۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۰ : ۰۰
وقال
علیه السلام:لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ بَلْ لاَ تَقُلْ كُلَّ مَا
تَعْلَمُ، فَإِنَّ اللّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ
يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
امام(عليه السلام)
فرمود: چيزى را كه علم به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز
مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز قيامت از آن
ها بازخواست خواهد كرد.
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم اشاره مى
فرمايد: نخست اين كه انسان بايد از گفتن چيزى كه درباره آن آگاهى ندارد
بپرهيزد، مى فرمايد: «آنچه را نمى دانى مگو»؛(لاَ تَقُلْ مَا لاَ
تَعْلَمُ). زيرا اولاً در آيات متعددى از قرآن مجيد از اين كار نهى شده است
به خصوص هرگاه اسناد به خداوند متعال داده شود.
در سوره بقره مى
فرمايد: «(إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ
تَقُولُوا عَلَى اللهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ); او شما را فقط به بدى ها و
كار زشت فرمان مى دهد; (و نيز دستور مى دهد) آنچه را كه نمى دانيد، به خدا
نسبت دهيد». در سوره اعراف نيز مى خوانيم كه خداوند مى فرمايد: «(قُلْ
إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ
وَالاِْثْمَ وَالْبَغْىَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللهِ مَا
لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللهِ مَا لاَ
تَعْلَمُونَ); بگو: «خداوند، تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان،
حرام كرده است; و (همچنين) گناه و ستم به ناحق را; و اين كه چيزى را كه
خداوند دليلى براى آن نازل نكرده، شريك او قرار دهيد; و به خدا مطلبى نسبت
دهيد كه نمى دانيد». در سوره اسراء مى فرمايد: «(وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ
لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ
أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا); از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى
مكن، چراكه گوش و چشم و دل، همه مسئول اند». ثانياً ازنظر عقل نيز كار
قبيحى است زيرا هنگامى كه انسان چيزى را نمى داند ولى به طور قطع از آن خبر
مى دهد مفهومش اين است كه من درباره آن علم و اطلاع دارم در حالى كه اين
دروغ است و دروغ، از زشت ترين كارهاست. اضافه بر اين امكان دارد آن سخن
برخلاف واقع و كذب باشد بنابراين ذكر آن به طور قطع، نوعى تجرى در برابر
خداوند است چراكه چيزى را بى پروا مى گويد كه احتمال دارد معصيت خداوند
باشد. مرحوم كلينى در جلد اول كتاب كافى بابى تحت عنوان «النَّهْى عَنِ
الْقَوْلِ بِغَيرِ عِلْم» ذكر كرده كه در آن روايات بسيارى آورده است.
ازجمله در حديثى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود:
«لِلْعَالِمِ إِذَا سُئِلَ عَنْ شَىء وَ هُوَ لاَ يعْلَمُهُ أَنْ يقُولَ
اللَّهُ أَعْلَمُ وَلَيسَ لِغَيرِالْعَالِمِ أَنْ يقُولَ ذَلِكَ; هنگامى كه
سؤالى از شخص عالمى شود در حالى كه پاسخ آن را نمى داند بايد بگويد: «الله
اعلم» و كسى كه عالم نيست حتى اين جمله را هم نبايد بگويد (زيرا او علمى
ندارد كه خدا را از خود اعلم بداند)». در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است
كه شخص غير عالم در برابر چنين سؤالى بايد بگويد: «لا ادرى; نمى دانم» و
نگويد: «الله اعلم». در حديث ديگرى مى خوانيم كه زرارة ابن اعين از امام
باقر(عليه السلام) پرسيد: خداوند چه حقى بر بندگان دارد؟ امام(عليه
السلام)فرمود: «أَنْ يقُولُوا مَا يعْلَمُونَ وَيقِفُوا عِنْدَ مَا لاَ
يعْلَمُون; از آنچه مى دانند سخن بگويند و درباره آنچه نمى دانند توقف
كنند». احاديث ديگرى نيز قريب به همين مضمون نقل شده است. مرحوم علامه
مجلسى نيز در جلد دوم بحارالانوار باب 16، همين مطلب (نهى از گفتن چيزى
بدون آگاهى از آن) را عنوان كرده و آيات متعدد و 50 روايت در اين زمينه نقل
كرده است.