عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
اثبات حکمی برای موضوعی به معنای نفی آن حکم از دیگر موضوعات که می‌توانند مشمول آن حکم شوند، نیست. پس اثبات صلوات خداوند متعال بر پیامبر اکرم در آیه "ان الله و ملائکته یصلون علی النبی" (احزاب، ۵۶) به این معنا نیست که فقط باید بر پیامبر اکرم صلوات فرستاد و نمی‌توان بر اهل بیت صلوات فرستاد.

عقیق:حجت الاسلام جواد گلی در نوشتاری به شبهه "انحصار صلوات به پیامبر اکرم" و بی جا بودن صلوات بر اهل بیت (علیهم السلام) پاسخ داده است که بدین شرح است:

 

شبهه:

قرآن می‌گوید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ۚ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» (احزاب، ۵۶)

یعنی خدا حواسش نبوده به اهل بیت هم صلوات بفرسته؟؟

چرا ما جلوتر از قرآن حرکت می‌کنیم؟؟

 

پاسخ شبهه:

اولاً: اثبات حکمی برای موضوعی به معنای نفی آن حکم از دیگر موضوعات که می‌توانند مشمول آن حکم شوند، نیست. پس اثبات صلوات خداوند متعال بر پیامبر اکرم در آیه "ان الله و ملائکته یصلون علی النبی" (احزاب، ۵۶) به این معنا نیست که فقط باید بر پیامبر اکرم صلوات فرستاد و نمی‌توان بر اهل بیت صلوات فرستاد.

 

ثانیاً از یک سو، خداوند متعال در آیه ذیل می‌فرماید که خداوند رحیم و فرشتگانش بر (شما) مؤمنین صلوات می‌فرستند تا شما را از ظلمات خارج کنند و به عالم نور وارد کنند:

"هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ ۚ وَ کَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا" (احزاب، ۴۳)

 

از سوی دیگر، آیه تطهیر (احزاب، ۳۳) دلالت بر طهارت اهل بیت (علیهم السلام) از آلودگی به ظلمات (رجس) و منور شدن آنها به نور طهارت دارد. از این رو، اهل بیت (علیهم السلام) مصداق اکمل مؤمنانی هستند که در آیه ۴۳ احزاب خداوند و ملائکه اش بر آنها صلوات می‌فرستند.

 

نتیجه: طبق آیات قرآن، صلوات خداوند و ملائکه، هم شامل پیامبر اکرم و هم اهل بیت (علیهم السلام) می‌شود و ما هم می‌توانیم با الگوگرفتن از خداوند و فرشتگان، هم بر پیامبر اکرم و هم بر اهل بیت (علیهم السلام) صلوات بفرستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین