۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۹ : ۰۸
*شب قدر، شب آزادی بشر
شبی که اگر نبود و نیامده بود، شب تیره بدبختی انسان به
پایان نمیرسید و بامداد نیکبختی او طلوع نمیکرد و از بند اسارت اقویا و
استعمارگران آزاد نمیگشت.
شب قدر، لیله مبارکه، شب آزادی بشر و اعلان حقوق انسان و
حکومت عدالت و دادگستری است. شبی که برای ملتهای غفلتزده، ناآگاه و آلوده به فساد و تباهی و گمراهی، صبح هدایت و
بیداری و آگاهی و رستگاری گشت و بزرگترین و گرامیترین کتب آسمانی ـ که إلی الأبد و جاودان،
راهنمای بشر و ضامن سعادت است ـ نازل شد و با اشراق ملکوتی، جهان را از ظلمت شرک و
ثنویتِ مجوس، تثلیث ترسا، خرافات یهود و بتپرستی
و... به روشنایی توحید و پرستش خدای یگانه راهبر شد.
اگر این شب نبود، تمدن عظیم اسلامی با آن همه ارزشها و علوم معارف، اخلاقیات، عرفان، فقه و... شخصیتهای والای پرورش یافته در دامن آن نیز وجود نداشت.
*تأثیر شب قدر در ترقی جامعه بشری
مدارجی که بشر پس از نزول قرآن طی کرده و به منازل و
معارجی که پس از این میرسد، همه از
برکات این شب و هدایت قرآن است.
برای اینکه تأثیر این شب عزیز در پیشرفت اهداف انسانی و
ترقی جامعه بشری آشکار شود، موفقیتهای بزرگ و
حرکتها و جهشهایی را
که تحت تأثیر تعالیم آزادی بخش قرآن در علم و صنعت و تمدن در طول چهارده قرن، نصیب
انسان شده است در نظر بگیریم و با زندگی کمتحرک و خاموش و کم
نور پیش از آن مقایسه کنیم تا معلوم شود چگونه جنبش و نهضت اسلام و قیام مسلمین و
رسالت پیامبر بزرگ خدا محمد بن عبدالله(ص) مبدأ اصلاحات، جنبشها و انقلابات آزادیخواهانه
و مترقی شد و کاروان بشریت را با سرعت و شتاب روزافزون، هر چه بیشتر به پیش برد و
این آدمیزاد را که صدها قرن بود با کندی و سستی و ناتوانی گام بر میداشت، در ظرف چهارده قرن به کجا رسانید و دامنه فکر و اندیشه او را از حدود
زمین و ماه و کرات در گذرانید.
*قرآن، محور شب قدر
آری، قرآن افکار را دگرگون کرده و شخصیت انسان را محترم
شمرد و حقوق بشر را با صراحت اعلام کرد و پرستش افراد را محکوم کرده و قدرتهای شخصی را در هم شکست و هیأت حاکمه را محدود و از
آن تجملات، تبذیرها، امتیازات و حیف و میل بیتالمال و غارت دسترنج مردم باز داشت
و برای همه، حقوق مدنی متساوی قرار داد.
*راز پنهانی شب قدر
قرآن، شب قدر را «لیلة مبارکة» خوانده و در شأن آن یک سوره نازل شده و شرافت آن شب، از هزار ماه بیشتر است.
هر چند در تعیین شب قدر اختلاف است، ولی قول معتمد و محقّق ـ که از روایات معتبره گرفته شده ـ این است که از شب «نوزدهم» و «بیست و
یکم» و «بیست و سوم» ماه رمضان بیرون نیست و به
احتمال قوی ـ که برخی از احادیث هم مثل
«روایت جهنی» مؤید آن است ـ شب قدر، شب بیست و سوم است و از برخی اخبار دیگر
استفاده میشود که هر یک از این سه شب «شب قدر» است.
به هر حال اگر به طور یقین، شب قدر معلوم نشود، نهان
بودن آن متضمن حکمت و مصلحتی بوده و ممکن است آن مصلحت این باشد که مسلمانان تمام
شبهای این ماه، یا لااقل این سه
شب را در عبادت و پرستش خدای تعالی و تلاوت قرآن و آموختن معارف، حقایق و تعالیم
آن، بیشتر اهتمام نمایند و سراسر ماه را «ماه قرآن» قرار دهند و در شبهای «نوزدهم» و «بیست و یکم» و «بیست و سوم»، در توبه و استغفار و اصلاح
احوال و خواندن قرآن و دعا، جدّ و جحد بلیغ نمایند و تا صبح بیدار باشند.
نکته دیگری که در پنهانماندن شب قدر به نظر میرسد، این است که اگر این شب با این همه قدر و
منزلت، مشخص و شناخته شود، بسیاری از مردم به عبادت در آن اکتفا کرده و از فیض
توجه و دعا در سایر شبها باز میمانند و بسا که سبب غرور یا عجز بعضی شود؛ در حالی که چون پنهان و نامشخص
است، مؤمنان در تمام شبهایی که طرفِ احتمال است به ذکر الهی و توبه اشتغال میورزند
و از برکات و ثوابهای بیشتری مستفیض شده و به واسطه
تمرین زیادتر، ملکات فاضله در آنها راسختر میشود.
*لزوم بهرهبرداری معنوی از شبهای قدر
پس، شب قدر از فرصتهای بسیار ارزنده و مغتنم است و ما باید این شب را برای تفکر در اوضاع
اسلامی و توجه بیشتر به تعالیم قرآن مجید غنیمت بدانیم و به مقدار ارتباط خود با
قرآن و احکام آن، کاملاً رسیدگی کنیم.
باید از لیالی متبرکه «احیاء» ـ که در فضیلت آن و شب زندهداری و عبادت در آن در کتب
دعا و حدیث، اخبار بسیار وارد شده ـ استفاده کنیم. شبهای قدر
شبهایی است که هر شخصی در آن به در خانه خدا برود، به سعادت حضور معنوی و لذّت تقرّب
نایل میشود.
*شب دعا برای تعجیل در فرج امام زمان(عج)
از جمله وظایف مهم در این شبها، تجدید عهد با ولی امر حضرت بقیةالله عجّل الله تعالی فرجه و خواندن دعای معروف:
«اَللهم کُن لِوَلِیکَ...» میباشد؛ زیرا شب قدر به آن حضرت
تعلّق خاص دارد و در آن شب ملائکه بر آن بزرگوار نازل میشوند و
تمسک به قرآن و عترت و کتاب مبین و امام مبین هم اقتضا دارد که در شب قدر، مؤمنان
به ثقلین قرآن مجید و آخرین امامِ عدالتگستر و بقیّه
عترت هادیه و مصداق حقیقی «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَینا مِنْ
عِبَادِنَا»؛ یعنی به حضرت حجة بن الحسن العسکری روحی و
ارواح العالمین له الفدا تمسک کرده و بدانند که به تصریح اخبار متواتره ثقلین، امن
و نجات از ضلالت و گمراهی، فقط در سایه تمسک به قرآن و عترت حاصل میشود و برای نجات از این همه انحرافات و سرگردانیهای
گوناگون، راهی جز توسل و تمسک به هدایت «قرآن و عترت» نیست.
باید همگان این شب را غنیمت بدانیم؛ برای کسب معارف دین،
توبه، تجدید عهد، اعاده حیثیت، دعا، خودسازی اخلاقی و نو کردن ایمان به خدا، یقین
به حساب و معاد، پاک ساختن نیات از غل و غش و کینه برادران اسلامی و درخواست خیر،
سعادت، هدایت و امنیت برای همه بنی نوع بشر و مخصوصاً دعا برای تعجیل در امر فرج
صاحب این شبها حضرت صاحبالزمان(عج)؛ آقایی که «بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الأرض
و السماء» است.
امید است جلوههای اسلامی در همه نهادها و برنامهها از
برکت دعاهای خالصانه در این شبها بیش از پیش شود و نقاط ضعف اقتصادی، اجتماعی و
مناهی و ملاهی و معاصی که هویت جامعه را تهدید میکند در این شب برطرف شود.
اینجانب از همه شبزندهداران در این شبهای مبارک قدر،
خاضعانه استدعا دارم که همه دلها را متوجه آن امام عزیز و مهربان، محبوب دلهای
عارفان و ذخیره بزرگ پیامبران کنند و شب قدر را با یاد آن حضرت و دعا برای فرج
موفور السرورش و اجرای عدالت واقعی در سراسر گیتی تمام کنند؛ برای فرج آن حضرت دعا
کنید تا برای همه گشایش و فرج حاصل شود. وظیفه همه مسلمانان در این شبهای مبارک،
دعای همگانی برای فرج است.
بیایید پیمانی محکم و استوار با آن حضرت داشته باشیم که
همه زندگی خود را در راه رضا و خوشنودی ایشان سپری کرده و غم و غصههایی که آن
بزرگوار برای مشکلات مسلمانان دارند را برطرف کنیم.