عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
رئیس سازمان حج و زیارت از تدوین و ارسال پروتکل بهداشتی به منظور برقراری سفر عتبات به طرف عراقی خبر داده بود، اما کمتر از یک روز استاندار نجف به این درخواست، واکنش منفی نشان داد و همین عامل موجب شد تا برنامه‌ریزی‌ها به بعد از شیوع کرونا موکول شود.

عقیق:سفر به عتبات از اوایل اسفندماه به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و پس از آن سفر بین شهری نیز در استان‌های نجف و‌کربلا ممنوع اعلام شد. همچنین پلیس عراق ممانعت‌هایی برای تردد غیرضرور مردم به منظور مبارزه با کرونا اعمال کرد، اما همچنان درهای حرم کربلا و نجف به روی زائران بومی باز بود.

مسؤولان کشورمان نیز از همان ابتدای بسته شدن مرزهای زمینی و‌ هوایی به عتبات و‌ توقف سفر به عتبات، برای برقراری این سفرها با طرف عراقی وارد مذاکره شدند تا جایی به نظر می‌رسید در ایام نوروز سفر به عتبات حداقل به صورت هوایی برقرار شود چرا که محمد آزاد سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت اعلام نتایج مذاکرات را اواخر اسفندماه سال گذشته عنوان کرد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته برقراری سفر به عتبات در ایام نوروز دور از انتظار نبود.

اما با جدی‌ شدن ویروس کرونا در منطقه و جهان، تغییری در تصمیم عراقی‌ها برای توقف اعزام زائران به عتبات ایجاد نشد و در ماه مبارک رجب و شعبان هیچ زائری نه تنها از ایران و کشورهای مختلف بلکه از شهرهای عراق هم‌امکان تشرف به کربلا و‌نجف را پیدا نکرد.

پس از پایان نوروز و ازسرگیری برخی مشاغل از سوی دولت، با توجه به خالی بودن حرم‌ها و افزایش تقاضا برای سفر به عتبات، سازمان حج و زیارت هم نسبت به ازسرگیری سفر به عتبات برنامه‌ریزی کرد.

به طوری که علیرضا رشیدیان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و‌هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از تدوین پروتکل بهداشتی بر اساس معیارهای بهداشت جهانی با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر خبر داد و گفت: این پروتکل برای برقراری سفر به عتبات به طرف عراقی ارائه شده است. 

پس از آن روابط عمومی سازمان حج و زیارت به نقل از رئیس این سازمان از ارسال پروتکل بهداشتی برای ازسرگیری سفر به عتبات از سوی وزارت خارجه کشورمان خبر داد و اعلام کرد: در قالب این پروتکل‌، مسافران از نظر سلامتی غربالگری شده و در صورت داشتن شرایط لازم، کارت صحت و سلامت دریافت می‌کنند.

رشیدیان افزود: در صورت فراهم شدن زمینه اعزام زائران و بهبود شرایط اپیدمی این ویروس به منظور حفظ سلامت مسافران و زائران از ابعاد مختلف در طول این سفر برنامه‌ریزی شده است.

با انتشار این اخبار، به نظر می‌رسید که سفر به عتبات نه تنها در دوران پساکرونا بلکه در زمان کرونا نیز برقرار شود و ایران آمادگی لازم برای اعزام زائران به عتبات را دارد و برای برقراری این سفرها منتظر نظر عراق است.

اما کمتر از یک روز پس از انتشار خبرهای ارسال پروتکل ازسرگیری سفر به عتبات به عراق از سوی مسؤولان سازمان حج و زیارت، استاندار عراق درباره این پروتکل واکنشی نشان داد و پیشنهاد ازسرگیری سفر به عتبات در دوران کرونا را رد کرد.

الیاسری استاندار نجف اشرف در بیانیه‌ای به سختگیری‌ها برای مبارزه با کرونا و ممانعت از تجمعات اشاره کرد و گفت: «شهر نجف اشرف به منظور حفظ جان شهروندان از استقبال هر گونه کاروان‌های سیاحتی و زیارتی از داخل و خارج تا زمان پایان یافتن کرونا در عراق معذور است».

بر همین اساس، با وجود آمادگی ایران برای برقراری سفر به عتبات با پروتکل‌های بهداشتی، همچنان سفر به عتبات امکان‍پذیر نیست و باید منتظر مهار کرونا در منطقه باشیم. البته بر اساس آمار اعلام شده از سوی منابع خبری، با وجود باز بودن حرم‌های امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در کربلا، تعداد مبتلایان به این ویروس به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین