۰۶ آذر ۱۴۰۳ ۲۵ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۳ : ۰۲
ایشان افزودند: در این نامه با تکریم و احترام قیصر از جمله سلام علی من اتبع الهدی استفاده شده است که به اشتباه بسیاری این جمله را در نامه نگاری های خود به هر شخصیتی بیان می کنند که در حالی که نباید این جمله را برای هر شخصیتی به کار برد.
این مرجع تقلید بیان کردند: پیامبر در ادامه می فرمایند که مردم به دین ملوک خود هستند و سپس اسلام را به وی عرضه کردند و فرمودند که اگر اسلام بیاورد دو پاداش دارد که هم خود هدایت شده و هم دیگران را هدایت کرده است و اگر اسلام نیاورد بالعکس دو گناه کرده است.
حضرت آیتالله سبحانی با ذکر این مطلب که نامه پیامبر اکرم(ص) به روم شرقی که شامل شامات و فلسطین و... بود ارسال شد، تصریح کردند: کسی که نامه را آورده بود ادب را رعایت کرد؛ ملک روم پس از بازکردن نامه، نام خود را بر نام من مقدم آورده است و من را به اسلام فرا میخواند.
ایشان بیان کردند: پس از دریافت نامه پیامبر، سراغ فردی از اهالی مکه را در شام گرفتند که در آن زمان ابوسفیان در شامات به سر میرد؛ به همین دلیل بود که به دربار قیصر احضار شد و پاسخ هایی که به قیصر داد و همه را نیز با دندان روی جگر گذاشتن به درستی پاسخ داد پاسخ عجیبی از ملک شنید.
معظم له بیان کردند: وقتی که سوالات هفت گانه قیصر به انتها رسید وی از پاسخ ها به این نتیجه رسید که نگارنده نامه قطعا رسول است زیرا هم راستگو است و هم از خاندان شریفی است و هم در خاندان وی پادشاهی نبوده است و هم پیروان وی از وی رویگردان نشدند و جوانان و طبقه پایین بیشترین گرایش را به ایشان دارند.
حضرت آیتالله سبحانی با ذکر این مطلب که در خصوص پیامبر سه راه برای شناخت وجود دارد، خاطرنشان کردند: معجزات به خصوص قرآن مهمترین راه شناخت اسلام و پیامبر است که در 14 قرآن کسی نتوانست چون قرآن کتابی بیاورد؛ قاطعیت قرآن در خصوص عدم توان بشر برای آوردن کلامی چون قرآن نشان میدهد که رسول قرآن، یک رسول واقعی است.
معظم له با ذکر این مطلب که ظهور پیامبر در عهدین بیان شده است، گفتند: یکی از اشتباهات مترجمان در خصوص نام احمد است که آنها نام پیامبر یعنی احمد را ترجمه کرده اند که به معنی ستوده است که بین ستوده و پسندیده اختلاف ایجاد می شود که باعث می شود که عده ای بیان کنندکه منظور پسندیده است و پسندیده نیز لقب جبرایئل است.
ایشان تصریح کردند: جمع قرائت و شواهد در خصوص پیامبر حکم به اثبات بی چون و چرای نبوت پیامبر(ص) میدهد؛ پیامبر اکرم(ص) امی ( کسی که مکتب نرفته و معلم نداشته است) بود یعنی بدون اینکه معلم داشته باشد این قرآن را آوردند که این مساله حاکی از اعجاز پیامبر است.
معظم له گفتند: قرآن کتابی بدون محدودیت است؛ شاهنامه ده ها هزار بیت شعر دارد که اگر ده کارشناس روی این کتاب کار کنند ،کار این کتاب است ولی در این 14 قرن فلاسفه و ادبا و عالمان و حکیمان و... روی این کتاب کار کرده اند و هنوز هم جای کار دارد.
حضرت آیتالله سبحانی یادآورشدند: قرآن کریم، کتاب بدون اختلاف است؛ بین نوشتههای دوران جوانی و غیر جوانی اختلافات کثیری وجود دارد؛ هیچ اختلافی بین آیات قرآن وجود ندارد؛ قرآن در 23 سال نازل شده است و در کوران مشکلات و جنگها و... صدها و صدها موضوعات دینی و علمی و... را بدون هیچ اختلافی بیان کرده است که هنوز هم تحقیقات در خصوص قرآن به حدا کمال نرسیده است.
ایشان گفتند: پیروان پیامبر یکی از مصادیق حقانیت پیامبر اکرم(ص) است؛ از اینکه امام علی(ع) و سلمان و ابوذر و... پیرو این مرد هستند نشان می دهد که این پیامبر، یک پیامبر الهی بوده است؛ امروز جهان به نهج البلاغه که دریایی بیکران است افتخار می کند ولی صاحب آن خود را غلامی از غلامان و تابعان پیامبر میداند.