عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
در سومین همایش ملی جمعی‌ از ستایشگران جوان هیئت‌های کشور رقم خورد؛
استاد محمدجواد غفورزاده (شفق) در سومین همایش ملی جمعی‌ از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور تجلیل شد.

گزارش تصویری

عقیق:سومین همایش ملی جمعی ‌از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور که در اردوگاه سیدالشهداء آبعلی تهران برگزار شد.

لازم به ذکر است، بخش ویژه این همایش، تجلیل از استاد محمدجواد غفورزاده (شفق) بود که با اهدای هدیه‌ و تصویری از سوی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری همراه شد.

در این بخش استاد سیدمهدی حسینی و آقای سیدمحمدرضا یعقوبی‌آل اشعاری از استاد شفق را خوانده و سپس به تجزیه، تحلیل و بیان نقاط قوت و مثبت این شعر برای مداحان پرداختند.

تجلیل از استاد محمدجواد غفورزاده (شفق)+فیلم و عکس

شعر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

استاد سیدمهدی حسینی اظهار کرد: شاعر باید نسبت به شعر خود وسواس داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بی‌تابی شاعر یکی دیگر از نقاط قوت او است، مطرح کرد: وقتی یک موضوعی مطرح می‌شود اگر شاعر نسبت به آن بی‌تاب باشد، می‌تواند آثار فاخری را در راستای آن موضوع خلق کند.

سخنران سومین همایش ملی جمعی‌ از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور ادامه داد: در شعر امروز با بحرانی مواجه شده‌ایم و آن این است که مداح شعر ضعیف را با این توجیه که مردم آن را دوست دارند انتخاب می‌کند.
وی با بیان اینکه باید عام‌فهم و خواص‌پسند باشد، عنوان کرد: شعر باید لایه‌های مختلفی داشته باشد که لایه بیرونی برای مخاطبین عام و لایه‌های درونی برای مخاطبین خاص باشد.

تجلیل از استاد محمدجواد غفورزاده (شفق)+فیلم و عکس

حسینی با اشاره به اینکه نحوه بیان نیز در شعر یک موضوع مهم است، خاطرنشان کرد: همچنین موسیقی در شعر نیز یک نکته مهم است که شعر باید از موضوعاتی از جمله سادگی، روانی، ردیف‌دار بودن، مکث درست و ... بهره‌مند باشد.

وی با بیان اینکه شعر باید ابعاد مختلفی داشته باشد، تصریح کرد: این ابعاد شامل احساس، پند، موعظه و ... است.

سخنران سومین همایش ملی جمعی‌ از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور افزود: مخاطبین شعر به چندین گروه مخاطبین حساس نسبت به شعر، مخاطبین بی‌تفاوت، مخاطبین انیس با شعر، مخاطبین عام و مخاطبینی که تفاوت میان شعر و غیر شعر را نمی‌دانند تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: در هیأت امام حسین(ع)، باید نسبت به تمام این گروه‌ها توجه داشته باشیم و در اشعار تمام این قواعد شناخت مخاطب جدی گرفته شود.

حسینی با اشاره به تعامل شاعر و مداح، یادآور شد: این تعامل موجب می‌شود مداح گره‌های موجود در اشعار را بتواند باز کند.

تجلیل از استاد محمدجواد غفورزاده (شفق)+فیلم و عکس

گفتنی است؛ در بخش صبح‌گاهی این برنامه که با عنوان الی‌الحبیب ۳ برگزار شد، شاهد خیرمقدم گویی رحیم آبفروش و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین امیری‌طیبی، دکتر مهدی امین‌فروغی و حاج ماشاء‌الله عابدی و همچنین رونمایی از کتاب «از مرثیه تا فریاد»، تحلیل هنری و اجتماعی آثار چهارده مداح سرشناس کشور، بودیم.

تعداد بازدید : 81

سپس در بخش بعدازظهر نیز استاد محمدهادی وحیددستجردی، آقای ابراهیم نورمحمدی، استاد سیدمهدی حسینی و آقای سیدمحمدرضا یعقوبی‌آل سخنرانی کرده و از مستند «صبح صادق» رونمایی شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین