عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
رحیم آبفروش:
مدیر بخش نهاد هیأت مهرواره نو گفت: در این بخش، به دلیل اینکه هیأت‌ها سال‌ها کارهای خود را اطلاع‌رسانی نکرده‌اند در هر رشته با مجموعه و گنجینه‌ای از اقدامات مواجهیم.

عقیق: رحیم آبفروش مدیر بخش نهاد هیأت مهرواره نو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: هوای نو، کار نوپایی است. این نهال دومین سال شکل‌گیری خود را سپری می‌کند و هنوز امکان رشد کمی و کیفی دارد. به‌خاطر دوساله بودن این نهال، حجم آثار و کارهایی که آمده بسیار بالاست.

استقبال بالای هیأت‌ها از مهرواره هوای نو 

وی افزود: ورودی ما خیلی فیلترشده و بسته نبود، بلکه ورودی وسیعی داشتیم و هیأت‌های زیادی شرکت کردند.

آبفروش افزود: اگر می‌خواستیم با دقت بیشتری این گستره ورود را محدود کنیم، تعداد آثار کم می‌شد، همچنان که در بررسی اسناد هر رشته با یک تعداد هیأت محدود مواجه می‌شدیم.

با گنجینه اقدامات بکر و دست نخورده هیأت‌ها مواجه بودیم

مدیر بخش نهاد هیأت مهرواره هوای نو در ادامه تشریح کرد: در سال گذشته از حیث کیفی، به دلیل اینکه سالیان سال آثار، اقدامات و تولیدات و برنامه‌‌های هیأت‌ها رسوب کرده و انباشته شده بود، با یک گنجینه بکر و دست نخورده مواجه بودیم. همچنین با حجم بالای آثار جدی و کیفیت خوبی که در این سال‌ها اتفاق افتاده بود، روبه‌رو بودیم.

وی به نحوه ارزیابی آثار اشاره کرد و افزود: آثار بعد از غربالگری در رشته‌هایی که سال گذشته تکرار شده بودند، باید مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و می‌دیدیم در آن رشته، هیأت‌ها نسبت به سال گذشته چه پیشرفتی کرده‌اند. طبیعتاً کمیت و کیفیت آثار متفاوت می‌شود.

وضعیت رشته‌های بخش نهاد هیأت

مدیر بخش نهاد هیأت درباره ۱۲ رشته این بخش گفت: این بخش ۷ محور اصلی، ۳ محور ویژه و ۲ محور جنبی دارد. محور اصلی شامل هیأت و نوجوان، هیأت و خانواده، هیأت و شهدا، هیأت و امداد اجتماعی، هیأت و شادی، هیأت هنر و رسانه، هیأت و اقتصاد، محور ویژه شامل هیأت معنویت و اخلاق، ساختار و تشکیلات هیأت، هیأت و جهانی اندیشی، محور جنبی‌ شامل هیأت و جهاد علمی، هیأت و ورزش است.

 آبفروش درباره رشته‌های جدید در مهرواره گفت: رشته‌هایی داشتیم که برای اولین بار در مهرواره قرار می‌گرفت و خُب به قاعده پارسال یک گنجینه‌ای برای خودشان داشتند؛ مثلاً موضوع هیأت و ورزش و هیأت و محیط زیست را برای اولین بار داشتیم.

وی افزود: همچنین در بعضی از رشته‌ها چون نوپدید بودند مثل هیأت و جهانی‌اندیشی، هیأت و جهاد علمی و هیأت و ورزش، ما یک مقدار ضعف داشتیم؛ چون آشنا کردن هیأت‌ها با این مباحث و مفاهیم زمان می‌برد و چون تازه ما این حرکت را آغاز و شروع کردیم، ان‌شاءالله در مهرواره بعدی به کیفیت مطلوب‌تری می‌رسیم.

ساعت‌ها داوری آثار طول کشید

آبفروش حضور داوران را یک جمع بی‌نظیر از افراد و کارشناسان چهره حوزه‌های متفاوت عنوان کرد و گفت: داوران بین گروه‌های ۳، ۵ یا ۷ نفره تقسیم شده بودند. در جلسات داوری، ما در چند نوبت قبل از اینکه به جلسه نهایی برسیم، با همکاری و مشورت داوران، آثار را بر مبنای شاخصه‌هایی که به آن رسیده بودیم، غربالگری کردیم؛ گاهی تا ۲۰ ساعت داوری یک رشته طول می‌کشید.

وی افزود: از یک جهت ما کار سختی را به عهده داشتیم و باید داوری دقیقی صورت می‌گرفت، چرا که ما باید مجموعه رویکردها، سویه‌ها، نگرش‌ها و کنش‌های مجموعه هیأت را نسبت با یک موضوع مورد قضاوت و بررسی قرار می‌دادیم و بعد، دست به انتخاب می‌زدیم. طبعاً هر هیأتی توانسته بود اسناد و مستندات در اختیار داوران قرار دهد، بهتر خود را معرفی کرده بود و قضاوت دقیق‌تری درباره او انجام می‌شد.

هیأت‌های ضعف روایت‌گری اقدامات خود را دارند

آبفروش معرفی هیأت‌ها را ضعف اساسی آنان دانست و گفت: هیأت‌ها زمانی که بنا دارند، مفاهیم و کارهایی را که انجام داده‌اند، به مخاطب انتقال دهند و اطلاع‌رسانی کنند، ضعیف هستند که باید آنان را توانمند کنیم و ارتقا و رشد دهیم.

مدیر بخش نهاد هیأت مهرواره هوای نو تصریح کرد: در داوری ما به دنبال اول و دوم شدن هیأت‌ها نیستیم؛ چون اینجا یک مهرواره است که قرار است به اتحاد، مودت و اخوت هیأت‌ها کمک کند.

پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن مهرواره هوای نو

وی اظهار کرد: پیشنهاد من این است که از ۱۰ هیأت برتر تجلیل کنیم و کاش بشود در حوزه‌ای از ۴۰ هیأت حمایت کرد و مهرِ مهرواره گستره بیشتری پیدا می‌کرد. همچنین در رشته‌های مختلف با توجه به شیوه و شکل عملکرد هیأت‌ها و تخصصی شدن موضوعات و ملاحظات دیگری که پیرامون این مسأله است یا مهرواره را به صورت ۳ سالانه برگزار کنیم یا حداقل هر سال رشته‌هایی که هست تا دوسال بعد تکرار نکنیم و به صورت چرخشی رشته‌ها را داشته باشیم.

آبفروش در پایان گفت: دلیل این پیشنهاد برای این است که فرصت برای اقدام مؤثر، فعالیت چشمگیر و رشد قابل توجه و تجربه کردن میدان برای هیأت‌ها فراهم شود و اگر این اتفاق بیفتد، کیفیت آثار در سطح مطلوبی قابل رشد خواهد بود؛ وگرنه ممکن است در قبال آثاری که به دبیرخانه ارسال می‌شود با چالش مواجه شویم.

به گزارش فارس، اختتامیه دومین مهرواره هوای نو با هدف تجلیل از برگزیدگان روز دوشنبه ۱۶ مردادماه از ساعت ۱۵ در تالار وحدت برگزار می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین