عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
حاج محسن طاهری گفت: این همایش فرصی برای نشستن بزرگان و پیشکسوتان عرصه مداحی در کنار جوان‌ترها و امیدهای ستایشگری کشور است که به تعبیر مقام معظم رهبری هنرمند هستند و در راه و روش خود هنر خاصی دارند. این‌ها کنار هم هستند و می‌توانند دست در دست هم دهند و حرف یکدیگر را بشنوند. این خروجی اصلی همایش است.

عقیق: همایش سراسری خانه مداحان اهل بیت (ع) با عنوان «سرمشق فاطمی در عرصه ستایشگری» با حضور ستایشگران، شاعران آئینی، روحانیون و فعالان عرصه مداحی و هیأت عصر امروز چهارشنبه دهم اسفندماه در مشهد مقدس با موضوعاتی از قبیل نقش و جایگاه مداحان در راستای جهاد تبیین، سواد رسانه‌ای، تحلیل حضور مداحان در فضای مجازی، جهاد تبیین در شعر، نوحه و سرود آغاز به کار کرد.

خروجی همایش سراسری مداحان چیست؟

محسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان در ابتدای این همایش ضمن عرض خیرمقدم با پیرغلامان، مداحان جوان، شاعران و سخنرانان که از سراسر کشور برای این همایش راهی مشهد شدند، با طرح این سوال که خروجی این همایش چه خواهد بود اظهار داشت: این همایش فرصی برای نشستن بزرگان و پیشکسوتان عرصه مداحی در کنار جوان‌ترها و امیدهای ستایشگری کشور است که به تعبیر مقام معظم رهبری هنرمند هستند و در راه و روش خود هنر خاصی دارند. این‌ها کنار هم هستند و می‌توانند دست در دست هم دهند و حرف یکدیگر را بشنوند. این خروجی اصلی همایش است.

وی افزود هدف دیگر ما در این همایش تحقق بخشی از منویات مقام معظم رهبری است که بارها به مداحان تذکر دادند و بنا داریم با همفکری هم آن‌ها را جامعه عمل بپوشانیم.

خود را روضه‌خوان می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم

حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی سخنران مذهبی در این همایش اظهار داشت: من دفتری در جیب خود دارم که روی آن نامم را نوشتم تا اگر روزی در خیابان مُردم و من را نمی‌شناختند بدانند که هستم. در این دفتر شغل خود را روضه‌خوان ذکر کردم و به آن هم افتخار می‌کنم. ما روضه‌خوان‌ها این شغل را با تمام مناصب دنیا هم عوض نمی‌کنیم.

وی با ذکر خاطره‌ای از مراسم عمامه‌گذاری آیت‌الله زنجانی برای طلاب جوان گفت: من به این مراسم برای روضه‌خوانی دعوت بودم که دیدم تمام آیات عظام، حجج اسلام و علما حاضر هستند. روی منبر که رفتم گفتم من برای روضه‌خوانی دعوت شدم و این جا برای من است. همه تعجب کردند و روایتی نقل کردم که روزی روضه‌خوانی نزد امام صادق(ع) رفت، امام از او پرسید شنیدم تو روضه‌خوان هستی او گفت بله. گفت برای من روضه‌خوان. او خواست شروع کند که امام فرمود صبر کن برای تو کرسی بیاورم. امام پای کرسی نشست و روضه‌خوان بالای آن رفت. امام حتی به او فرمود مانند روضه‌های خودتان برایم بخوان. به علما گفتم کجا سراغ دارید امام پای کرسی عالمی نشسته باشد اما پای کرسی یک روضه‌خوان نشست.

ای خضر رهنما نظری کن بما

راشد یزدی با اشاره به اینکه ما روضه‌خوان‌ها جایگاه بالایی داریم و حیف است که قدر ندانیم، گفت: 

گر می‌خری شکسته تو خود ما شکسته‌ایم
ور خسته می‌پذیری ما سخت خسته‌ایم

لطف تو می‌گشاید اگر کار بسته را
ما پای خود بدست خود ای دوست بسته‌ایم

ای خضر رهنما نظری کن بما که ما
عمری بشد که بر سر راهت نشسته‌ایم

ای رستگان ز خویشتن ای بستگان بحق
لطفی بما کنید که از خود نرسته‌ایم

این سخنران مذهبی با بیان اینکه ما روضه‌خوان کاره‌ای هستیم گفت: شعری از کمپانی برایتان بخوانم که مرجع تقلید بود. او در این شعر به استقبال شعری از حافظ رفته است:

سینه تنگم مجال آه ندارد
جان بهای لب است و راه ندارد

گوشه چشمی به سوی گوشه‌نشین کن
زآنکه جز این گوشه کس پناه ندارد

گرچه سیه رو شدم غلام تو هستم
خواجه مگر بنده سیاه ندارد

هر که گدائی ز آستان تو آموخت
دولتی اندوختی که شاه ندارد

گنج تجلی ز کنج خلوت دل جو
نیک نظر کن که اشتباه ندارد

پیر خرد گر بخلوت تو برد پی
جز در آن خانه خانقاه ندارد

مهر تو در هر دلی که کرد تجلی
داد فروغی که مهر و ماه ندارد

مهر گیاه است حاصل دل عاشق
آب و گل ما جز این گیاه ندارد

مفتقر از سر عشق دم نتوان زد
سر برود زآنکه سرّ نگاه ندارد

هر کاری می‌کنید تلاش کنید به بهشت برسید

وی افزود: شما مداحان علاوه بر شور، شعور بالایی هم دارید. در هر قدم و کلام تلاش کنید که برای بهشت تلاش کنید. هر لحظه از زمان، هر گوشه از کار شما، هر قدم از راه شما می‌تواند بهشت را برای شما فراهم کند و این خاص مداح و روضه‌خوان است که باید به آن توجه کنید.

راشد یزدی با بیان اینکه مداحی و روضه‌خوانی ما باید مُهر استاندارد داشته باشد، گفت: مداحی ۱۰ دقیقه‌ای اگر مُهر استاندارد داشته باشد به آسمان می‌رود و می‌تواند شما را هم بالا ببرد. این مُهر همان اخلاص است که گذشتگان بسیار داشتند.

اگر کار شما با اخلاص آبیاری شود، خزان نخواهد داشت

وی با اشاره به اینکه صداها و شعرهای بسیاری در این سال‌ها آمده است اما آن را برمی‌دارند که اخلاص داشته باشد، گفت: نیت خود را خالص کنید زیرا او که بناست کار شما را بردارد حواسش بسیار جمع است. اگر کار شما با اخلاص آبیاری شود، خزان نخواهد داشت و از بین نمی‌رود.

در بخش دیگری از روز نخست این همایش با حضور پیرغلامان، مداحان جوان، شاعران و سخنرانان کارگروه‌هایی برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل مختلف مداحی شکل گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین