۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۰ : ۱۱
وی با اشاره به اینکه تاکنون هنرمندان عکاس مختلفی از کشورهای خارجی مثل فرانسه، انگلیس و آلمان به واسطه شغلی که داشتند، برای عکاسی به ایران آمدهاند، افزود: یکی از این افراد ارنست هولتسر بود که شروع به عکاسی میکند و در آن زمان عمدتاً از رفتارهای مردم عکس تهیه کرد. یکی از این عکسها مربوط به ضریح ائمه بقیع(ع) بود که توسط ضریحسازان اصفهانی ساخته شد که تصویرش را مشاهده میکنید.
این عکاس دوران انقلاب و دفاع مقدس در بیان ویژگیهای تصویر ارنست هولتزر درباره ضریح ائمه بقیع(ع) گفت: آنچه در تصویر ارنست هولتزر جذابیت دارد، رعایت شاخصههای عکسهای هنری است. مثلاً ابعاد و اندازه کار را با شاخصههای انسانی در نظر گرفته تا مخاطب متوجه طول و عرض ضریح شود. این در حالی است که امکانات عکاسی در آن زمان بسیار ضعیف بود.
شاهرخ یکی از راههای فهم ابعاد بالای دشمنی و عداوت آل سعود و وهابیت نسبت به اهلبیت(ع) و تشیع را مقایسه تصاویر گرفته شده در دهههای اخیر از قبور ائمه بقیع(ع) دانست و گفت: من وقتی عکسهایی را که در دهههای 70 و 80 از بقیع گرفتم با عکسهای که آقای یگانهدوست از مدینه و مکه در دهه 40 گرفتند مقایسه میکنم، تغییرات زیادی در آن میبینم؛ زیرا وهابیت خیلی از فضاها و نمادها را از بین بردهاند. تنها چیزی که امروز به عنوان مدرکی برای عداوت وهابیت و آل سعود در دست داریم و میتوانیم به آن استناد کنیم، همین تصاویری است که همکاران ما در دهههای گذشته از مدینه و آرامگاه بقیع تهیه کردهاند. به نظرم این تصاویر گنجینههای فاخری هستند که بیشتر باید روی آن کار شود تا ابعاد دشمنی وهابیت بیشتر برایمان آشکار شود.
حجتالاسلام سعیدیان در دامه این مراسم با اشاره به اینکه وهابیت و آل سعود همواره با ائمه شیعه عداوت داشتند، گفت: از ابتدای تأسیس شجره ملعونه آل سعود و تشکیل وهابیت، شاهد عداوت و کینه آنها نسبت به ائمه(ع) و شیعیانشان بودیم و این عداوت تاکنون وجود دارد. این دشمنان اسلام و تشیع در همین جهت خیانتهای فراوانی کردند و از اولین اقداماتشان از بین بردن بسیاری از دستاوردهای شیعیان نسبت به ظواهر آثار عترت(ع) بود که در اوج آنها تخریب قبور چهار امام بزرگوار شیعه در بقیع قرار دارد.
وی در بیان علت دشمنی وهابیت و آل سعود با اسلام و تشیع تصریح کرد: چهار امام بزرگواری که در بقیع دفن هستند، نماد مقاومت هستند. به عنوان مثال امام سجاد علیهالسلام نماد مقاومت در مقابل یزید و یزیدیان زمان خود بودند. کاری که ایشان انجام داد، ترویج مکتب اسلام و تبلیغ مسیری بود که امام حسین علیهالسلام پیمود. از این رو کینهای که دشمنان نسبت به این خصائص از امام سجاد علیهالسلام داشت، آنها را وادار به جسارت و اهانت به قبر مبارک ایشان کرد.
سعیدیان افزود: وجود مقدس امام باقر و امام صادق(ع) نیز نقش زیادی در روشنگری فکری جامعه نسبت به معارف قرآن و عترت و نیز روشنگری نسبت به عداوت دشمنان اسلام داشتند. باید بدانیم اگر تشیع امروز هویتی دارد، مدیون و مرهون زحمات علمی این دو امام بزرگوار است. در آن زمانی که ایشان کرسیهای علمی و معرفتی برپا میکردند، سؤال پرسیدن، مباحثات علمی و حتی شک کردن ممنوع بود؛ بنابراین با مقاومت خود مسیر مقاومت علمی از دین اسلام را احیا کردند.
وی با بیان اینکه آل سعود و وهابیت تصور کردند با هتاکی به قبور مطهر امامان بقیع(ع) میتوانند آثار این بزرگواران را نیز دفن کنند غافل از اینکه توجه شیعیان به ائمه(ع) بیش از گذشته شد، گفت: اکنون اگر دست وهابیت باز باشد حتی به قبر مطهر نبی مکرم اسلام نیز جسارت میکنند شاهد بر اینکه عبدالله بن باز مفتی قبلی و به درک واصل شدۀ وهابیت میگفت خدا را شاکرم از اینکه نابینا هستم و این بنای کفر را نمیبینم. اینها با اصل اسلام مشکل دارند و این عداوتشان را به صورت عملی در قالب تخریب اماکن مقدس مسلمانان نشان میدهند.
در ادامه این مراسم ابراهیمی، محقق این اثر درباره نحوه دستیابی به تصویر ضریح ائمه بقیع(ع) گفت: بعد از تحقیقات و پژوهشهای انجام شده به تصویر اصلی ضریح دست یافتیم. اصل این تصویر در دفتر کاوه در شهر مونیخ آلمان قرار دارد و قبل از این در کتابی با عنوان «هزار جلوه زندگی» چاپ شده بود، اما این تصویر مورد شناسایی قرار نگرفته بود و به عنوان دری از فولاد از آن نام برده میشد. پژوهشهای انجام شده تعلق این تصویر به بقیع را به اثبات رساند.
وی افزود: این تصویر توسط یک عکاس آلمانی به نام ارنست هولتزر عکاسی شده است. این عکاس در اصفهان زندگی میکرد و در زمان ساخت و انتقال ضریح توانست تصویر زیبا و فوقالعاده ضریح را برای این زمان ما ثبت کند و شیعیان و محبین اهلبیت علیهماسلام هم اکنون میتوانند تصویر ضریح را بعد از حدود 125 سال مشاهده کند.
کارگردان مستند پنجرههای بهشت درباره جزئیات نقوش این ضریح گفت: در بالای درب ورودی ضریح آیه مبارکه تطهیر قرار دارد و به خوبی آیات و نوشتههای روی ضریح قابل مشاهده است. روی ضریح عبارتهای مختلفی مثل «یا رضوان»، «یا سلطان» حکاکی شده و نحوه ساخت و طراحی ضریح در عالیترین سطح آن قرار دارد و هنرمندان ضریحساز اصفهانی تمام هنر و عشق خود را در این ضریح خلاصه کردهاند. زیبایی این ضریح چنان است که میتوان ساعتها به این تصویر زیبا خیره شد و دست بر سینه سلامی خدمت آن امامان همام علیهم السلام عرض کرد.