عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
با اشاره به شرایط خاص کرونایی مطرح شد؛
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای در آغاز ماه محرم ضمن توصیه هایی به خطبا و ذاکرین، بر نقش مردم و مسئولان در اجرای کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در عزاداری‌ها تأکید کرد.

عقیق:متن این بیانیه که با امضای آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده، به شرح زیر است:

«ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه حرکت تاریخی سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) در مسیر احیای اسلام فرا رسید. مجالس حسینی فرصت بسیار مناسبی برای کسب فیوضات الهی و تجدید بیعت در مودت و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است.

ملت شریف ایران با تمسک به مکتب پرعظمت عاشورا و با هدایت‌های داهیانه امام خمینی (قدس سره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و توصیه‌های مراجع معظم تقلید (دامت برکاتهم) در صحنه‌های مختلف، پیوند عمیقی با حماسه حسینی برقرار کرده و با مددجویی از شهید کربلا، آزادگی و عزت را کسب کرده است. عزت و اقتدار این مردم و صلابت آنان از کربلاست و تا آخرین نفس پای عهد خود با شهید مظلوم و سرافراز کربلا باقی خواهند ماند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاضعانه بر اساس حدیث نورانی امام رئوف علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) که فرمود «رحم الله عبدا احیا امرنا» در تعظیم و تکریم جلسات وعظ حسینی قدم برداشته و بر نکات زیر تأکید دارد:

۱. خطبا، مبلغان و ذاکران محترم از فرصت کم‌نظیر محرم و صفر برای ترویج ارزشمندترین و پویاترین طرح اجتماعی اسلام که در احیای دین نقش مستقیم دارد، یعنی امر به معروف و نهی از منکر استفاده و فضای جامعه را با احیای این واجب مهجور زنده کنند و با این اقدام خود مصداق بارزی از فرهنگ «أرید أن امر بالمعروف و اَنهی عن المنکرِ» شهید عطشان کربلا را رقم بزنند. مطالبه‌گری نسبت به حقوق مردم و اهداف انقلاب اسلامی، نظارت همگانی و پیگیری برای گسترش ارزش‌های الهی وظیفه همگانی است. پیروان مکتب حسینی باید نسبت به انحرافات و منکرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ناهی و بازدارنده باشند و نظام اسلامی را در پیمودن راه مستقیم خود، یاری کنند.

۲. مکتب عاشورا اقامه‌کننده نماز و عدالت است. انقلاب اسلامی با تأسی از قیام ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) با شعارهای اسلامی همچون وعده اقامه نماز و عدالت به پیروزی رسید و برای استمرار و بقا نیز لازم است تک‌تک شهروندان جامعه اسلامی بویژه خطبای گرامی و فضلای ارجمند هر چه بیشتر در تشویق و تهییج مردم در مطالبه این دو حقیقت محوری تلاش کنند تا شور و شعور انقلابی عاشورا در جامعه نهادینه شود. بر این اساس، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی در همه ابعاد باید مورد ترویج و تأکید قرار گیرد. تفسیر و تبیین معرفتی عاشورا برای شناخت جبهه حق و باطل و روشنگری در مورد امام نور و برائت از سلاطین ظلمت همچنان نیاز اصلی انقلاب اسلامی است و مردم باید در جهاد کبیر با استکبار و مبارزه با ظلم و کفر جهانی مجاهدت مستمر و بصیرانه داشته و یاور مظلومان و دشمن ظالمان باشند.

۳. احیای اسلام در گرو زنده نگهداشتن مکتب عاشوراست. از این‌رو هم مردم و هم مسئولان در این عرصه، رسالت سنگینی را بر دوش دارند. مردم عزیز نسبت به رعایت مضاعف شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس حسینی و مسئولان در تمهید مقدمات برگزاری این مجالس، نقش بسزایی را بر عهده دارند. ضمن تشکرِ پیشاپیش از تمام مردم، مدیران و مسئولانی که برای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن این مجالس دینی و الهی تلاش می‌کنند، از رسانه ملی و دیگر رسانه‌های تبلیغی حقیقی و مجازی مصرانه می‌خواهیم برای ترویج و انعکاس این مجالس تلاش خود را دوچندان کنند.

۴. امیدواریم خداوند به برکت این مجالس حسینی و عزاداری‌های عاشقانه مردم ولایی و توسلاتشان شر دشمنان اسلام و شر این ویروس منحوس را از همه جهان بویژه کشور عزیزمان ایران بر طرف کند تا بار دیگر زندگی مردم سامان یابد و کسب و کارها و تلاش در جهت تولید رونق بگیرد و فضای علمی به محیط های حوزوی و دانشگاهی و سایر مراکز علمی بازگردد و رئیس‌جمهوری برخاسته از رأی مردم بتواند بر اساس وعده‌هایی که در جهت مهار تورم، گرانی، رسیدگی به معیشت مردم، ایجاد وفاق ملی و ارتقای جایگاه ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف داده است، گام‌های مؤثری بردارد.

در پایان از خداوند متعال می‌خواهیم توفیق هر چه بیشتر خدمت به مجالس پرشور مذهبی و فرصت کسب فیض از منابر و مراثی را برای مردم عنایت فرماید و سوگواران و بانیان این مجالس را در گروه عارفان به آنها و آشنای به حقشان و در شمار مشمولان شفاعت آن بزرگواران قرار دهد. إن‌شاءالله»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین