عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
پناهیان در جمع مبلغان انقلاب:
عضو هیئت امنای دانشگاه هنر با بیان اینکه باید نگاه به تبلیغ دین عوض شود، گفت: وقتی از دین و دینداری بحث می شود همه ذهن ها به مسائل اُخروی سوق پیدا می کند و این یعنی سوء تفاهم در جامعه ای که مذهبی و دیندار هستند.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در همایش تبلیغی مبلغان انقلاب که با محورهای «شیوه های انتقال معارف به نسل جدید» و «روش سخنرانی چند رسانه ای»، در حسینیه فاطمه الزهرا(س) تهران برگزار شد ضمن بیان ویژگی های تبلیغ و آموزش دین اظهار داشت: باید در تبلیغ و آموزش دین از روش های نوآورانه و ابداعی استفاده کرد.

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر ادامه داد: در آموزش دین با سنجیدن شرایط می توان روش را تغییر داد و لزوما نباید قدم در روش های گذشته برداشت.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: چه لزومی دارد که در آموزش دین از اثبات خدا، مسائل اعتقادی و کلامی شروع کرد؟ و چه اشکالی دارد که از  نیاز انسان به خدا شروع نکنیم!؟

پناهیان ادامه داد: اگر بخواهیم از نیاز انسان شروع کنیم، الزاماً باید نیاز های انسان شناخته شود و بدانیم انسان چه نیازهایی را احتیاج دارد و از این طریق به نیازمندی انسان به خدا و دین پی خواهیم برد.

وی اظهار کرد: لزوم جا انداختن نیاز به دین، الزامی‌تر از نیاز به خداوند است، چرا که افراد در دینداری اشکال دارند و با توحید مشکلی ندارند.

این استاد حوزه توضیح داد: یکی‌از اشتباهاتی که ممکن است بعضی از افراد دیندار و مبلغان متوجه نباشند القاء تقابل بین دینداری و دنیاگرایی باشد و دین را برنامه ماورایی می پندارند!

 پناهیان با توضیح دوقطبی دنیاگرایی و دین، اظهار کرد: این مطلب که دنیا گرایی با دین منافات دارد، غلط است و اصلا دین برای دنیای انسان ها برنامه ریزی شده است. دنیا گرایی که در غرب وجود دارد در واقع نابود کننده دنیاگرایی است، به طوری که در بحث روابط جنسی، دنیاگرایی غرب نابود کننده روابط جنسی است و این در مسائل دیگر نیز دیده می شود که غرب، دنیاگرایی را به نابودی کشانده است.

وی تاکید کرد: باید دین را از ابعاد مختلف  تبلیغ و آموزش داد و وقتی یک عالم و مبلغ دینی در جامعه حضور پیدا می کند در افراد این ذهنیت درست ایجاد شود که عالم دین می خواهد به دنیا و زندگی دنیایی انسان سروسامان دهد، ولی در حال حاضر این برعکس تصور می شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در جامعه یک سوء تفاهم بزرگ است که باید بر طرف گردد. وقتی از دین و دینداری بحث می شود همه ذهن ها به مسائل اُخروی سوق پیدا می کند و این یعنی سوء تفاهم در جامعه ای که مذهبی و دیندار هستند.

وی با بیان خاطره ای از مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان، بیان داشت: مقام معظم رهبری در جلسه ای با مسئولان مرتبط فرمودند باید کارکردهای دین بیان شود، مثلا در بحث حج برای ترغیب افراد  آثار و فواید حج بیان می شود و همین بیان آثار و فواید حج موجب ترغیب در این واجب شرعی می شود و لذا می توان در موارد دیگر از احکام شرعی به این روش وارد شد.

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از رهنمود مقام معظم رهبری در مورد کارکردهای دین در سطح جامعه، هنوز هم که هنوز در این زمینه کار نشده است. حتی در بحث کارکرد  ولایت فقیه نیز اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان روش قرآن در مورد مسائل مختلف، گفت: روش قرآن بیشتر در مورد توصیف حقایق است و کمتر به اثبات حقایق پرداخته است. همچنین روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز اینگونه است ‌بیشتر به توصیف حقایق پرداخته می شود.

پناهیان افزود: اصلا بحث توصیف کردن فکر و درایت بیشتری می خواهد نسبت به مسئله ای که می خواهیم اثبات کنیم و در واقع اثبات زحمت زیادی نمی خواهد.

وی تاکید کرد: دین را در جامعه به صورت یک امر ارزشی بیان کرده اند و از حقیقت و کارکرد های دین که امر حقیقی در جامعه است، غفلت شده و باید به این نکته تاکید کرد که پیامبران استادان حیات مادی انسان ها بودند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تفسیر حضرت امام(ره) در مورد عزاداری سیدالشهداء(ع) اگر مطالعه و دقت شود، ملاحظه می شود که این‌ تفسیر کاملا یک تفسیر مادی از این قضیه است.

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر ادامه داد: زمان انتخابات هم در جامعه یک سوء تفاهمی مبنی بر اینکه درست است گروهی پاک دست و ارزشی می باشند، ولی نمی توانند در مسئولیت های کشور و جامعه موفق باشند، چون علم آن مسئله را ندارند پس در انتخاب خود دچار یک تناقض آشکار می شوند.

پناهیان با بیان رهنمودی از امیرالمومنین(ع) در مورد جایگاه عقل، گفت: بنده در بسیاری از دانشگاه ها که حضور پیدا میک نم و فرمایش امیرالمومنین(ع) خطاب به ابوموسی اشعری که حضرت می فرماید: اگر عقل را در دین تعطیل کنید و زیر پا بگذاری، شقی ترین افراد خواهی بود و وقتی افراد این روایت و احادیث را که در متن دین است برای تایید عقل و عقلانیت را می شنوند، تعجب می کنند که عقل تا این اندازه در متن دین اسلام و شیعه بهاء داده می شود.

 وی ادامه داد: وقتی طبیب در مورد بیماری افراد نظر و حکم پزشکی خود را بیان می کند، باید افراد این حکم را تکلیف برای خود بدانند و اگر امتثال نکنند معصیت کرده اند و این یعنی ملاک قرار دادن عقل در متن دین.

پناهیان با بیان راهکارهای معرفی انقلاب به نسل جوان و نسل آینده افزود: اگر بناست در دهه فجر از انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب دفاع کنیم و دین را رواج بدهیم، در فضای دوگانه دانش و ارزش که نسخه دشمن است نمی توان این کار را انجام داد.

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر خطاب به مبلغان حاضر در جلسه گفت: دین را در روش آراء و عقیده نمی شود تبلیغ کرد. باید به سراغ حقیقت واقعی دین رفت و شما باید استادان واقع بینی در جامعه شوید و در بعضی از مواقع و برخی از مبلغان وقتی واقع بینانه در موضع تبلیغ  وارد می شوند با عنوان آخوند روشنفکر در نظر گرفته می شود و این یعنی موفقیت در تبلیغ.

 استاد حوزه در پایان با بیان اینکه باید نگاه به تبلیغ دین عوض شود، گفت: با ادبیات رایج دینی به سختی می توان دین را تبلیغ کرد. تبلیغ دین به علت اینکه غیر دانشی در نظر گرفته شده، رها شده است و در نتیجه باعث به وجود آمدن مشکلات دیگر شده است.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین