کد خبر : ۹۵۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
آیت‌‌الله شاه‌آ‌بادی در همایش «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» عنوان کرد:

وقتی باور داریم اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، یعنی نزدیکی به دوران ظهور

رئیس مؤسسۀ غدیرشناسی با بیان اینکه تمام وعده‌های مطروحه در نام جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است، گفت: وقتی ما باور داریم اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، این یعنی نزدیکی به دوران ظهور.

عقیق:اختتامیه فراخوان سراسری «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» با حضور آیت‌الله سعید شاه‌آبادی رئیس مؤسسه غدیرشناسی، حجج اسلام روح‌الله حریزاوی مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سیدعبدالله حسینی مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مرتضی عباسیان مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) تهران و همچنین حامد شریعتی‌نیاسر عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن حدیث به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  کانون‌های مهدویت دانشجویی و مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

*آیت‌‌الله شاه‌آ‌بادی: وقتی باور داریم اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، این یعنی نزدیکی به دوران ظهور

در این مراسم آیت‌الله شاه‌آبادی رئیس مؤسسۀ غدیرشناسی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های قرآن کریم تمام مشکلات و معضلات امروز جامعه سرانجام به پایان خواهد رسید و شرایط مطلوب ایجاد خواهد شد،‌ ابراز داشت: در آیه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ...» خداوند متعال وعده داده است که سرانجام ظلم و بیداد به سر خواهد رسید و صالحان حاکمان زمین خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه وعده‌های قرآنی را باید به صورت یک باور قلبی در وجودمان تثبیت کنیم، افزود: انتقال و تثبیت این امور در قلب‌هایمان از مهم‌ترین کارهاست، وقتی به این باور برسیم که این وعده‌های الهی روزی محقق خواهد شد، قطعاً انسان با امید بیشتری به سوی آینده حرکت می‌کند.

آیت‌الله شاه‌آبادی با تأکید بر اینکه وعده امر ظهور حضرت مهدی(عج) بی‌تردید محقق خواهد شد، اظهار داشت:‌ اگر قرار بود وراثت زمین به صالحان بدون نقش‌آفرینی پیروان جبهه حق باشد و خداوند خود این کار را انجام دهد، دیگر نیاز به این همه گذر زمان نبود. روزی ظلم برچیده می‌شود و حق بر آن غلبه می‌کند، خوف و ترس کنار می‌رود و امنیت و آسایش رو می‌آید، اما این نباید موجب غرور و کم کاری ما شود.

وی ادامه داد: بر اساس نص صریح روایات، حکومت امام مهدی(عج) مشابه دوران حکومت حضرت سلیمان(ع) و حضرت داود(ع) است، اگر بخواهیم درکی از دوران حکومتی مهدوی داشته باشیم، باید به مطالعه دقیق آیات مربوط به این دو پیامبر الهی در قرآن بپردازیم.

رئیس مؤسسۀ غدیرشناسی با بیان اینکه تمام وعده‌های مطروحه در نام جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است، گفت: وقتی ما باور داریم اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، این یعنی نزدیکی به دوران ظهور. نابودی اسرائیل وعده‌ای که محقق خواهد شد و این ما هستیم که باید با تمسک به قرآن به وسیله کفر به طاغوت و ایمان به خدا در این مسیر نقش‌آفرینی کنیم.

*شریعتی‌نیاسر: اساسی‌ترین کار صالحان پس از قدرت مکنت در زمین اقامه نماز است

حامد شریعتی‌نیاسر عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن با اشاره به اینکه یکی از وعده‌های قرآن کریم به ارث رسیدن زمین به مستضعفان است، بیان داشت: گرچه شأن نزول این آیه داستان بنی‌اسرائیل است و برخی مترجمان هم آن را در مورد غلبه موسی و بنی‌اسرائیل بر فرعونیان و نابودی ایشان نوشته و ترجمه کرده‌‌اند، اما به اعتبار قاعده «العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص المورد» می‌توان تعمیمی کلی هم برای این آیه قائل شد و آن را مطلق مستضعفان در هر روزگاری که باشند معنا کرد.

وی افزود: مستضعفانی ‌‌هستند که در مقابل مستکبران ایستادگی کردند و در مسیر حق در حد توان خود پابرجا و مقاوم بودند، به نظر می‌رسد قدرت آنان در حدی نبود که توان غلبه داشته باشند و همواره ضعیف داشته می‌شدند، این مطلب با دقت در این فرمایش امام علی(ع) در نهج‌البلاغه روشن‌تر می‌شود که فرمود: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا» دنیا پس از چموشى و سرکشى ـ همچون شترى که از دادن شیر به دوشنده‏‌اش خوددارى مى‏‌کند و براى بچه‏‌اش نگه مى‏‌دارد ـ به ما روى مى‏‌آورد، همین آیه از سوره قصص را تلاوت فرمود: «وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ».

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه اساسی‌ترین کار صالحان پس از قدرت مکنت در زمین، اقامه نماز، پرداخت زکات، امر به معروف و نهی از منکر است، خاطرنشان کرد: این اقامه نماز متفاوت از قرائت است و مقصود از آن نماز خواندن ظاهری و رکوع و سجود صِرف نیست، بلکه به پا داشتن نماز و تلاش برای ادای حق نماز است، نمازی که از زشتی‌ها جلوگیری می‌کند «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ».

*ارسال 230 مقاله به دبیرخانه همایش

 

یوسف بالو دبیر چهارمین همایش «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» ابراز داشت: بررسی سیر وقایع و رویدادهای آخرالزمانی از جمله عناوینی‌ است که ذیل بحث مهدویت و آینده‌پژوهی مهدویت قرار دارد تا جایی که خداوند در قرآن وعده تحقق این وقایع و رویدادها را به همگان اعلام کرده است که از آن با تعبیر معرفتی «وعده‌های آخرالزمانی» یاد می‌کنیم.

 

وی درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه همایش گفت: در ابتدا آخرین مهلت ارسال آثار 31 فروردین ماه اعلام شد، اما با وجود کمبود زمان و از سوی دیگر، استقبال و درخواست زیاد متقاضیان، این مهلت برای چند روز نیز تمدید شد.

بالو اظهار داشت: در محور علمی 80 اثر علمی، در محور ادبی که در چهار بخش (شعر، قطعه ادبی، داستان و خاطره) بود، 130 اثر و در محور هنری این فراخوان نیز 20 اثر به دبیرخانه فراخوان ملی «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» ارسال شد.

به گزارش فارس،‌ در پایان این مراسم از برگزیدگان بخش علمی، ادبی و هنری این فراخوان تجلیل و تقدیر به عمل آمد.



منبع:فارس


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین