عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
حجت الاسلام ماندگاری مطرح کرد؛
ماندگاری گفت: کوتاهی‌های ما در تقویت ایمان و امید مردم باعث شد تا دشمن از فرصت استفاده کرده و با تبلیغات باطل مردم را ناامید کنید؛ با جبران کوتاهی‌ها و امیدافزایی می‌توانیم موفق باشیم.

عقیق: حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در جلسه هفتگی جمع هم سنگران بنیاد هدایت که در نمازخانه دفتر بنیاد هدایت در قم برگزار شد، با مقایسه اتفاقات تلخ این روزها با حوادث صدر اسلام و ستم‌هایی که بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله رخ داد گفت: پس از وفات جانگداز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله ۳ اتفاق خیلی دردناک رقم خورد؛ یکی اینکه بدترین ظلم‌ها در حق بهترین افراد جامعه صورت گرفت و دوم اینکه مسلمانان آن روز نسبت به این اتفاقات بی تفاوت شدند؛ در حالی که حضرت علی علیه السلام بی تفاوتی جامعه حتی نسبت به ظلم در حق یک زن یهودی را نکوهش می‌فرمایند و سومین اتفاق دردناکی که در صدر اسلام رخ داد این بود که عده‌ای علاوه بر مشاهده و بی تفاوتی نسبت به ستمی که در حق اهل بیت شد زبان به طعنه و کنایه گشودند که چرا اهل بیت با ظلم کنار نیامدند تا این اتفاقات نیفتد.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به شهادت جانگداز جمعی از مدافعین امنیت که مظلومانه و تحت شکنجه و خشونت وحشیانه جمعی از اغتشاشگران و آشوب طلبان به شهادت رسیدند اظهار داشت: شبیه اتفاقات دردناک پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله هر چند در مقیاس کوچک‌تر در کشور ما رخ داد و انسان‌هایی که مأمور امنیت و خدمت به مردم بودند، زیر ظلم و شکنجه به شهادت رسیدند و تعدادی نیز به تماشا ایستادند و برخی نیز گفتند که حقشان بود؛ چرا که از جمهوری اسلامی دفاع کردند.

نقش کوتاهی‌های ما و فرصت طلبی‌های دشمن در اتفاقات اخیر

عضو هیئت امنا بنیاد هدایت با خطاب به علما و مبلغین افزود: کوتاهی‌های ما و فرصت طلبی‌های دشمن در بروز این حوادث نقش بسیار مهم داشت و برای پیشگیری از این چنین حوادث باید کوتاهی‌ها را جبران کرد. ناامیدی عامل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه است و ما در تقویت امیدواری و ایمان مردم به وعده‌های الهی کوتاهی کردیم.

ماندگاری، عدم توجه به مخاطب شناسی و برنامه‌ریزی بر اساس نیاز، ظرفیت و علاقه مخاطبان را دومین محور کوتاهی‌ها دانست و بیان داشت: ما در ارائه مطالب دینی اگر بر اساس نیاز مخاطب صحبت کنیم، مورد پذیرش قرار می‌گیرد و اگر مطابق ظرفیت مخاطبین بود می‌فهمند و وقتی بر اساس علاقه آنها بود لذت می‌برند و جذب می‌شوند.

حجت الاسلام ماندگاری به نقش ویژه مسجد در پیشگیری از فتنه‌ها و مشکلات اشاره و افزود: سومین جایی که ما کوتاهی کرده‌ایم این است که این سنگر را خالی کرده‌ایم؛ مسجد نمازخانه شده و روحانی امام جماعت. در جبهه و دفاع مقدس موفق بودیم چون هیچ سنگری را خالی نگذاشتیم ولی سنگر مسجد را رها کرده‌ایم و تبدیل به خانه سالمندان شده است.

مسجد ماکت حکومت اسلامی در محله است

عضو هیئت امنا بنیاد هدایت مسجد را ماکت حکومت اسلامی دانست و افزود: باید شعبه‌ای از تمام فعالیت‌های حکومت و نظام در مسجد باشد و اگر ما مسجد را محور جامعه در همه فعالیت‌ها نظیر هنر و سینما قرار می‌دادیم امروز شاهد برخی از این وطن فروشی‌ها و نمک نشناسی های برخی از سلبریتی ها نبودیم.

وی تبیین سرمایه‌های امید افزای دین و جبران کوتاهی‌ها ابراز داشت: قرآن سه سرمایه امیدافزا به مردم معرفی می‌کند. اولین سرمایه امید افزای ما در جامعه نقشه و راهنماست و قرآن و عترت مسیریاب‌های مسیر ما هستند و دین اسلام پاسخ گوی همه نیازهای مردم است، جامعه‌ای که امام و پیشوا و راهنما دارد، نباید ناامید شود.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری به نقش ایمان در پیشبرد اهداف و امید آفرینی در جامعه پرداخت و بیان کرد: قرآن کریم درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله می‌فرماید: آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ؛ پیامبر خدا به مسیری که درآن بود ایمان داشت و شرط موفقیت ما در استفاده از مسیریاب‌های الهی و امید آفرینی در جامعه این است که به آن چه به مردم می‌گوئیم خود ایمان داشته باشیم.

وی با اشاره به آیه شریفه «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» شرط استفاده از قرآن و عترت را پرسش قبل از عمل دانست و بیان داشت: ما باید پیش از اینکه کار اشتباهی را مرتکب شویم باید به سراغ دین برویم، نه در زمانی که کار از کار گذشته است.

حجت الاسلام ماندگاری دومین سرمایه امید افزای جامعه را توکل و توسل دانست و افزود: قرآن کریم می‌فرماید «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد و در آیه دیگری می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید. توکل به خدا و توسل به اهل بیت دومین عامل امید افزایی در جامعه است.
وی توجه به اسباب معنوی در گشایش امور را مورد تاکید بزرگان برشمرد و گفت: در کنار توجه به اسباب مادی توسل به عوامل معنوی همچون شکرگزاری، نماز، دعا، ذکر، استغفار، صدقه، قرآن و اهل بیت در گشایش امور بسیار تأثیرگذار هستند و رهبر معظم انقلاب نیز در زمان کرونا بر انجام این امور در کنار سایر عوامل تأکید داشتند.

حجت الاسلام ماندگاری سومین عامل امید افزا در جامعه را چشم انداز روشن و تضمین آینده دانست و بیان داشت: خدا تضمین داده که آینده مال شماست؛ قرآن کریم می‌فرماید «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ وقتی ما به چنین آینده روشنی ایمان داریم، ناامیدی جایی ندارد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا» ابراز داشت: تبلیغات باطل و اخبار دروغ رسانه‌های دشمن حتی خواص علما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و نباید بگذاریم دشمن با نشان دادن نیمه خالی لیوان یأس و ناامیدی در جامعه را رقم بزند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین