عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
حجت الاسلام قمی:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم های عزاداری و حفظ سلامت عزاداران حسینی، گفت: حفظ سلامت مردم منافاتی با عزاداری و تعظیم شعائر ندارد.

عقیق:همایش مجازی «محرم»، با حضور ۱۰ هزار نفر از روحانیون شبکه امامان محلات و مبلغان شاخص در مراکز استان‌ها و ۴۰۰ شهرستان، سراسر کشور، با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد هدایت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تقدیر از مجاهدت‌های مبلغان و شبکه امامت در گره گشایی از مشکلات مردم و خدمت رسانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اظهار داشت: نمونه‌ای از اجتماع مؤمنانه طلاب، مهرواره پربرکت محله همدل بود که به همت شما عزیزان اتفاق افتاد و توانستید مردم را به پای حل مسئله‌های محله خود بیاورند.

وی مهرواره محله همدل را کار بسیار ارزنده‌ای دانست و گفت: کسانی که در حوزه مدیریت کار کرده اند، می‌دانند که یکی از سخت‌ترین کارها در جوامع انسانی این است که اراده‌های مردمی را تجمیع کرده و به هم پیوند بزنند تا به حرکت‌های مردمی در عرصه‌های مختلف بینجامد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی محرم را قله کارکرد مذهبی و تعظیم شعائر اسلامی خواند و بیان داشت: دایره وسیع‌تری از دست رسی به مخاطب در دهه محرم برای ما رقم می‌خورد. توقع طبیعی مردم این است که در این ماه مجال استفاده از مراسم‌های عزاداری برای آنها فراهم شود.

باید در مراسم‌های عزاداری مراقب سلامت مردم باشیم

حجت الاسلام محمد قمی با تأکید بر اینکه باید در مراسم‌های مراقب سلامت مردم باشیم، گفت: این جزو مسئله‌های ضروری و اجتناب ناپذیر است اما این منافاتی ندارد با اینکه می‌خواهیم عزاداری بشود و تعظیم شعائر داشته باشیم. ما دنبال آن هستیم که بهتر از سال‌های قبل این کار را انجام بدهیم از فضاسازی محله و منطقه گرفته تا خود برنامه‌هایی که اجرا می‌شود.

وی افزود: ما از تعظیم شعائر کوتاه نمی آییم؛ این هویت ما است. تعظیم شعائر باید از سوی مردم انجام بشود اما اگر علما از این حرکت حمایت نکنند حتماً خسارت خواهیم دید. مراسم‌های محرم را مردم برگزار می‌کنند ولی ما خادمی هستیم که باید برگزاری این مراسم‌های را تسهیل کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: هر اندازه که بتوانیم باید کاری کنیم که حال و هوای شهر و محله ما امام حسینی شود؛ تعظیم شعائر عهد مؤمنانه جمعی بین ما است و امسال این مهم بهتر از سال‌های گذشته انجام خواهد شد.

حجت الاسلام محمد قمی با اشاره به آیه «وَ مَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوب» گفت: همانطور که می‌دانید دشمن ایمان مردم را مورد هدف قرار داده است و ایمان مردم با تعظیم شعائر تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه تحکیم رابطه مردم، مسجد و امام در محرم بهتر اتفاق می‌افتد، ابراز داشت: گاهی ممکن است پیام ما از طریق شعری که برای مداح آماده شده است به مخاطب منتقل شود، گاهی از طریق پرچمی که در محل برگزاری مراسم نصب شده، این اتفاق می‌افتد.

تحکیم بنیان خانواده؛ ضرورت امروز جامعه

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در تبیین معارف اسلامی اولویت بندی و توجه به ضروریات امروزی جامعه را بسیار مهم دانست و گفت: آنچه که نهضت و انقلاب به آن نیاز دارد را باید به صورت هنرمندانه برای مردم تبیین کرده و به آنها بپردازیم. امروز رهبر معظم انقلاب بر مسئله خانواده تأکید ویژه دارند و می‌فرمایند دشمنان اسلام می‌خواهند بنیان خانواده را مضمحل کند؛ بنابراین پرداختن به این موضوع حتماً یکی از وظایف ما است.

حجت الاسلام محمد قمی مسئله جمعیت را ضرورت راهبردی نهضت در شرایط فعلی برشمرد و خاطرنشان کرد: این ضرورت‌ها را باید به نیاز محله و منطقه خود پیوند بزنید.

وی بیان داشت: ما نسل به نسل در پناه سیدالشهدا (ع) رشد کرده و بزرگ شده ایم و به تعبیر شهید سلیمانی ملت امام حسینیم؛ بنابراین می‌خواهیم امتداد این حرکت را در خانواده‌های پر برکت داشته باشیم.

گسترش فعالیت‌های شبکه امامت در شهرها و روستاها اتفاق بسیار بابرکتی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی امتداد یافتن شبکه امامت در شهرها و روستاها را اتفاق با برکتی دانست و گفت: الحمدلله شما در کار خود موفق هستید و ما داریم با دقت فعالیت‌های شما را ارزیابی می‌کنیم و می‌بینیم که کارهای شما بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام محمد قمی ادامه داد: اگر اجتماع مؤمنانه ما طلبه‌ها بر تعظیم شعائر تعلق بگیرد و در محلات و روستاها این مسئولیت را برعهده بگیریم، بستر تبیین ضروری‌ترین معارف امروز نهضت فراهم خواهد شد.

حفظ سلامت مردم منافاتی با عزاداری و تعظیم شعائر ندارد

در ادامه حجت الاسلام علیرضا پناهیان در این همایش به تشریح علت کوتاه بودن عمر حکومت امام علی (ع) پرداخت و اظهار داشت: عدالت و پیشرفت دو شعار حکومت امیرالمؤمنین (ع) بود و حضرت در این زمینه همه تلاش خود را به کار گرفت و موفقیت‌های چشمگیری داشت اما چرا حکومت ایشان عمر کوتاهی بود؟ مگر مردم از عدالت و پیشرفت مخالف بودند؟

وی خاطرنشان کرد: حکومت امیرالمؤمنین (ع) به لحاظ نظامی، اقتصادی و گستره تبلیغاتی در کل قلمرو اسلام، قوی‌تر از حکومت معاویه بود، حضرت زاهدانه زندگی می‌کرد و با سوادترین فرد امت بود و مردم این را می‌دانستند اما با این حال حکومت حضرت ادامه پیدا نکرد.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت علت اصلی این امر را در تفاوت شیوه مدیریت حضرت دانست و گفت: این شیوه مدیریتی را ما با عنوان مدل «ولایت» می‌شناسیم؛ پس ولایت فقط یک اصل حکومتی نیست بلکه یک شیوه و روش حکمرانی و مدیریتی خاص است. این روش با روش معاویه کاملاً متفاوت بود.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمة با اشاره به تهمت‌هایی که مردم به امیرالمؤمنین (ع) می‌زدند، بیان داشت: به حضرت می‌گفتند که تو مدیریت و سیاست بلد نیستی؛ این اتهامات تازگی نداشت حتی پیامبر (ص) را هم به ضعف مدیریتی متهم می‌کردند و می‌گفتند که تو اُذن هستی. امیرالمؤمنین (ع) در پاسخ به این افراد می‌فرمود اگر تقوا نبود می‌دانستم چگونه با شما برخورد کنم.

حجت الاسلام پناهیان شیوه مدیریت امیرالمؤمنین (ع) را وابسته به مسئولیت پذیری مردم و نصرت امام از سوی مردم عنوان کرد و افزود: خداوند در سوره حدید می‌فرماید ما پیامبران را فرستادیم «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ تا مردم برای قسط قیام کنند». دیکتاتورها نیاز به قیام مردم ندارند بلکه هرکاری را که بخواهند با پول و زور به مردم تحمیل کرده و آنها را وادار به انجام آن می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن نقش مردم را در حکومت بسیار پر رنگ کرده است، گفت: مشارکت مردمی تنها به این نیست که مردم در انتخابات شرکت کنند بلکه باید در اداره امور اجتماعی ورود پیدا کنند و فعالیت‌های گوناگون عرصه‌های اجتماعی را برعهده بگیرند. از آنجا که مردم پای کار حکومت امیرالمؤمنین (ع) نیامدند، این حکومت ولایی ادامه پیدا نکرد.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت بسیج را یکی از الگوهای موفق مشارکت مردمی در شئون مختلف اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: به همین دلیل امام فرمود بسیج شجره طیبه است؛ بنابراین باید این فرهنگ و تفکر را در شیوه حکمرانی جامعه بیشتر وارد کنیم و دولتی شدن امور مختلف را به نفع مردم کاهش بدهیم. ما ما در مقاطع مختلف و حساس انقلاب نقش مردم را دیدیم که توانستند حتی قائله منافقین را هم جمع کنند.

حجت الاسلام پناهیان یادآور شد: همانطور که مؤمنین در ۸ سال دفاع مقدس با ایمان به جهاد پرداختند و برای حفظ امنیت کشور به شهادت رسیدند، امروز هم مردم باید حل مسائل محله، اداره شهرها و نظارت بر تصمیم گیری و عملکرد مسئولان خود را برعهده بگیرند.

وی به نقش مهم امامان محله در این زمینه پرداخت و گفت: امام جماعت وظیفه دارد که از استعداد مردم استفاده کند، این ظرفیت‌ها را فعال کند و به صحنه بیاورد؛ به عنوان مثال برای حل مشکل اقتصادی و معیشت مردم تعاونی تشکیل دهد و مردم را در کارهای اقتصادی باهم متحد کند. «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» باید به عنوان یک اصل مهم تلقی بشود.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت اطاعت از ولایت را کافی نداست و تأکید کرد: باید ولی خدا را نصرت کرد و نسبت به مسائل مختلف جامعه احساس مسئولیت داشت. سیدالشهدا (ع) در شب عاشورا به یاران خود فرمود بروید من بیعتم را از شما برداشتم، آیا یاران حضرت اطاعت کردند؟ خیر، بلکه فراتر از اطاعت، ایستادند و ولی خدا را نصرت کردند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان پیرامون تشکیل حلقه‌های میانی مدیریتی و کارهایی که باید این حلقه‌های میانی انجام دهند، گفت: ما طلبه‌ها باید این فرهنگ این را ایجاد کنیم تا به حکمرانی مطلوب دینی دست یابیم. امروز عزت اسلام در گرو پیشرفت ایران است؛ بنابراین باید یک احساس مسئولیت عمومی برای اسلام و مشکلات جامعه در مردم شکل بگیرد.

گفتنی است در این همایش حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، حجت الاسلام جنتی مدیرکل اعزام مبلیغین، حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت نیز به ایراد سخن پرداختند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین