۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۴ : ۰۳
چیزهایى که روزه را باطل مىکنند
نه
چیز روزه را باطل مىکند از جمله ؛ خوردن و آشامیدن، دروغ بستن به خدا و
پیغمبر و جانشینان پیغمبر علیهم السلام، رساندن غبار غلیظ به حلق، فرو بردن
تمام سر در آب، قی کردن و ...
خوردن و آشامیدن
اگر
روزهدار عمدا چیزى بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل مىشود، چه خوردن و
آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و ...، چه
کم باشد یا زیاد. حتى اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان
ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مىشود، مگر آنکه رطوبت مسواک در
آب دهان به طورى از بین برود که رطوبتخارج به آن گفته نشود.
اگر
موقعى که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده، باید لقمه را از دهان بیرون
آورد. و چنانچه عمدا فرو برد، روزهاش باطل است و کفاره هم بر او واجب
مىشود.
اگر روزهدار سهوا چیزى بخورد یا بیاشامد، روزهاش باطل نمىشود.
احتیاط
واجب آن است که فرد روزهدار از استعمال آمپولى که به جاى غذا به کار مى
رود، خوددارى کند. ولى تزریق آمپولى که عضو را بى حس مىکند یا به جاى دوا
استعمال مىشود، اشکال ندارد.
اگر روزهدار چیزى را که لاى دندان مانده است، عمدا فرو ببرد، روزهاش باطل مىشود.
کسى
که مىخواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را خلال کند،
ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود، چنانچه خلال
نکند و چیزى از آن فرو رود روزهاش باطل مىشود. بلکه اگر فرو هم نرود،
بنابر احتیاط واجب باید قضاى آن روز را بگیرد.
فرو بردن آب دهان، اگر چه بواسطه خیال کردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمىکند.
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده، اشکال ندارد. ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد.
جویدن
غذا براى بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولا به حلق
نمىرسد، اگر چه اتفاقا به حلق برسد، روزه را باطل نمىکند. ولى اگر انسان
ازاول بداند که به حلق مى رسد، چنانچه فرو رود، روزهاش باطل مىشود، و
باید قضاى آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است.
انسان نمىتواند براى ضعف روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى استکه معمولا نمىشود آن را تحمل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد.
دروغ بستن به خدا و پیغمبر
اگر
روزهدار به گفتن یا به نوشتن یا به اشاره و مانند اینها، به خدا و پیغمبر
و جانشینان آن حضرت عمدا نسبت دروغ بدهد، اگر چه فورا بگوید دروغ گفتم، یا
توبه کند، روزه او باطل است. و احتیاط واجب آن است که حضرت زهرا سلام الله
علیها و سایر پیغمبران و جانشینان آنان هم در این حکم فرقى ندارند.
اگر
بخواهد خبرى را که نمىداند راست استیا دروغ نقل کند، بنابر احتیاط واجب
باید از کسى که آن خبر را گفته یا از کتابى که آن خبر در آن نوشته شده، نقل
نماید. لیکن اگر خودش هم خبر بدهد، روزهاش باطل نمىشود.
اگر چیزى را به اعتقاد این که راست است از قول خدا یا پیغمبر نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده، روزهاش باطل نمىشود.
اگر
بداند دروغ بستن به خدا و پیغمبر روزه را باطل مىکند و چیزى را که
مىداند دروغ است به آنان نسبت دهد و بعدا بفهمد آن چه را که گفته، راست
بوده، روزهاش صحیح است.
اگر از روزهدار بپرسند که آیا پیغمبر صلى الله
علیه و آله و سلم چنین مطلبى فرمودهاند و او جایى که در جواب باید بگوید
نه، عمدا بگوید بلى، یا جایى که باید بگوید بلى، عمدا بگوید نه، روزهاش
باطل مىشود.