۳۰ دی ۱۴۰۳ ۲۰ رجب ۱۴۴۶ - ۲۴ : ۰۸
از این جهت خداوند در آیات متعددی از قرآن انسانها را بر لزوم توجه به رزق مادی و معنوی توجه داده است. به عنوان نمونه در آیه24 سوره عبس میفرماید «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ؛ انسان باید به طعامش توجه کند». امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه فرمودند: «انسان بنگرد که علم خود را از چه کسى مىگیرد»؛ این مسأله تأکید بر توجه انسانها نسبت به رزق معنوی و تغذیه روحی دارد چرا که اولین اثرات علم بر قلب افراد تجلی پیدا میکند و قلب اصلیترین کانون ایمانی انسانهاست.
یا خداوند در آیه64 سوره اسراء خطاب به ابلیس میفرماید « [ای ابلیس] و از ایشان هر که را توانستى با آواى خود تحریک کن و با سواران و پیادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شرکت کن و به ایشان وعده بده و شیطان جز فریب به آنها وعده نمىدهد؛ وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً». بر این اساس میتوان دریافت که ابلیس براى فریب انسان از یک راه وارد نمىشود، بلکه با ترفندهای مختلفی از جمله مشارکت در اموال که همان انحراف افراد از مسیر کسب رزق حلال است، انسانها را به انحراف میکشاند و از این طریق باعث انحراف نسلهای بعدی آنها میشود.
امام
صادق(ع) در روایتی ضمن هشدار نسبت به دوری از اموال حرام فرمود: «آثار
کسب حرام در نسل آدمی آشکار می شود؛ کَسبُ الحَرام یُبَیِّنُ فِی
الذُّرِّیَةِ».(وسائل الشیعه، ج12، ص53). بر این اساس میتوان نتیجه گرفت
انسانها نسبت به نسلهای پس از خود مکلف هستند و هرگونه سهلانگاری در
تزکیه روح و پرورش معنوی تأثیر مستقیم بر نسل او خواهد داشت. در این بین
رزق حرام یکی از عوامل مهم در انحراف نسلهای بعدی انسانهاست.