۰۷ آذر ۱۴۰۳ ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۱۳
عقیق:حسن بصری، طی نامه ای که برای امام حسن(ع) می نویسد از او درباره قضا و قدر سئوال می کند، امام در پاسخ چنین می نویسد:
اگر کسی بدین مطلب ایمان نداشته باشد که
خوب و بد او، بر اساس قدر الهی است و خداوند برآن علم دارد، کافر است و هر کس
گناهان را به خداوند نسبت دهد، فاجر است. زیرا خداوند کسی را وادار به اطاعت نکرده
و گناه و نافرمانی بندگان، نشانه ناتوانی او نیست. و هم بندگان را به حال خود وا
ننهاده، بلکه او خود مالک چیزهایی ست که در اختیار ایشان نهاده و تواناست بر آنچه
مردم را بدان توانا نموده. او به مردم امر می کند در حالی که ایشان را آزاد گذارده
است و نهی می کند در حالی که نهی او، جنبه تحذیر و هشدار دارد.(1)
پس اگر مردم تن به اطاعت دهند، مانعی در
برابرآنان نخواهد بود. و اگر رو به معصیت آورند،خداوند هرگاه اراده کند، بر آنان
منت نهاده و ایشان را باز می دارد والا آنان را هرگز مجبور به انجام معصیت نمی
گرداند.
پروردگار عالم بر مردم منت نهاده، و آنان را
بینا و آگاه نموده و برحذر داشته وامر ونهی فرموده و آنان،مجبور نیستند امر خداوند
را اطاعت کنند که در آن صورت مانند فرشتگان می شدند و نیز ملزم نیستند که نهی
خداوند، دلیل آشکار دارد. و اگر بخواهد، جملگی شما را هدایت می کند.
امام
حسن(ع) با عباراتی کوتاه اینچنین به بیان یکی از پیچیده ترین و عمیق ترین مباحث
فکری می پردازد. مسئله ای که به خاطر ظرافت خود بسیاری از متفکران را گمراه ساخت و
موجب پیدایش گرایشهای نامتعادلی _ اشاعره و معتزله(2) در تفسیر صحیح این مسئله
گردید و از همین جا عمق تفکر و دقت نظر امام (ع) در درک معارف اسلامی آشکار می گردد.
مسئله ای که حاکی از ارتباط امام با سرچشمه های زلال وحی و برخورداری او از معارف
اصیل اسلامی است.
پی
نوشت ها:
1_( تحف
العقول عن آل الرسول(ص)، باب کلمات امام حسن(ع)، ص 166)
2_(اشاعره
قائل به جبر محض بودند و معتزله دقیقاً نقطه مقابل آنان قائل به اختیار تام بودند.
به نقل از کتاب زندگانی امام حسن(ع) نوشته سید هاشم رسولی محلاتی)
211008