) از موالیانشان

این استاد اخلاق با اشاره به دستگیری که اولیای خدا می‌خواهند نسبت به موالیانشان داشته باشند،تصریح کرد: والاترین دستگیری‌شان همین است که می‌خواهند آن‌ها را از اضطراب آن عالم برهانند و اضطرابشان را کم کنند. بالاترین کرامت، آقایی و مولایی همین است.

وی گفت: فرض کنید به دیدار و زیارت آن‌ها می‌رویم. بعضی‌ها تقاضا می‌کنند. بهترین عطای آن‌ها برای ما باید این باشد که روح ما را نسبت به احوال قیامت آرام کنند. نمی‌گویم حاجت نخواهید. بخواهید! مهم این است بخواهید که آن طرف ما را بپایند.

مجتبی تهرانی گفت: دنیا تمام می‌شود. دنیای مشروع بخواهید امّا یادتان نرود این تعلقات دنیایی شما را به این سو نکشد که از آن طرف غافل بشوید. گرچه در بین ائمه ما، امام هشتم(ع) خودش این کار را می‌کند بدون اینکه ما از او بخواهیم.

۳ جایی که امام رضا به داد زائرانش می‌رسد

این استاد اخلاق ادامه داد: این روایت را در خصائل صدوق دیده‌ام. امام هشتم(ع) فرمود: «مَنْ‏ زَارَنِی‏ عَلَى‏ بُعْدِ دَارِی»؛ اگرکسی من را از راه دوری که دارم، دیدار کند. برای دیدار من بیاید. «أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِن‏»؛ من روز قیامت می‌آیم و دستش را در سه موطن می‌گیرم.

وی افزود: «حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا»؛ تا اینکه او را از اضطراب موطن‌ها خلاص کنم. سه موطن عجیب است.«إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالا»؛ آن موقع که نامه اعمال را به دست ما دهند. انسان آن موقع خیلی مضطرب می‌شود. «عِنْدَ الصِّرَاط»؛ دوم، هنگامی که می‌خواهد از صراط عبور کند. سوم، «عِنْدَ الْمِیزَان‏»؛ آنگاه که می خواهند او را بسنجند.

مجتبی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: این الطاف امام رضا(ع) بدون این است که زائر تقاضا کند امّا یک پیوند می‌خواهد. پیوند ظاهری با من داشته باش. من در این مواطن، به تو اطمینان درونی می‌دهم.

تعداد بازدید : 14

والاترین دستگیری‌ امام رضا (ع) از موالیانشان

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین