۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۵ : ۱۰
آيت الله العظمي جوادي آملي در اين ديدار ضمن گراميداشت هفته دولت با استناد به آيات قرآن كريم به تبيين مسئله دفاع ديني و فرهنگي پرداخته و اظهار داشتند: مسئله دفاع را قرآن كريم در دو بخش مطرح كرده است يك بخش دفاع اخلاقي و نظامي و سياسي و امثال اينهاست، يك بخش دفاع ديني و فرهنگي است. فرمود اگر دفاع در عالَم نبود فساد عالمگير ميشد، حالا فساد اقتصادي هست، فساد سياسي هست، فساد اخلاقي هست، فساد جنگهاي نيابتي و مانند آن هست. اما منشأ فساد ارض، ويراني مراكز مذهب است آنچه جلوي ويراني مراكز مذهب را ميگيرد دفاع شما علماي بزرگوار و مبلّغان الهي است؛ اگر دفاع مبلّغان الهي، علما و روحانيت معزّز و معظّم نباشد نه تنها مسجد نميماند، كليسا نميماند، معبد يهود نميماند، معبد هیچ مليّتي نميماند.
ايشان ادامه دادند: شما عزيزان با قدرت فرهنگي و فكريتان صومعهٴ راهبان را هم حفظ ميكنيد براي اينكه مردم ميفهمند مرگ، پوسيدن نيست از پوست به در آمدن است مرگ، آخر خط نيست مرگ، معبر است اين بيان نوراني سيّدالشهداء(عليه و علي آله الاف التحيّة و الثناء) است در بحبوحه روز عاشورا او دارد مرگ را تفسير ميكند يك وقت ميفرمايد صبر كنيد شهيد ميشويد و پايانش بهشت است آن يك حرف متوسط است يك وقت آن لحظهاي كه مثل قطرات باران، تير به طرف اردوي حسيني آمد حضرت مرگ را تفسير كرد فرمود ياران من! مرگ پوسيدن نيست از پوست به در آمدن است مرگ شما را از بين نميبرد شما مرگ را از بين ميبريد، اينكه موعظه نيست اين را در بحبوحه روز عاشورا فرمود، فرمود همه خبرها آن طرف است شما از اين پل ميخواهيد بگذريد.
ايشان با تأكيد بر اهميت امر تبليغ اظهار داشتند: قرآن، كارِ شما را حفظ صومعه راهب هم قرار داد يك مقدّسي هم اگر بخواهد در ايام اعتكاف، معتكف شود و كاري به سياست ندارد چه اينكه ميبينيد بعضي از مقدّسين متأسفانه كاري به سياست ندارند ولي اعتكافشان هم به بركت شماست فرمود اگر شما نباشيد آن اعتكاف معتكف آن جايي كه راهبان زندگي ميكنند آن را هم بيگانه ويران ميكند اين داعشي مگر به راهب و صومعه راهب رحم ميكند؟! اين مسجدالاقصي را، كليسا را، دِيْر راهب را، مركز عبادت يهود را يكجا آتش ميكشد فرمود: از آن به بعد اگر مركز فرهنگي و قطب فرهنگي; يعني مسجد معاذ الله آسيب ديد، آنگاه مسائل اخلاقي، بدحجابي، بيحجابي و اختلاسات نجومي سر در ميآورد.
معظم له در پايان سخنانشان به مسئله اربعينگيري موساي كليمي پرداخته و بيان داشتند: چون حالا ايام پربركت ذيقعده است ايام ذيقعده هم كه مستحضريد كه اربعين كليمي مطرح است ما اگر اين ايام را كم يا زياد خودمان را بيمه كنيم در فرصتهاي ديگر محفوظيم اين اربعين كليمي كه چلّهگيري است از اول ذيقعده تا دهم ذيحجّه است چون وجود مبارك موساي كليم همين چهل روز را چلّه گرفته بود نه غذايي خورد، نه خوابيد، در تمام اين چهل شبانهروز بيدار بود و مناجات ميكرد اين معناي چلّهگيري است از دنيا جدا شدن چلّهگيري است نه از خلق خدا، اين راهها براي همه باز است حالا هيچ كسي توقع ندارد مثل آن ذوات قدسي به آنجاها برسد ولي اين راه باز است اگر راه باز نبود كه اين همه سفارش نميشد چلّه بگيريد، چهل روز مواظب زبان و گفتارتان باشيد، چهل شبانهروز مواظب نيّتتان باشيد اگر اثر نميكرد كه اين همه دستور نميداد شما اربعين بگيريد اين راه باز است.