عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
حاج منصور ارضی:
حاج منصور ارضی گفت: نهادهای زیادی امروز در مداحی داریم مانند جامعه ایمانی مشعر، خانه مداحان، جامعه مداح غرب تهران یا شرق تهران و ... همه این‌ها باید یکی شود و یک تشکیلات واحد داشته باشیم؛ در این صورت طهارت در مداحی هم اتفاق می‌افتد.

عقیق: همایش سراسری خانه مداحان اهل بیت (ع) با عنوان «سرمشق فاطمی در عرصه ستایشگری» با حضور ستایشگران، شاعران آئینی، روحانیون و فعالان عرصه مداحی و هیأت عصر امروز چهارشنبه دهم اسفندماه در مشهد مقدس با موضوعاتی از قبیل نقش و جایگاه مداحان در راستای جهاد تبیین، سواد رسانه‌ای، تحلیل حضور مداحان در فضای مجازی، جهاد تبیین در شعر، نوحه و سرود آغاز به کار کرد.

امروز در قوم ما کسی حرف‌هایی می‌زند که به پای همه مداحان می‌نویسند

حاج منصور ارضی مداح اهل بیت (ع) در نخستین روز این همایش ابتدا شعرخوانی کرد و سپس خطاب با مداحان اظهار داشت: در مسائل فقهی برای نماز مقدماتی داریم که یکی از آن‌ها طهارت است. طهارت با وضو یا غسل یا تیمم حاصل می‌شود. اگر در نوکری هم طهارت نداشته باشیم هم خود را به دردسر می‌اندازیم و هم قومی را به دردسر خواهیم انداخت.

وی با اشاره به اینکه برخی کاری می‌کنند که وجودشان را عین نجاست می‌گیرد باید ابتدا آن را پاک کنند بعد تازه سراغ طهارت بیایند، گفت: امروز در قوم ما کسی حرف‌ها و موضع‌گیری‌هایی می‌کند که به اسم تمام ما مداحان نوشته می‌شود. من از تمام کارها و اقدامات مداحان خبر دارم و روزانه برای من گزارش می‌آورند و شاید روزی نباشد که از کارهای برخی از مداحان گریه می‌کنم.

تمام تشکیلات مداحی باید یکی شود

ارضی با اشاره به اینکه تشکیلات خانه مداحان باید به قدری قوی شود که همه تشکیلات دیگر مانند جامعه ایمانی مشعر، بسیج مداحان و ... تعطیل شوند و همه در یکی شوند، گفت: در این تشکیلات واحد باید دادگاهی هم داشته باشیم تا اگر کسی حرفی زد بتوان با او برخورد کرد.

این مداح اهل بیت (ع) گفت: همه این روزها داد از معیشت مردم می‌زنند اما کار ما هم گلایه کردن است؟ ما وظیفه داریم در این عرصه وارد شویم و کمک کنیم. جای کمک برخی حرف‌هایی می‌زنند که به نظام اسلامی و مقام معظم رهبری هم آسیب می‌خورد. این‌ها نمی‌دانند قبل از این نظام برای مجلس و روضه گرفتن چه دردسرهایی داشتیم. شعر می‌خواندیم باید شاه را هم دعا می‌کردیم. به اکبر ناظم در چهارسوق بازار گفتند باید شاه را دعا کنی او بعد از شعرخوانی خود را به دیوار زد تا به بیمارستان رود.

به یکدیگر اشتباهات را تذکر دهید

وی افزود: ما باید یکدیگر را کنترل کنیم و به هم تذکر بدهیم که فرضاً این حرف که زدی یا این شعر که خواندی اشتباه بود. اگر طهارت در نوکری نباشد نمی‌توانید این مسیر را تا پایان طی کنید.

ارضی با اشاره به اینکه در این همایش باید میزگرد تشکیل داد تا مداحان جوان کنار بزرگترها بنشینند و در خصوص رسم مداحی صحبت کنند و طرحی برای راه‌اندازی این تشکیلات ارائه کنند، گفت: نهادهای زیادی امروز در مداحی داریم مانند جامعه ایمانی مشعر، خانه مداحان، جامعه مداح غرب تهران یا شرق تهران و ... همه این‌ها باید یکی شود و یک تشکیلات واحد داشته باشیم؛ در این صورت طهارت در مداحی اتفاق می‌افتد. من نتوانستم این را راه بیندازم، شما در این جلسات طرحی ارائه دهید تا این مهم محقق شود.

دوگانگی میان انقلاب و دستگاه امام حسین (ع) نیست

در بخش دیگر این مراسم حسین سازور مداح اهل بیت (ع) سخنرانی کرد و اظهارداشت: ما هنوز نتوانستیم در انقلاب اسلامی ثابت کنیم که هیچ دوگانگی میان انقلاب و دستگاه سیدالشهدا (ع) نیست. شعار ما در انقلاب این بود که نهضت ما حسینی است، رهبر ما خمینی است. امروز ما مداحان هرچه در دستگاه امام حسین (ع) کسب کردیم باید بخشی از آن را برای همین دستگاه خرج کنیم. باید آبروی خود را به میدان بیاوریم.

وی گفت: زمانی که امام حسین (ع) به سمت عراق راه افتاد، جابر نزد حضرت رفت و گفت: رأی من این است که با یزید صلح کنی، همانطور که امام حسن (ع) با معاویه صلح کرد و راه صواب این است. اول او که بود که مقابل حضرت بایستد و نظر خود را دهد بعد او تهمت به امام زد. امام با این خواص بی‌بصیرت چه باید می‌کرد؟ در مقابل او جون غلام سیاه قرار دارد که امام (ع) به او فرمود برو اما ماند و جان داد. امام زمان (عج) به او سلام می‌دهد و می‌فرماید پدر و مادرم به فدایت.

به مداحی که علیه انقلاب حرف می‌زند تذکر دهید

سازور گفت: زبیر در نزد امیرالمومنین جایگاه بالایی داشت. او روزی در جنگ با امیرالمومنین جبهه حق را شناخت اما علی را به خاطر مصالح شخصی‌اش یاری نکرد این اشتباه است اگر جبهه حق را شناختی باید از او حمایت کنی. اگر امروز مداحی در اصفهان نشسته و علیه انقلاب حرف می‌زند برخی از شما که دوست او هستید باید به تذکر دهید و برخورد کنید. مراعات نکنید.

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه اگر شأن و جایگاه ولی زمان و امام جامعه را بدانیم می‌فهمیم که نباید مقابل او اظهار وجود کرد، گفت: خیلی از ما هنوز نفهمیدیم که حق ولی جامعه چقدر است! هرچه ارادت به امیرالمومنین دارید امروز باید به سمت ولی جامعه بیاورید.  در این فتنه دشمن هرچه توان و قدرت داشت به میدان آورد چرا ما نباید تمام توان و قدرت خود را به میدان بیاوریم.

همانطور که در صف اول می‌نشینیم امروز باید در صف اول هم بایستیم

وی با بیان اینکه تک تک بزرگان عرصه مداحی امروز وظیفه دارند که امام حسین (ع) را یاری کنند و صدای لبیک خود را بلند کنند و وارد میدان عمل شوند، تصریح کرد: همانطور که در صف اول می‌نشینیم امروز باید در صف اول هم بایستیم. مقام معظم رهبری فرمودند در صف حق و باطل هیأت و مداح باید جایگاه خود را مشخص کند یعنی سکولار است یا انقلابی. ما در عین اقتدار غریب و مظلوم هستیم.

سازور در پایان با اشاره به اینکه مداح در طراز انقلاب و نوکری امام حسین (ع) جایگاه خود را می‌شناسد و می‌داند کجا باید آن را خرج کند، خاطرنشان کرد: مداحان تا لحظه آخر باید تلاش کنند و نمی‌توان از بازنشستگی گفت. مداح تا لحظه آخر باید در این میدان شمشیر بزند.

در بخش دیگری از روز نخست این همایش با حضور پیرغلامان، مداحان جوان، شاعران و سخنرانان کارگروه‌هایی برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل مختلف مداحی شکل گرفت.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین