عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
رئیس سازمان حج و زیارت از آخرین وضعیت اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات می‌گوید.

عقیق:علیرضا رشیدیان در گفتگویی درباره وضعیت اعزام زائران به عراق، اظهار کرد: اعزام موکب‌ها به عراق در حیطه کاری ستاد بازسازی عتبات است؛ طبق تقسیم وظایف صورت گرفته در ستاد اربعین، ثبت نام و اعزام زائران با سازمان حج و موضوع موکب و موکب‌دارها با ستاد بازسازی عتبات است.

وی با اشاره به اعزام زائران به عراق، ادامه داد: سال گذشته مذاکراتی با وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و طرف های عراقی داشتیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم اعزام زائر داشته باشیم. این در حالی است که سایر سفرهای خارجی در حال انجام است و مسافر با انجام یک تست کرونا سوار هواپیما می‌شود اما معلوم نیست آن کشور، منطقه آلوده است یا خیر.

رشیدیان تصریح کرد: اما به طور حتم برای انجام سفرهای زیارتی، از بدو ثبت نام، نداشتن بیماری زمینه‌ای زائر و شرط سنی (در صورت تعیین) لحاظ می شود، زائران در حین پرواز و هنگام اسکان تحت مدیریت ما هستند و تدارکات تیم پزشکی ما همراه آنهاست. علاوه بر این 24 ساعت قبل از بازگشت، از زائران تست کرونا گرفته می‌شود. توجه به موارد مذکور نسبت به فردی که به صورت آزاد، بدون کنترل و مدیریت سفر انجام می دهد، اطمینان بخش‌تر است.

وی افزود: سال گذشته نیز این مطالب بیان و مقرر شد اعزام را آغاز کنیم اما موج جدید کرونا شروع شد و دوستان وزارت بهداشت نیز توافقات صورت گرفته را لغو کردند. امسال نیز پیش از آغاز موج جدید در کمیته اجتماعی ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور بحث مفصلی درباره این موضوع داشتیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: کلیت موضوع مورد توافق اعضا قرار گرفت، علاوه بر آن از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کردیم، رئیس جمهور آن را به وزیر بهداشت و وزیر بهداشت آن را به معاونت مربوطه ارجاع داد. این معاونت 6 شرط برای ما در نظر گرفت که آنها را پذیرفتیم زیرا اصل برای ما آن چیزی بود که عقل حکم می‌کند بنابراین ضوابط و اصولی که برای سلامت زائران مورد نیاز بود را قبول کردیم.

وی ادامه داد: در ادامه این روند، با سفیر عراق مذاکره داشتیم زیرا بر این باور بودیم که می‌توان از این طریق ویزای زائران را اخذ و آنها را اعزام کنیم اما سفیر عراق اعلام کرد بدون مجوز دولت عراق نمی‌توان ویزای زیارتی صادر کرد.

رشیدیان تصریح کرد: معاون عتبات سازمان حج را بر اساس توافق‌نامه‌ای که مدت‌ها قبل تنظیم و از طریق وزارت خارجه برای طرف عراقی ارسال شده بود، اعزام کردیم تا مجوز صدور ویزا برای زائران ایرانی را اخذ کنیم و بتوانیم حداقل 1000 نفر را برای ایام عرفه به کربلا اعزام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معاون سازمان با وزیر گردشگری و سفیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد و آنها اعلام موافقت خود را به چند روز بعد موکول کردند اما در این حین کشور عراق به دلیل کرونا و جشن عید قربان 10 روز تعطیل شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مقرر شد ادامه مذاکرات بعد از تعطیلات انجام شود، گفت: بعد از تعطیلات پیامی از طریق سفارت برای وزارت گردشگری عراق فرستادیم تا یا آنها به ایران بیایند یا ما به این کشور سفر کنیم تا تفاهم‌نامه امضا شود. در این راستا برآورد هتل و حمل نقل زائران را هم انجام دادیم تا بتوانیم به صورت محدود با رعایت شروطی که وزارت بهداشت کشورمان اعلام کرده زائران را با حفظ سلامت به عتبات اعزام کنیم.

وی افزود: در حال حاضر منتظریم طرف عراقی آمادگی خود را اعلام کند؛ امیدواریم شرایط بحرانی فعلی کرونا فروکش کند و شاهد شرایط مناسب‌تری برای اعزام زائران باشیم.

رشیدیان در پاسخ به اینکه آیا اعزام زائران به اربعین موکول خواهد شد، گفت: اگر کرونا فروکش کند و عراقی‌ها اعلام آمادگی کنند ان‌شاءلله آماده اعزام زائر می‌شویم و قصدمان این نیست که حتماً به اربعین موکول شود.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین