۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۹ : ۱۷
وی سپس از علاقه خود به کشور کرواسی خبر داد و به بیان برخی سفرهای خود به این کشور برای شرکت در اجلاسهای بینالمللی و مهم با موضوع همکاریهای بین دینی پرداخت و کرواسی را در تأکیدی دوباره، الگویی جدید برای همکاری بین علمای ادیان مختلف، دانست.
آیتالله تسخیری همچنین با اشاره به تاریخ اسلام در کرواسی گفت: اسلام در کرواسی عمر چندصد ساله دارد. مورخین اندلس به حضور اسلام در کرواسی اشاره کردهاند. در تاریخ این کشور مسلمانان و پیروان مذاهب مختلف اسلامی فعالیت داشتهاند و حتی صوفیه حضوری پررنگ در مبادلات این کشور داشت و صوفیان، به مبارزه با برخی حکام عثمانی کرواسی اقدام کردهاند. همچنین حضور اسماعیلیان در کرواسی هم در تاریخ ثبت شده است که نشاندهنده جایگاه این کشور در فعالیتهای اسلامی آن منطقه است.
وی ادامه داد: باید به رهبران ادیان مخالف در کرواسی تبریک گفت که این روحیه تسامح و همکاری را نشان دادهاند و بدون شک میتوانند الگویی برای دیگران باشند.
مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور جهان اسلام، با یادکرد و تقدیر از فعالیتهای مفتیهای کرواسی از جمله عزیز حسنویچ، مفتی فعلی و دکتر عمر، مفتی سابق مسلمانان کرواسی، گفت: تربیت مفتیگری کرواسی سبب شده تا حتی یک کروات مسلمان عضو گروههای تروریستی به اصطلاح اسلامی نباشند. گروههایی که اعضایی از قفقاز، شمال قفقاز و حتی اروپا و ... اعضای آن شدهاند.
وی با تأکید بر اینکه تعالیم اسلام برپایه فطرت انسان بنا شده است، افزود: با وجود این مسیر رحمتی اسلام، متأسفانه میبینیم که تروریسم به ادعای جهادی و به ادعای اسلامی حرکت کردن، علیه خود اسلام و مسلمانان مرتکب جنایت میشود.
آیتالله تسخیری در پایان سخنان خود با یادآوری سفر چند ماه قبل رییس جمهور کرواسی به ایران، اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور در تمامی زمینهها تقویت شود.
سیبوه سرکیسیان: تاریخ ایران با گفتوگوهای دینی همراه بوده است
سیبوه سرکیسیان، اسقف اعظم خلیفهگری ارامنه تهران و شمال ایران، دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به اینکه در هفته اول ماه محرم قرار داریم، مراتب همدردی خود با برادران و خواهران شیعه به مناسبت عزاداری برای امام سوم شیعیان، ابراز کرد.
وی با تأکید بر اینکه گفتمان بینالادیان در درجه اعلای اهمیت قرار دارد، گفت: ایران از شروع تاریخش، مهد گفتوگوی ادیان بوده است. انجیل، راجع به سیروس صحبت میکند که پیامبر خدا بود و به دلیلی رویکرد بازی که نسبت به دیگر ادیان داشت، مورد تقدیر قرار گرفته است.
سرکیسیان ادامه داد: این رویکرد گفتوگو با ادیان در تمام تاریخ ایران تداوم پیدا کرده و به همین دلیل باید مورد تقدیر واقع شود.
رهبر ارامنه تهران و شمال ایران در ادامه اظهار کرد: برای اینکه از هرگونه سوءتفاهم اجتناب و فعالیتهای تروریستی را متوقف کنیم، نیازمند گفتمانی هستیم که بر سه پایه ایمان، عشق و امید، استوار است.
وی افزود: در ایمان خود را وقف اعتقادانمان کنیم، عشق، یعنی اینکه نیروی قدرت ماورایی به گفتوگوها تداوم بخشد و امید به ما اجازه میدهد تا با استفاده از این گفتوگوها، چشمانداز روشنی برای خود ترسیم کنیم.
عماد افروغ: گفتوگوی دینی ضروریترین گفتوگوهاست
عماد افروغ، رییس گروه جامعهشناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) هم در این نشست ضروریترین و اثربخشترین گفتوگو در عصر حاضر را گفتوگوی دینی دانست. وی تصریح کرد: گفتوگوهای دینی برپایه یک اصل محکم و مشترک صورت میگیرد به نام توحید.
وی ادامه داد: احساس میکنم اگر دعوایی بین برخی معتقدان ادیان مختلف وجود دارد، به دلیل فهم غلط ار خدا است. برخوردهای خشن و ظاهرگرایانه ربطی به یک توحید ناب ندارد. در حقیقت این پیشفرضهای غلط انسانی است که باعث درک غلط از خدا میشود.
افروغ ادامه داد: هرچه به انسان مطلوب، متعالیتر و نزدیکتر شویم، فهم ما زا خدا متعالیتر میشود. بنابراین مشکل از انسان است که به حد کافی رشد نکرده است.
وی تأکید کرد: شرایط اجتماعی، تاریخی و تمدنی از زمان طرح اومانیسم، ضرورت بیشتری برای گفتوگو ایجاد کرده است.
وی افزود: تفاوتهای آیینی نباید عامل اختلاف باشد و قرار نیست در آیین و مناسک، با هم یکسان باشیم. هر چه توحید نابتر باشد، این تفاوتها بیشتر تحتالشعاع آن توحید ناب قرار میگیرد.
رییس گروه جامعهشناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) همچنین گفت: بعد از گفتوگو باید تلاش کنیم که به یک فهم مشترک، اخلاق مشترک و عمل مشترک برسیم. همچنین احساس میکنم که با توجه به زمینههای مساعد امروز دنیا، چندان گام مؤثری در این باره برنداشتهایم. در دنیایی که از بازگشت خدا سخن به میان میآید و حتی دانشگاههای الحادی هزاره کنونی را هزاره خداگرایی عنوان دادهاند، تا چه اندازه توانستهایم این هزاره را تسریع ببخشیم؟
افروغ در پایان سخنانش این موضوع را بیان کرد که اشکالی ندارد تا در گفتوگوهای دینی و در یک فضای مسالمتآمیز بر سر تفاوتهایمان نیز بحث کنیم.
محمدحسن تبرائیان: فعالیتهای مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دوره کنونی مؤثر است
محمدحسن تبرائیان، مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سخنان خود در این نشست را با معرفی فعالیتهای مجمع تقریب مذاهب اسلامی آغاز کرد. وی گفت: این مجمع به امر مبارک مقام معظم رهبری برای نزدیک شدن افکار بین پیروان همه فرق اسلامی راهاندازی شد. این مجمع با تأسیس دانشگاه، اتحادیههای تخصصی و همچنین برگزاری اجلاسهای بینالمللی در داخل و خارج از کشور، تأثیرات مثبتی برای جهان اسلام داشته است.
وی افزود: فعالیتهای این مجمع در دوره کنونی و در زمانی که گروههایت کفیری و تروریستی در جهان اسلام، اروپا و خارج از اروپا برای بدنامی اسلام تلاش میکنند، بسیار مؤثر است.
صالحی: شناخت درستی از هم نداریم
صالحی، معاون بینالملل دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در سخنانش در این نشست، کنار گذاشتن حس برتری نسبت به دیگر ادیان از سوی تمامی ادیان را لازمه انجام گفتوگوی دینی مثبت دانست. وی همچنین مشکل مهم امروز جهان را عدم شناخت درست از یکدیگر دانست که در نتیجه آن جنگهای گسترده در طول تاریخ و فعالیتهای تروریستی در دوره معاصر، ایجاد شدند.
وی افزود: همچنی در گفتوگوهای دینی باید به موضع ریشههای فرهنگی و تمدنی در میان کشورها و ادیان دیگر توجه کرد. برای نمونه وقتی ایران میخواهد گفتوگوهای دینی خود را با مسیحیان غرب برگزار کند، باید فضای متفاوتی را نسبت به گفتوگوهای دینی با مسیحیان شرق، فراهم سازد.
صالحی برداشتن گامهای عملی در گفتوگوهای دینی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: دنیا با مشکلات و معضلات بسیاری همچون آب، فقر، مهاجرت و ... روبروست که چالشهای جدیدی را پیش پای آن خواهد گذاشت. امیدواریم نتیجه این گفتوگوهای دینی، برداشتن گامهای عملی برای حل این مشکلات و معضلات باشد.
حجتالاسلام مظفری: گفتوگوی دینی برای ادیان ضروری است
حجتالاسالام مظفری، رییس اسبق مرکز بینالمللی گفتوگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنان خود در این نشست، با بیان اینکه ماکیاولی، پدر فلسفه سیاسی و علم سیایت مدرن، ریشه خشونت و جنگ در اروپا را به دین مسیحیت تعمیق داده است، گفت: از زمان ماکیاولی تا دورهها و سدههای بعدی، دیدیم که جنگ و خشونت در جوامع اروپایی و غیراروپایی ادامه داشت و شدیدترین و خشونتبارترین آن در قرن بیستم یعنی در جنگهای اول و دم جهانی، بر پایه افکار یا ایدئولوژیهای کاملاً سکولار به وجود آمدند.
وی افزود: امرو ملحدان به ما مؤمنان میگویند که دین عامل تقسیمبندی جامعه جهانی به بخشهای مختلف از جمله به مسلمان، مسیحی، هندو، بودایی و ... است. بنابراین چه نیازی است که دین داشته باشیم تا به دستههای مختلف تقسیم شویم. بر این اساس، اهمیت دادن به بحث گفتوگوی دینی، برای خود ادیان ضروری است.
مظفری ادامه داد: اگر ادیان میخواهند تا در جامعه باقی بمانند، باید به انسان بگویند که برای صلح و خوشبختی بشر ناقع و مفید هستند.
وی ادامه داد: همچنین در جهان اینطور القا میشود که دین به گونهای ارایه میشود که به عامل خشونت در جهان تبدیل میشود و جنگ را در سطح داخلی، منطقهای و بینالمللی به وجود میآورد. در پاسخ باید اذعان کرد روزی که قدرتهای غربی در افغانستان از دین اسلام و اندیشه و باور مسلمانان به جهاد به عنوان ابزاری برای حذف رقیب خودشان استفاده کردند. شاید آن روز ما مسلمانان و مسیحیان لازم بود بگوییم که قدرتها نباید از دین به عنوان ابزار استفاده کنند؛ هرچند آن هدف در نظر ما هدف درستی بود.
رایزن فرهنگی سابق ایران در یونان ادامه داد: روزگاری قدرتهای غربی جهاد را به دلیلی آنکه آن را ابزاری برای حذف شوروری کرده بودند، تقدیس میکردند؛ اما امروز به دلیل تروریستی شدن گروههای مبارز و مجاهد آن روز، دین را عاملی برای خشونت معرفی و آن را تقبیح میکنند.
مظفری تأکید کرد: اهمیت دارد که ما به هر روشی بتوانیم به دیگران اثبات کنیم که نباید از دین، به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی استفاده کرد.
حجتالاسلام امامزاده: توحید را باور کنیم، جهان اصلاح میشود
حجتالاسلام امامزاده، معاون فرهنگی جامعهالمصطفی تهران هم از استقرار امنیت و صلح و ایجاد رفاه برای تمام آحاد بشر را بالاترین عطش جهان کنونی یاد کرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر امام (ره) نبود، امروز این جلسه برگزار نمیشد، گفت: امام (ره) میفرمود که یک باور توحیدی میتواند تمام رفتارهای بشر را اصلاح کند. اگر محوریت توحید و شناخت خدا که رحمانیت و رحیمیت، جلوههای اصلی اوست را باور و در آموزشها و تبلیغات خود از آن استفاده کنیم، بدون شک جهان اصلاح خواهد شد.
ابراهیمیترکمان: گفتوگوهای دینی ایران و کرواسی آغاز شود
ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان این نشست در سخنانی که حکم پایان دادن به این جلسه را داشت، گفت: در تمام این گفتوگوها، هیچ ضدیتی بین سخنان ارایه شده دیده نشد. همه با هم همدل و همزبان بودیم که نشان میدهد، مانند هم فکر میکنیم.
وی با اشاره به حضور سفیر کرواسی در این نشست، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بیش از 30 سال است که گفتوگوهای دینی خود با دیگر کشورها و پیروان ادیان را در دستور کار قرار داده است. با این حال در منطقه بالکان، این گفتوگوها با کشور کرواسی انجام نشده است. پیشنهاد میکنم که اگر طرف کروات علاقمند به این مهم باشد، این گفتوگوهای دینی را پایهگذاری و آن را به صورت دوجانبه پیگیری کنیم.
ابراهیمیترکمان افزود: حتی میتوان با شراکت دادن برخی کشورهای منطقه، این گفتوگوها را به صورت چندجانبه برگزار کرد.
بنا بر اعلام این گزارش، نشست مشترک اندیشمندان دینی جمهوری اسلامی ایران و کرواسی، ظهر امروز (13 مهرماه)، با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی دو کشور از جمله ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیتالله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور جهان اسلام، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی و حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رییس مرکز بینالمللی گفتوگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی، نرمین بوتونیچ، منشی مخصوص مفتی اعظم، تومیسلاو کواچ، استاد دانشکده کاتولیک، اینزو رودینیس، دبیرکل کنفرانس اسقفان کاتولیک، ونجیامین کوایچ پورنیریه، اسقف کلیسای صرب ارتدوکس کرواسی، لوبومیر لوبوتینا، اسقف کلیسای صرب ارتدوکس کرواسی، دراگوتین ماتاک، رییس انجمن ادیان کرواسی و تعدادی از خبرنگاران و تصویربرداران از رادیو و تلویزیون کرواسی در محل این سازمان، برگزار شد.