عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
فرد مؤمن‌، پس از آمادگی روحی و بندگی خدا در دهه ذی‌الحجه، تازه شایستگی می‌یابد تا در غدیر خم، وارد حریم ولایت شود و ولایتش را به اثبات برساند.

عقیق: ذی‌الحجه، آخرین ماه تقویم قمری و ایام مخصوصِ حج شناخته می‌شود. دو عید بزرگ مسلمانان یعنی قربان و غدیر بر شرافت این ماه افزوده است. طبق روایات،‌ دهه اول ذی‌الحجه فضیلت بالایی دارد تا جایی که آن را دهه‌ی تزکیه نامیده‌اند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود «مَا مِنْ أَیامٍ أَزکَی عِندَ الله تعالی وَ لاَ أعظَمَ أجراً مِن [فی‏] خَیرٍ مِنْ عَشْرَ اْلأضْحَی»؛ یعنی هیچ روزی نزد خداوند متعال پاکیزه‌تر و پر اجرتر از 10 روز اضحی نیست. 

حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفت‌وگویی درباره ابعاد معرفتی ذی‌الحجه گفت: هیچ رویدادی در این عالم تصادفی نیست، اما از آنجایی که ما صاحب حکمت نیستیم، قدرت فهم ارتباطات رویدادها با یکدیگر را نداریم. قرارگیریِ معنویت دهه اول ذی‌الحجه در کنار عید قربان و غدیر از جمله مواردی است که نیاز داریم به لایه‌های معرفتی آن ورود کنیم و اسرار آن را بدانیم. 

وی افزود: برخی 30 روز ذی‌القعده و دهه ذی حجه را برای خود چله می‌گیرند، همچنان که حضرت موسی علیه‌السلام در این ایام، 30 روز به میعاد رفت و خداوند 10 روز ذی‌الحجه را به آن افزود و 40 روز شد. اوج این دهه، عید قربان است که آن را عید بندگی می‌نامند. عید قربان،‌ نمادی برای عبور از نفس و پس زدن بندگی دنیاست. انسانی که اسیر نان و نام و شهرت باشد،‌ مقرب نمی‌شود. فرد مؤمن‌، پس از این همه آمادگی روحی و بندگی خدا، تازه شایستگی می‌یابد تا در غدیر خم، وارد حریم ولایت شود و ولایتش را به اثبات برساند؛ طبق آمو‌زه‌های دینی‌مان، بدون ولایت، نه اعمال و عبادات‌مان مقبول است و نه تقرب به خداوند حاصل می‌شود. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم «مَنْ أرادَ اللّهَ بَدَءَ بِكُمْ»؛ یعنی هرکه اراده خداوند داشته باشد، از شما خاندان عترت آغاز می‌کند.  یا در حدیث سلسلةالذهب، امام رضا را توحید را مشروط به ولایت کردند «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها.»

واعظ موسوی ادامه داد: شما در حج وقتی می‌خواهید رو به کعبه بایستید و نماز بخوانید، باید پشت مقام ابراهیم باشید؛ یعنی شما باید پشت سر امام بایستید. بین شما و کعبه، امام فاصله است. بدون امام، موحدی نیست. احکام شرعی با امام کامل می‌شود. در حدیث می‌خوانیم «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏»؛ یعنی با لقای امام،‌ حج کامل می‌شود. خیلی‌ها رو به کعبه می‌کنند، بدون اینکه معرفتی به امام‌شان داشته باشند. از این جهت است که فرمودند کسی که بمیرد و نسبت به امام زمانش معرفت نداشته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین