کد خبر : ۹۳۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

توضیحات حجت‌الاسلام قاسمیان درباره یک عکس

بودند و هستند کسانی که با مشاهده این عکس کلمه استرجاع بر زبان می رانند، فریاد وا اسلاما سر می دهند، و هر چه گفتنی و نگفتنی باشد بر من می گویند. از هیچ کدام شکایتی ندارم؛ انما اشکوا بثی و حزنی الی الله. و الیه المشتکی.
عقیق:طی روزهای گذشته تصویری از حجت‌الاسلام قاسمیان مدیر حوزه علمیه مشکات و مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در کنار تعدادی نوازنده منتشر شد که با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه بود.

حجت‌الاسلام قاسمیان در این رابطه توضیحاتی را در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید: در مدت زمان کوتاهی که از انتشار این عکس گذشته است با سیل عظیمی از واکنشهای منفی و مثبتی روبرو شده ام که مرا بر آن داشت تا چند سطری را درباره آن توضیح دهم؛ باشد که افکار عمومی را به قضاوت درست تری نسبت به این عکس و حقیر رهنمون شود:

یکم، به کسانی که این عکس را دیدند و برآشفتند تا حدی حق می دهم؛ ای بسا خود حقیر نیز اگر با چنین صحنه ای مواجه می شدم احساسات مشابهی را تجربه می کردم. به همین جهت از تمام مشفقان و دلسوزانی که با مشاهده این عکس به درد آمدند و سوختند، صادقانه عذرخواهم؛ اگرچه ای بسا دل هیچ کس به اندازه خود من در این ماجرا به درد نیامد.
دوم، پیش از شرح اصل ماجرا به اختصار به این نکته باید توجه بدهم که گاه شرایطی خاص اقدامی را می طلبد؛ اما کسی که آن اقدام را از بیرون می بیند و بدون آگاهی از شرایط مزبور درباره آن قضاوت می کند، قطعا به خطا می رود. نمونه این قضاوت عجولانه و نابجا را می توان در مورد عکسهای امام موسی صدر با دختران بی حجاب مشاهده کرد. پناه بر خدا از عصر رسانه! آیا پرهیز از قضاوت شتابزده و دعوت به حسن ظن مطابق منطق و اخلاق نیست؟ پس «ضع امر اخیک علی احسنه» کجا رفت؟ خدا نکند روزی نامحرمی در استخری در حال غرق باشد و طلبه ملبسی برای نجات او اقدام کند و عکسی منتشر شود، که خواهند گفت: «به به! روحانیت معظم با نامحرمان به استخر هم می رود»!.
سوم، با ذکر این مقدمه به سراغ اصل ماجرا می روم. بر خلاف تصور اولیه، این عکس متعلق به یک کنسرت موسیقی در یکی از دانشگاههای تهران نیست! این عکس در کرمانشاه و در سر پل ذهاب گرفته شده است؛ لازم است اینجا اشاره کنم که حقیر به سبب دغدغه و احساس وظیفه شخصی و مسوولیتی که دارم، در 40 روز گذشته بارها به مناطق زلزله زده سفر کرده و اقدامات مختلفی اعم از ساخت و ساز تا هدایت گروههای فرهنگی و جهادی را پیگیر بوده ام.
چهارم، در این آخرین بار، برای سخنرانی در مراسمی دعوت شدم که به بهانه شب یلدا برپا شده بود تا مرهمی باشد بر زخم دل داغدیدگان. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد و حاضران جلسه می توانند بر آن شهادت بدهند این بود که پیش از سخنرانی من، مجری آهنگ بسیار حزن آلود و غمگنانه ای را بدون هماهنگی پخش کرد که شیون و ضجه را از نهاد جمعیت برآورد.
اینجا بود که بر خلاف میل و رویه همیشگی ام در برنامه مداخله و آن را قطع کردم. وقتی از بنده برای سخنرانی دعوت شد دقایقی درباره امید به خدا و آینده سخن گفتم و تلاش کردم آرامش به جمع باز گردد. سپس سریعا از نوازندگان تنبور و نی که به عنوان سازهای مراسمات آیینی ، نه سازهای مناسب لهو و لعب، در منطقه کرمانشاه شناخته می شود، استفاده کرده و خواستم سریعا بالای سن بیایند و دقایقی را با همراهی ایشان به خواندن اشعار بزرگان فرهنگ و ادب با مضامین عارفانه و امیدبخش اختصاص دادم و خنده و شادمانی را به جمع بازگرداندم.
پنجم، به این توجه شود که این اقدام، اقدام کسی است که 40 شب و روز گذشته را با دغدغه بازگشت امید به زندگی در مناطق زلزله زده سپری کرده است، اما ناگهان دستاورد خود را در معرض تندباد فنا می بیند و بی اختیار از جا بر می خیزد؛ اقدامی که بر حسب تشخیص وظیفه شخصی آنی بود و در درستی و نادرستی آن می توان سخنها گفت، اما به هر حال امید است که دانستن این زمینه ها تا حدی از آزاردهندگی عکس بکاهد.
ششم، بودند و هستند کسانی که با مشاهده این عکس کلمه استرجاع بر زبان می رانند، فریاد وا اسلاما سر می دهند، و هر چه گفتنی و نگفتنی باشد بر من می گویند. از هیچ کدام شکایتی ندارم؛ انما اشکوا بثی و حزنی الی الله. و الیه المشتکی.
تنها گله ای که دارم این است که بی خبر ماندن از حال درماندگان و مستضعفان و چشم فروبستن بر آلام و اسقام ایشان به مراتب به استرجاع و وا اسلاما گفتن شایسته تر است؛ چنانکه خداوند فرمود: «ولا تحاضون علی طعام المسکین/فویل للمصلین» و فرمود: «فلا اقتحم العقبه/ و ما ادریک ما العقبه/فک رقبه/او اطعام فی یوم ذی مسغبه/یتما ذا مقربه/او مسکینا ذامتربه» و رسول خدا ص «من لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» را در همین موضع فرمود.
و اما سخن هفتم و آخرین، بیاییم یک بار برای همیشه در قالب کرسی های آزاداندیشی تکلیف موسیقی، کاربرد و ترویج ان را در جمهوری اسلامی معین کنیم.



ارسال نظر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
1
1
موسیقی با غنا فرق داره خیلی از این ها غنا نیست منم با موسیقی مخالف نیستم
اکثر فقها موسیقی لهو رو فقط حرام میدونن شخصه فکر میکنم با توجه به خطر و باریک بودن مرز بین موسیقی لهوی و مباح بهتر اینه فاصله بگیریم از این ها .اما متاسفانه شرایط روز افرادی مث حامد زمانی و...میطلبه اونم در حد معقول .مثلا شعر و شاعری و صوت و قران مثل عزای امام خسین و....قابل تقدیره اما اهنگ هایی که امثال حامد زمانی میخونن واقعا با آلات موسیقی تنطیم میشه خطرناکه و هیچ بعید نیست که ما رو سمت گناه ببره هیچ توجیهی نداریم که به اما اجازه بده برای ترویج دین از گناه استفاده کنیم و برای اینکه جوون سمت چرت و پرت نره بیایم موسیقی خودمون رو کمی اسلامی کنیم با وزن کمتر و غنای کمتر و تو اون مضامین اسلامی بکار ببریم خودمون گول زدیم اگه فک کنیم اثری داره اون کار . اهل بیت خودشون راهکار دادن به ما مثلا ایت الله صافی کلا آنچه عرفا موسیقی شناخته میشه حرام میدونه کلا . پیامبر میفرمان که خداوند مرا برای هدایت و رحمت جهانیان مبعوث نمود، و دستور داد تا آلات غنا و موسیقی، مانند: نای، تنبور، تار و... را از بین ببرم. یا در حدیثی دیگر :
کسی که ابزار موسیقی را در خانه اش نگه دارد، روز قیامت در حالی محشور می شود که روسیاه است، به دستش تنبور و آلت موسیقی آتشین جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب، همراه با گرزی که در دست دارند بر سر و صورتش می کوبند و کسی که اهل غنا و موسیقی است از قبرش نابینا گنگ و کر بیرون می آید. همچنین زناکار و آنکه فلوت و دایره می زند نیز همانند ایشان کور، کر و لال محشور می شود.
شاید بگیم مصداق زمان و استفاده از لهو بوده اما خوب اینو هم باید در نظر بگیریم کلا با این آلات موسیقی چیزی به جز لهو نمیشه تولید کرد!
پس بنظر من باید از این موارد دوری گزید تا تونست مگر در شرایط خاص اونم در حد لازم با اجازه فقیه .
منبر رسول الله مکان موعظه است این که روحانی بره رو منبر و کنارش ساز بزنن هر چند توجیهاتی داره اما اصلا درست نیست و با شان طلبگی نمیخونه . فردی که داره خودش درس میده باید ریاضت بکشه باید گرسنه باشه کم بخوابه کم حرف بزنه لباس سخت بپوشه تا بتونه شاگردان خوبی تربیت کنه نه اینکه بره بالا و به بهانه های واهی و جذب و...با الات موسیقی صدا تولید کنه .


جوونای ما رو باید با خود اهل بیت آشنا کرد بهترین و تنها روش همینه در اینصورت خود جوونا که زیبایی کلام اهل بیت ببینن جذب میشن این خود مضمونی از کلام امام رضا هستش .
یا علی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
1
1
شما خیلی بیجا کردی تنبور و نی زن را روی سن دعوت کردی!!اول لباست رو از تنت بیرون می آوردی بعد هر کاری دوست داشتی می کردی!
من که طلبه هستم و گاهی مولودی میخوانم،هنگام مولودی خوانی،عبا و عمامه رااز تنم بیرون میارم.
احسان ازمشهدالرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
1
1
متاسفم که یک عمل که جای هیچ توجیهی ندارد با ادله روایی و غیره سعی در ماست مالی کردن آن دارید.
بابا عوام فریبی حدی دارد. شما وسط دوتا نوازنده داری می خونی من حسن ظن به چی داشته باشم .
وظیفه شما ترک آنجا بود نه همراهی . شما در لباس روحانیت که لباس پیامبر است عمل می کنید و این خیلی سنگین است . دوما شما مدیر مدرسه علمیه هستید .
واقعا من نمی دانم از آن مدرسه چه طلبه هایی بیرون خواهند آمد.
کجایند خوانساری و مجتهدی و خویی و بروجردی و میلانی و ...
وای از شما و وای بر ما
دل مولایمان خون است از کارهای ما مذهبی ها
یاعلی
اللهم عجل فرجه
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین