حجتالاسلام وافي در نشست عاشورا پزوهي گفت: مرثيه خواني يك فن و هنر است كه نياز به آموزش و تلمذ در پاي درس استاد دارد و تصور نشود كه با مطالعات سطحي ميتوان مرثيه خوان شد.
عقیق:حجت الاسلام مرتضي وافي مدير عامل مؤسسه خانه خورشيد در نشست علمي عاشورا پژوهي با موضوع بايسته هاي منبر در مدرسه علميه فيضيه به سخنراني پرداخت و گفت: در علم لغت مرثيه و رثاء به معناي ذكر فضائل و مصيبتهاي فرد از دست رفته آمده است و در طول تاريخ ادبيات مرثيه درباره مصيبتهاي وارده بر شهر، قهرمان و يا شخص خاصي انجام ميگرفته است. وي در ادامه افزود: اما امروز مرثيه خواني مختص فرد از دست رفته شده كه خاص آن مرثيه اهل بيت(ع) به ويژه امام حسين(ع) است كه به مرثيههاي مذهبي معروف است و از تاريخ بسيار كهني نير برخوردار است. وي خاطرنشان كرد: مرثيه خواني يك فن و هنر است و به همين سبب نياز به تحصيل و آموزش و استفاده از استعدادهاي فردي مرثيه خوان دارد و به هيچ وجه تصور نشود كه به صرف مطالعه كتاب درباره امام حسين(ع) ميتوان مرثيه خواني كرد. استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: برخي از علما مرثيه را تبديل به ابزاري براي خطابه و بيان آموزههاي اسلامي و معارف الهي كردند كه فعلي بسيار مقدس است از جمله آنها شهيد مطهري را ميشود نام برد كه با بيان ساده و آشنا از آموزههاي اسلام سيره و زندگي اهل بيت(ع) را تشريح ميكرد. وي ابراز داشت: مرثيه خواني مرسوم در مراسم مذهبي به چهار شيوه و روش انجام ميگيرد، روش اول و غالبي آن است كه ابتدا سخنران به بيان مطالب خود ميپردازد و در آخر چند دقيقهاي نيز به مرثيه خواني و مصيبت خواني ميپردازد. وي ادامه داد: روش و شيوه دوم گريز زدن است به اين بيان كه سخنران مطالب خود را طوري تنظيم ميكند كه مثال بارز آن در واقعه عاشورا باشد و با همين مثال شروع به خواندن مرثيه ميكند. حجت الاسلام وافي تصريح كرد: روش سوم اين است كه مرثيه و خطابه ممزوج همديگر جلو ميروند و دائما مخاطب در طول سخنراني خود را با سبك رفتاري اهل بيت(ع) قياس ميكند و الگو ميپذيرد و در روش چهارم نيز كه مختص مناسبات خاص مانند شب عاشورا و يا شب شهادت حضرت زهرا(س) و مانند اينها است مرثيه خوان به خاطر منقلب بودن مخاطبان نياز به مقدمه چيني مرسوم را ندارد بلكه بايد هنرمندي ديگري را از خود نشان دهد. وي اظهار داشت: محتوا و مطالب در حال بيان در منبر و هنگام خطابه بايد طوري باشد كه از آموزههاي صرف اسلامي استفاده و جمع آوري شده باشد و با هدف رفع آسيبهاي اجتماعي و پرورش فرهنگ اسلامي باشد. مدير عامل مؤسسه خورشيد در پايان خاطرنشان كرد: مهمترين مسأله نيز اين است استفاده از منابع معتبر و روايات صحيح و مقبول و آيات قرآن همراه با نگاه به تفاسير آنها از مهمترين مسائل است.