عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۷
گزارش|
سفر به عتبات در هفته‌های اخیر رونق پیدا کرده است که البته به دلیل گرانی سفر‌های هوایی، بیش از ۸۵ درصد اعزام‌ها از طریق مرز‌های زمینی انجام می‌شود. با این وجود، خدمات ارائه‌شده به زائران در کاروان‌های زمینی و هوایی یکسان است.

عقیق: سفرهای زیارتی به عتبات از ابتدای سال جاری با استقبال خوبی مواجه شده و با توجه به نبود نوسان قیمتی در هزینه این سفر معنوی، بسیاری از زائران با برنامه‌ریزی قبلی به زیارت مشرف می‌شوند.

گرانی سفرهای هوایی عتبات و استقبال زائران از سفرهای زمینی

اکنون با وجود گرمای هوا در عراق، بسیاری از ایرانیان به صورت زمینی و هوایی عازم عتبات می‌شوند که البته به دلیل نبود پرواز با قیمت مناسب، بیش‌تر اعزام‌ها به صورت زمینی در حال انجام است.

به گفته نورمحمدی، یکی از مسؤولان اعزام زائران به عتبات که روزانه بیش از هشت کاروان دارد، سفرهای زمینی به عتبات همچنان در صدر هستند و بسیاری از زائران ترجیح می‌دهند به صورت زمینی به عراق سفر کنند. البته هزینه سفر هم در این زمینه بی‌اثر نیست. چرا که هزینه سفر هوایی به عتبات حدود ۲ برابر گران‌تر از سفرهای زمینی است. بر همین اساس نیز این گروه از هر هشت اعزام به عتبات، ۶ سفر زمینی و ۲ سفر هوایی دارد که البته گاهی هم به یک کاروان هوایی در روز می‌رسد.

۸۵ درصد اعزام‌ها زمینی است

هزینه سفر هوایی عتبات در حال حاضر از حدود ۱۲ میلیون تومان آغاز می‌شود که البته بخش قابل توجهی از آن مربوط به پرواز است؛ به طوری که به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت بیش از ۵۰ درصد هزینه سفر هوایی به پرواز زائران اختصاص دارد. در حالی که هزینه سفر زمینی عتبات گاهی کم‌تر از ۶ میلیون تومان است. همین کم بودن هزینه سفرهای زمینی نسبت به سفرهای هوایی عتبات، زائران را به سفرهای دسته جمعی و البته زمینی تشویق می‌کند و از ابتدای سال جاری تاکنون هم بیش از ۸۵ درصد اعزام‌ها به صورت زمینی انجام شده است و این روند ادامه دارد.

با وجود استقبال از سفرهای زیارتی به عتبات از سوی ایرانیان، ظهرها در عراق شدت گرما به حدی است که زائران کم‌تر در فضای باز حضور دارند؛ تا جایی که حتی بین‌الحرمین خلوت شده و افراد در ساعات آغازین و پایانی روز به زیارت مشرف می‌شوند.

بر اساس برنامه سازمان حج و زیارت هم، سفر زائران به شهرهای زیارتی صبح‌ها صورت می‌گیرد تا زائران با توجه به گرمای هوا در مسیر دچار گرمازدگی نشوند. البته همه اتوبوس‌های کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت با کولر و وسایل سرمایشی است و سازمان حج و زیارت سعی کرده تا همه امکانات لازم برای رفاه زائران در این سفر معنوی را مهیا کند.

کیفیت هتل‌ها، اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت کاروان‌های عتبات

تفاوت هزینه کاروان‌ها هم در این سفرها به دلیل نوع اسکان در هتل‌هاست که علاوه بر دوری یا نزدیکی به حرم‌ها، کیفیت هتل‌ها هم در هزینه سفر اثرگذار است؛ به طوری که به گفته حمیدرضا محمدی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، دلیل اصلی تفاوت در هزینه سفرهای زیارتی، نوع اسکان زائران است و سایر خدمات به زائران عتبات به صورت یکسان ارائه می‌شود.

غذای همه زائران عتبات در آشپزخانه‌های مرکزی طبخ می‌شود

وی با بیان اینکه همه زائرانی که در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف می‌شوند، از یک نوع غذا بهره‌مند می‌شوند، می‌گوید: تفاوتی در خدمات زائران در قالب کاروان زمینی و هوایی وجود ندارد و دلیل تفاوت هزینه سفرها در کنار هزینه پرواز، نوع هتل‌ها است، اما غذای همه زائران در آشپزخانه مرکزی در نجف و کربلا طبخ و توزیع می‌شود و تفاوتی در نوع تغذیه زائران کاروان زمینی و هوایی نیست. ما سعی داریم مواد اصلی غذای زائران را از ایران به عراق ارسال کنیم، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها ممکن است گوشت یا برخی از مواد اولیه آنها از عراق تهیه شود. با این وجود، تلاش ما ارائه غذایی مطلوب به زائران است.

ثبت‌نام عتبات تا ۳۱ خرداد امکان‌پذیر است

به گفته علمی، یکی از مسؤولان دفاتر زیارتی، هم‌اکنون ثبت‌نام سفرهای زیارتی به عتبات در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت، تا ۳۱ خردادماه امکان‌پذیر است و مشتاقان تشرف به این سفر معنوی می‌توانند به صورت زمینی یا هوایی با این کاوان‌ها به کربلا مشرف شوند. البته طی روزهای آینده ثبت‌نام عتبات برای تیرماه و به ویژه روز عرفه نیز آغاز می‌شود.

با توجه به اینکه بسیاری از زائران به صورت زمینی عازم عراق می‌شوند، مرز مهران همچنان به عنوان پرترددترین مرز زمینی است و پس از آن مرزهای شلمچه و خسروی به عنوان مرزهای اصلی برای اعزام زائران در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، از ابتدای سال جاری تاکنون، با توجه به حمایت دولت سیزدهم از سفرهای زیارتی، ارز حدود ۳۵ هزار تومانی برای سفر عتبات اختصاص پیدا کرده است و همین امر موجب شده تا هزینه این سفرها با وجود نوسان نرخ دلار، ثابت بماند. چرا که بخش قابل توجهی از هزینه سفر عتبات به صورت ارزی است و دفاتر زیارتی باید هزینه اسکان، تغذیه، حمل و نقل و سایر خدمات در عراق را به صورت دلار یا دینار عراقی در اختیار گروه‌های خدمات‌رسان عراقی قرار دهند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین