عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
حجت الاسلام فرحزاد تبیین کرد:
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به فضائل ماه مبارک رجب، به روایتی از جوادالائمه علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: استغفار روزانه در ماه مبارک رجب که ماه ریزش رحمت الهی است، ظرف وجودی انسان را افزایش می‌دهد. باید قلب و روحمان را برای کسب فیض الهی آماده نماییم.

عقیق: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام در رابطه با تفسیر آیه شریفه « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّیٰ وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّیٰ »؛ اگر منظور این آیه این باشد که هر وقت خدا را یاد می‌کنید نماز را به پادارید، کار مافوق طاقت و ناشدنی است، اظهار داشت: هر وقت خدا را یاد می‌کنید صلوات بر محمد و آل محمد صلی‌الله علیه و آله بفرستید؛ چراکه صلوات هم یاد خداست و هم یاد رسول‌الله(ص) و آل پیامبر که ذوب در ذات اقدس الهی هستند، یادشان ذکر خداست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به حدیث « و بعبادتنا عُبدالله عزّ و جلّ و لولانا لما عُبِدالله»، یاد پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام را محور یاد الهی و ریشه تمام خوبی‌ها توصیف کرد خاطرنشان ساخت: ماه رجب ماه بسیار ارزشمندی الهی است که از آن به ماه بزرگ خداوند متعال و ماه ریزش رحمت الهی یاد شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرح‌زاد در ادامه ضمن اشاره به روایت «إِنَّهُ مَا مِنْ سَنَةٍ أَقَلَّ مَطَراً مِنْ سَنَةٍ» کفران نعمت و رحم نکردن انسان‌ها نسبت به یکدیگر را مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر کاهش رحمت الهی توصیف کرد و ابراز داشت: متأسفانه تشریفات و تجملات و چشم هم‌چشمی‌ها به دستمایه‌ای برای گلایه از خدا تبدیل‌شده است، درحالی‌که باید نسبت به اسراف، تبذیر و تبعیض و… مسئولین بی‌کفایت انتقاد به‌جا و درست داشت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بابیان این‌که مسئولین نیز از میان خود مردم انتخاب می‌شوند، اظهار داشت: نباید از خداوند متعال و اولیای الهی گلایه کرد، چراکه ذات اقدس الهی هیچ کمی نسبت به بندگان خود نمی‌گذارد. «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ»، اگر نماز پنج‌گانه را درست بخوانیم و باخدا ارتباط برقرار کنیم، گناهان را پاک می‌کند.

وی ضمن اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، آیه شریفه « وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ»[۱] را از امیدوارکننده‌ترین آیات الهی توصیف کرد و بابیان این‌که آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد، همه از دست (اعمال زشت) خود شماست، درصورتی‌که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند، ابراز داشت: اسراف ازجمله گناهانی است که متأسفانه کشور ما شدیداً بدان مبتلاست و بر اساس آیات و روایات آثاری را بر جامعه مترتب می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرح‌زاد در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از اسراف در جامعه، بابیان این‌که متأسفانه فرهنگ اجتماعی ما به فرار از کار و تلاش آغشته شده است، خاطرنشان ساخت: مافیای خودرو و قدرت عجیب آن در عرصه اقتصاد کشور، به مانعی برای برخورد دولت‌ها با قانون‌شکنی‌ها برخورد ساخته است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خودشیفتگی را از دیگر آسیب‌های جامعه دانست و بابیان این‌که کفران نعمت در مملکت ما بی داد می‌کند، اظهار داشت: هیچ دارویی نیست الا این‌که دردی را اضافه کند، انسان مگر در حالت ناچاری نباید به سمت مصرف دارو حرکت کند.

وی ضمن اشاره به فضائل ماه مبارک رجب، به روایتی از جوادالائمه علیه‌السلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امام جواد علیه‌السلام راه رسیدن به خواسته‌ها و آرزوها را در قرائت کثیر سوره انا انزلنا و استغفار فراوان ذکر نموده‌اند؛ استغفار روزانه در ماه مبارک رجب که ماه ریزش رحمت الهی است که ظرف وجودی انسان را افزایش می‌دهد. باید قلب و روحمان را برای کسب فیض الهی آماده نماییم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرح‌زاد در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این‌که آیات و روایتی در رابطه با توکل به خداوند متعال نازل‌شده است، افزود: امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند؛ « لثِّقَةُ باللّه ِ تعالی ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلی کُلِّ عالٍ» اطمینان و توکل بر خدا بهای هر چیز گران‌قیمت و نـردبان هر مقام بـالا و رفیعی است. توکل یعنی به داده‌های الهی بیش از دارایی‌های خود اعتماد و توکل داشته باشیم.


[۱] – آیه ۳۰ سوره شوری

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین