۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۴ : ۱۱
وی با درباره اشاره خداوند در آیات قرآن نسبت به کرامت ذاتی تصریح کرد: خداوند درباره کرامت ذاتی میفرماید (وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ) ما بنیآدم را گرامی داشتیم. در واقع میتوان گفت کرامت ذاتی انسان او را از سایر موجودات جدا میکند. عقل، فهم و قدرت تحلیل خصوصیاتی هست که خداوند تنها به انسان داده است. همچنین در آیه دیگر میفرماید (وَنَفْسِ وَ ما سَوّاها، فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها)؛ و قسم به جان آدمی و آن کس که آن را نظام و صورت بخشیده و به حد کمال سپس فجور و تقوا (شر و خیر) را به او الهام کرده است. این امتیاز مخصوص انسان است که دارای نفس الهامبخش است. این مسأله نقطه کرامت ذاتی انسان بر سایر موجودات عالم است.
رئیسی با اشاره به اینکه به فعلیت رسیدن نفس
الهامبخش در گروی کرامت اکتسابی است، گفت: کرامت اکتسابی را باید کسب کرد
که راهش استفاده از کتاب کامل و انسان کامل است. کرامت اکتسابی انسان در
گروی دستیابی به قرآن کریم، رسول کریم و انسانهای برجسته با کرامت و تأسی
به آنان است.
تولیت آستان مقس رضوی(ع) با تأکید بر اینکه منشأ
کرامت انسان، خلیفةاللهی اوست، تصریح کرد: عامل کرامت انسان، وجه
خلیفةاللّهی اوست، حال خلیفه کسی است که کار (مستخلفٌ عنه) کند، یعنی فکر،
اندیشه و اخلاق او هماهنک با نظام خداوندی و مورد پسند او باشد.
رئیسی درباره راه رسیدن انسان به خلافت گفت: اگر انسان بخواهد به جایگاه
خلافت که کرامت اوست، برسد فقط در گروی آن است که شکل و رنگ ربانی بگیرد که
این مسأله در پرتو نگاه به مربیان بشریت یعنی اهل بیت(ع) امکانپذیر است،
یعنی راه رسیدن به جایگاه خلافت، نگریستن به سیره رضوی، علوی و فاطمی است.
وی درباره ویژگی برتر انسان کریم اظهار کرد: درباره معنای کرامت باید گفت
انسان در جایگاه خلافتاللّهی، روح و روان و اخلاقش به جایی برسد که در راه
خدا بذل جان و مال کند همچنان که شهدای عالیقدر ما قبل از اینکه به مقام
شهادت برسند به مقام کرامت رسیدند. یعنی به جایی رسیدند که حاضر شدند برای
رسیدن به آرمانشان از جان خود بگذرند.
رئیسی با اشاره به اینکه
معیار سنجش رسیدن به کرامت اکتسابی افراد کریم هستند، گفت: آنچه میتواند
معیار سنجش کرامت اکتسابی باشد، فقط افراد کریم هستند. در عالم افراد زیادی
اهل بخشندگی هستند، ولی نمیتوان به آنها کریم گفت، زیرا عدهای با این
صفت بخشندگی به دنبال تحکیم موقعیت و برخی به دنبال جذب منافع بیشتر هستند.
پس آنچه از باب کرامت باشد، ارزشمند است. طبق آیات قرآن اول، (إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّه) برای خاطر خدا اطعام کردن و دوم، (لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا)؛
در قبال بخشش، تقاضای هیچ پاداشی نداشتن قیمت دارد. خانه کوچکی که در
سوره هل أتی جلوه کرد و بعد تبدیل به الگو شد، برای بشریت درس کرامت است.