23 مهر 1403 11 ربیع الثانی 1446 - 12 : 10
کد خبر : ۱۳۱۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
در حالی که قرار بود پس از اربعین قطار تهران ـ کربلا فعالیت خود را از سرگیرد، همچنان این قطار از حرکت ایستاده است.

عقیق: «قطار تهران ـ کربلا نداریم.» این را یکی از کارشناسان راه‌آهن می‌گوید.

مدیر دفتر زیارتی حسین کرامتی با بیان اینکه کاروان ریلی پس از اربعین متوقف شده است، می‌گوید که «قطار راه بیفتد، اعزام ریلی هم برقرار می‌شود.»

قطار تهران کربلا برای نخستین‌بار سال گذشته راه‌اندازی شد. این قطار ترکیبی روزهای شنبه هر هفته زائران را از تهران به شلمچه منتقل می‌کرد و پس از آن زائران با اتوبوس به بصره می‌رفتند و از طریق قطار راهی کربلا می‌شدند.

آخرین حرکت قطار تهران ـ کربلا ۲۰ مرداد بوده و در ایام اربعین هم این قطار فعالیت نکرد.

قرار بود که «نیمه شهریور قطار تهران ـ کربلا دوباره فعال شود،» اما همچنان بیش از ۲ ماه است که این قطار حرکت نمی‌کند. خبرگزاری فارس از مسئولان راه آهن پیگیر این موضوع شد، اما نتیجه‌ای نداشت.
 
البته مدیر دفتر زیارتی محمد رشیدی که امسال چندین کاروان را ریلی به عتبات اعزام کرده است، می‌گوید که «زمان ازسرگیری فعالیت قطار در این مسیر مشخص نیست.»
 
اتوبوس‌ها برای سفرهای زمینی به عتبات هم کاهش یافته و برخی از اتوبوس‌ها هم از استاندارد لازم برخوردار نیستند.
 
مدیر کاروان عتبات علی مرجانی با بیان اینکه سفر زمینی به سوی مرزها آسان و البته سریع‌تر است، می‌گوید که «از تهران تا کربلا با قطار حدود ۳۰ ساعت (بیش از یک روز) طول می‌کشد.» در مقابل مدیر یکی دیگر از کاروان‌ها مجید قلی‌زاده با بیان اینکه در فصل پاییز و زمستان سفر زمینی خطرناک‌تر است، می‌گوید که «سفر با قطار با وجود طولانی بودن، ارزان و ایمن‌تر از اتوبوس است.»
 
 
کارشناسان زیارتی می‌گویند که «باتوجه‌به بالابودن امنیت سفرهای ریلی، باید برقراری قطار تهران ـ کربلا در دستور کار قرار گیرد.» همچنین به‌منظور کاهش زمان رسیدن به مقصد، قطارهای سریع‌السیر (همچون مکه ـ مدینه که مسیر ۷ ساعته را ۲ ساعته طی می‌کند) حداقل در مسیر تهران تا شلمچه مورداستفاده قرار گیرد.
 
بهبود زیرساخت‌های ریلی نه‌تنها در مسیر ایران بلکه در کربلا هم برای جلوگیری از مشکلات احتمالی به‌ویژه در ایام مناسبتی باید در ایران و عراق پیگیری شود.
 
منبع:فارس
گزارش خطا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: