عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
معاونت فرهنگی- اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد طی اطلاعیه‌‌ای خطاب به ائمه جماعات ضمن ارائه توصیه‌های مهمی در خصوص برگزاری مراسم محرم، درخواست کرد در طی این ماه هیچ صوتی به غیر از اذان از بلند‌گوهای مساجد پخش نشود.
عقیق:معاونت فرهنگی- اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان با انتشار نامه‌ای خطاب به ائمه جماعات، ضمن عرض تسلیت و سپاس از تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمای عظام و روحانیت فعال در سنگر مسجد، به بیان نکاتی چند پرداخت. متن نامه به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

محضر ذی شرافت ائمه‌ محترم جماعات استان تهران (دامت برکاتهم)
سلام علیکم؛

با احترام، ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، امسال مصادف است با ضایعه جانگداز فقدان جمعی از حجاج بیت‌الله و پیروان نهضت عاشورا که با لبان تشنه، یکسره از خانه به دیدار صاحب خانه شتافتند و قلوب امت مسلمان را مالامال از اندوه کردند.

ضمن عرض تسلیت، امید میرود تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمای عظام و روحانیت فعال در سنگر مساجد، درمسیر اعتلای ارزشهای اسلام ناب و نشر و ترویج معارف و درس‌های قیام خونین  سید الشهدا(ع)، مورد قبول درگاه احدیت قرارگیرد.

شور و نشاط و آمادگی معنوی که در سایهی یاد و نام امام حسین(ع) همزمان با فرارسیدن ایام محرم در جامعه ایجاد می‌شود، عطر روضه که دل‌ها را مهیای پذیرش حق می‌کند و گریه‌های برخاسته از عشق و شور و شعور، که روح و جان را در مسیر معنویّت و عبودیّت قرار میدهد، بهترین فرصت برای متولیان و دغدغه‌مندان دین و فرهنگ و به‌ویژه روحانیت معزّز است که از پایگاه مسجد، به‌عنوان پناهگاه اهل ایمان و سنگر اصلی دفاع از حریم دین و ولایت، الگوی بهترین مکان و عالیترین تدابیر برای برپایی مجالس معرفتی عزاداری را متجلی نمایند و کانون وحدت و مودت مومنین شوند.

تردیدی نیست که تداوم این خیزش بزرگ مردمی در عزای سالار شهیدان(ع) حاصل میدانداری عالمان فرهیخته، دلسوختگان دردمند و شاگردان مکتب امام صادق(ع)، خصوصاً ائمه محترم جماعات است. لیکن به‌لحاظ اهمیت موضوع، استدعا می‌شود نکات زیر را بهعنوان یادآوری، در صورت صلاحدید در جمع اعضای شورای فرهنگی مسجد مطرح نکرده و ما را از بازخوردها و رهنمودهای ارزشمند خود بهره‌مند کنید:

1. بصیرت‌بخشی، روشنگری و بیدارگری با تأکید بر منظومه فکری رهبر فرزانهی انقلاب(دامت برکاته) درسخنرانی‌ها، مداحی‌ها وانتقال پیام‌ها، با عنایت به شرایط حساس حاکم بر جهان، منطقه و کشور و تلاش دشمنان برای مقابله با اسلام ناب، مکتب نورانی تشیع و نظام مقدس جمهوری اسلامی، می‌تواند با مصادیقی همچون: اسلام‌هراسی، تلاش برای اختلاف افکنی بین مذاهب و به تصویر کشیدن چهرهی تاریک و خشن از اسلام عزیز، تلاش برای ایجاد دودستگی در کشور و نفوذ در فضای سیاسی و فرهنگی و... مدنظر قرار گیرد.

2. محور فعالیت مشترک امسال، تحت عنوان: «مسجد و جوانان» که با هدف جلب توجه کارگزاران مساجد به اهمیت و اولویت پرداختن به نیازهای جوانان و آمادهسازی سختافزاری و نرمافزاری مسجد، برای استقبال از حضور پررنگتر این عزیزان مطرح شده است، در برگزاری مراسم عزاداری، مسئولیت سپاریها، مواجهه‌ها و ارتباطات در این ایام و لیالی، اهمیت مضاعفی خواهد یافت. انتظار می‌رود با دریافت ایده‌ها، تجربه‌های موفق و مستندات برنامه‌های مساجد پیشرو در حوزه ارتباط با جوانان، امکان الگوسازی در سایر مساجد فراهم شود.

مظاهر عزای در مساجد باید پررنگ‌تر از تکایا باشد

3. به‌نظر می‌رسد مظاهر عزای حسینی از قبیل سیاهپوش شدن و نصب پرچم با مضامین عمیق عاشورایی، در مساجد باید پررنگ‌تر از تکایا و هیئات تجلی یابد.

تأکید بر پایان دادن به مجالس عزاداری قبل از ساعات پایانی شب

4. انرژی بی‌پایان و اشتیاق زایدالوصف جوانان و اقشار مختلف مردم در عرض ارادت و ابراز احساسات پاک و مقدس به ساحت حضرت اباعبدا...الحسین(ع)، اقتضاء می‌کنند که از لسان نافذ حضرات ائمه جماعات، در خصوص لزوم پرهیز از ایجاد مزاحمت برای عموم مردم و به‌ویژه همسایگان مکرم مساجد در مجالس عزاداری، چند نکته به خادمان محترم و کارگزاران دلسوز مساجد، تذکر داده شود:

الف: تأکید بر پایان دادن به مجالس عزاداری قبل از ساعات پایانی شب و جلوگیری از لطمه وارد شدن به توان انجام واجبات دینی و برپایی باشکوه نماز جماعت صبح در مسجد.
هیچ صوتی به جز اذان از بلند‌گوهای مساجد پخش نشود

ب: خودداری از پخش هر صوتی، جز نوای ملکوتی اذان، از طریق بلنگوی بیرونی مسجد.

ج: تنظیم ساعت مناسب برای «دستهروی» که در اصل، از شعائر ممدوح و ترویج الگوی شایسته و بایسته آن، سفارش رهبر فرزانه انقلاب (دامت برکاته) است.

د: هماهنگی با مراکز انتظامی و بهرهگیری از نیروهای داوطلب مردمی با هدف جلوگیری از ایجاد ترافیک و مانع در مسیر تردد خودروها، در هنگام دستهروی.

ه: رعایت نظاف محیط پیرامونی مساجد، پس از توزیع نذورات یا پذیرایی از عزاداران و برنامهریزی برای جمعآوری ضایعات بجا مانده در اسرع وقت.

5. توجه جدی به اصول ایمنی به‌منظور پیشگیری از بروز حوادث غیرمترقبه در ازدحام جمعیت، همچون آتشسوزی، انفجار گاز، برق گرفتگی و... که فهرست موارد اعلامی از سوی سازمان آتش نشانی، به‌پیوست تقدیم شده است.

6. در صورتی که تاکنون نسبت به عقد قرارداد بیمه‌نامه مسئولیت(پوشش بیمه‌ای حوادث منجر به جرح یا فوت نمازگزاران یا شرکت‌کنندگان در برنامه‌های مساجد)، با هریک از کارگزاران بیمه مورد نظر امنای مسجد اقدام نشده است، جهت استفاده از تسهیلات تفاهم نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیمه البرز، نواحی وابسته به مرکز آماده راهنمایی و خدمت هستند.

7. موازین شرعی و ارشادات علمای عظام، با هدف بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های مراسم عزاداری، به جوانان و فعالان برنامه‌های عزاداری یادآوری شود:

الف: ضرورت بهرهمندی از علما و روحانیون در سخنرانی‌ها و حتی المقدور، پرهیز از دعوت افراد غیر روحانی

ب: نظارت بر محتوای سخنرانی‌ها، اشعار مداحان محترم و فرهنگسازی برای پرهیز از لخت شدن سینه زنان و استفاده از علم، تمثال و...

ج: پیشگیری از اختلاط در طول مسیر دستهروی یا در حاشیه برنامه‌ها

8. خودداری از طرح نکات اختلافبرانگیز با عنایت به منویات رهبری عالیقدر انقلاب(دامت برکاته) مبنی بر تقویت همدلی و همزبانی میان دولت و ملت و مقابله با توطئهی دشمن در جهت ایجاد دودستگی در جامعه که پیشنهادات اجرایی و بایسته‌هایی برای تحقق این مهم، به پیوست تقدیم شده است.
در پایان، با اغتنام فرصت، چند نکته بهعنوان گزارش برنامه‌های فرهنگی مرکز، جهت مزید  استحضار بهمحضر مبارکتان تقدیم می‌شود:

1. همان گونه که استحضار دارید، چندی است طرح «نهضت قرآنی» در سطح مساجد استان تهران، با هدف انس بیشتر نمازگزاران با تعالیم قرآن کریم برگزار می‌شود. آیین‌نامه و طرح کلی مراحل اجرای این طرح، از جمله: تفسیرآیات برگزیده (هرهفته یک آیه)، کرسی تلاوت و کرسی تفسیر (سوره های حجرات و لقمان) در «پایگاه تخصصی مسجد» در دسترس قرار گرفته است. در صورتی که تمایل دارید در ادامه‌ اجرای طرح مشارکت داشته باشید، اطلاعات تکمیلی از طریق این سایت به نشانی: www.masjed.ir و یا مراجعه به کارشناسان محترم فرهنگی نواحی قابل دریافت است.

2. نظر به تأکیدات رهبر معظم انقلاب(دامت برکاته) مبنی بر ضرورت ترویج و احیای فرهنگ اقامهی نماز جماعت صبح در مساجد، طرح جامعی در دستور کار مرکز قرار گرفته است. لذا استدعا داریم ائمه مکرم جماعات مساجدی که به هر دلیلی از این فیض عظیم بی‌بهره مانده‌اند، ضمن تعامل با مدیریت ناحیه مربوطه، با تشکیل شورای فرهنگی مسجد و تمهید مقدمات راهاندازی نماز جماعت صبح، علاوه‌بر برخورداری از پاداش معنوی، در لبیک به مطالبهی صریح معظم له، اهتمام داشته باشند.

3. «پایگاه تخصصی مسجد»، در کنار اطلاع‌رسانی اخبار و برنامه‌های جاری مرکز و مساجد می‌کوشد، علاوهبر فایل کتب و مقالات تولید شده در دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز، محتوای مورد نیاز ائمه محترم جماعات در مناسبت‌های مختلف را در اختیار ایشان قرار دهد. خواهشمندیم ضمن مراجعه و ملاحظه حاصل زحمات پژوهشگران، خادمان خود را از نظرات و پیشنهادات ارزشمندتان محروم نکنند.

4. با عنایت به اهمیت و ضرورت تقویت ارتباط میان مدارس و مساجد، تفاهمنامهای میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به امضا رسیده که متعاقبا با اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان نیز پیگیری خواهدشد. لطفا پس از مطالعهی متن این تفاهمنامه که به‌‌پیوست تقدیم شده است و در «پایگاه تخصصی مسجد» نیز قابل مشاهده است، پیشنهادهای اجرایی و تجربیات موفق خود را در این رابطه، برای اطلاعرسانی به سایر مساجد، به این معاونت منعکس فرمایید.

5. برگزاری کنگره عظیم تشیع در آستانه اربعین حسینی در اعتاب مقدسه، با حضور میلیونی هموطنان عزیزمان، نیازمند خدماترسانی قابل توجهی است که بهشکل طبیعی این مهم به‌هیچوجه به تنهایی از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادهای رسمی امکانپذیر نیست و همکاری و همراهی مردم عزیز و خیرین خداجو را طلب می‌کند. با عنایت به اینکه مسئولیت جمعآوری کمک‌های مردمی، اعم از نقدی، کالا و خدمات به ستاد بازسازی عتبات عالیات محول شده است، استدعا می‌شود نسبت به اطلاعرسانی شماره حساب ١٠٤٠ ستاد بازسازی عتبات، ویژه اربعین و جلب مشارکتهای مردمی در مساجد اقدام و از همکاری با مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات، همچون گذشته دریغ نکنید.

6. با حرکت خودجوش شبکه امداد مردمی، تلاش جمعی تحت عنوان : «با کودکان حرم» آغاز شده است تا از طریق فعال کردن ظرفیت‌های غیر دولتی، با محوریت مساجد، در ایام محرم، کمک‌های نقدی و غیرنقدی امت مسلمان جمعآوری و از طریق مجاری قانونی و بینالمللی در کمپهای آوارگان، میان کودکان سوری توزیع شود. اطلاعرسانی این نیت خیرخواهانه و خداپسندانه به نمازگزاران و معرفی پایگاه الکترونیکی که به‌همین منظور افتتاح شده است، به نشانی : www.koudakaneharam.ir/com از سوی ائمه جماعات مورد انتظار است.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین