عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
حجت الاسلام قاسمیان:
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن گفت: اساساً سلوک معنوی که قرآنی‌ها و کسانی که می‌خواهند جا پای انبیا بگذارند و حکمرانی قرآنی کنند در این است که به نوعی مانند انبیا شوند.

عقیق: حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم در سی‌وپنجمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی سراسر کشور با اشاره به آیات ۱۴۶ تا ۱۴۸ از سوره مبارکه آل عمران اظهار داشت: خداوند می‌فرماید: «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ ﴿۱۴۶﴾ وَمَا کَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ ﴿۱۴۷﴾ فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْیَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ﴿۱۴۸﴾؛ چه بسیار پیامبرانی که همراه او توده‌های انبوه کارزار کردند و در برابر آنچه در راه خدا بدیشان رسید، سستی نورزیدند و ناتوان نشدند و تسلیم [دشمن] نگردیدند و خداوند شکیبایان را دوست دارد (۱۴۶) و سخن آنان جز این نبود که گفتند پروردگارا گناهان ما و زیاده‏‌روی ما در کارمان را بر ما ببخش و گام‌های ما را استوار دار و ما را بر گروه کافران یاری ده (۱۴۷) پس خداوند پاداش این دنیا و پاداش نیک آخرت را به آنان عطا کرد و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

وی تصریح کرد: در آستانه ماه رجب هستیم و خودم را به اینکه این فصل‌ها، فصل توجه به قرآن است، توصیه می‌کنم. به قول حضرت حافظ «نگویمت که همه ساله مِیْ پرستی کن سه ماه مِیْ خور و نُه ماه پارسا می باش‌». اساساً سلوک معنوی که قرآنی‌ها و کسانی که می‌خواهند جا پای انبیا بگذارند و حکمرانی قرآنی کنند در این است که به نوعی مانند انبیا شوند.

وی اظهار کرد: در آیه ۴۴ سوره مبارکه مائده آمده است که «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًی وَنُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هَادُوا وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَکَانُوا عَلَیْهِ شُهَدَاءَ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ»، یعنی «ما تورات را فرستادیم که در آن هدایت و روشنایی است و پیغمبرانی که تسلیم امر خدا هستند، بدان کتاب بر یهودان حکم کنند و نیز خداشناسان و علمایی که مأمور نگهبانی (احکام) کتاب خدا هستند و بر (صدق) آن گواهی دادند. پس هرگز (در اجرای احکام) از کسی نترسید و از (انتقام) من بترسید و آیات مرا به بهای اندک معامله نکنید، که هر کس به خلاف آنچه خدا فرستاده حکم کند چنین کس از کافران خواهد بود.» لذا نبیون براساس این تورات حکم می‌کردند و کسانی که در دوره تورات و تسلیم آن بودند، براساس آن نیز حکمرانی می‌کردند.

خود این موضوع، به شدت قابل توجه است. در این آیه «وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ» عطف به نبیون است، به این معنی که دانشمندان هم همین کار را می‌کنند منتهی به واسطه اینکه قرآن و تورات را در بر داشته‌اند و شاهد آن بوده‌اند؛ لذا شاهد بودن به معنای حفظ قرآن نیست، بلکه به این معنی است که این کتاب را برای خودش به عقلانیت تجربه کرده و این معارف را در بر گرفته‌اند تا جایی که به نوعی این فرد یک پیغمبر کوچک است.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم گفت: شناسنامه ماه مبارک رمضان قرآن کریم است «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقرآن هُدًی لِلنَّاسِ وَبَینَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ» و بعد از آن دارد که کسی که شاهد این ماه بود روزه بگیرد، یا شناسنامه شب، قرآن است، چراکه می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا ﴿۳﴾ أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقرآن تَرْتِیلًا ﴿۴﴾ إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا ﴿۵﴾ إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِیلًا ﴿۶﴾ إِنَّ لَکَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا ﴿۷﴾» یعنی تو کنشگر روز هستی و شب باید خودت را شارژ کنی و زوایای برنامه روزت را بررسی کنی؛ لذا این قرآن «اِنَّ هَذَا الْقرآن یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» است. یعنی «این قرآن است که مردم را به طریقی که راست‌ترین و استوارترین طریقه است، هدایت می‌کند»؛ متأسفانه ما هنوز به این حقیقت باور نداریم و این یعنی همه آنچه که ما در سیاست داخلی، خارجی و علوم اجتماعی می‌خواهیم داشته باشیم، همین است. این چیزی نیست که ما می‌توانستیم، بفهمیم چراکه همه ما و هرکسی منهای وحی بی‌تمدن، بی‌سواد و در ضلال مبین است و خودش هم نمی‌تواند این‌ها را بفهمد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین