امیر براتپور:
حسنخلق ویژگی بارز شهید «یاسینی» بود
یکی از همرزمان شهید علی یاسینی و فرمانده عملیات «اچ 3» گفت: شهید یاسینی با دلسوزی خاصی خلبانان جوان را آموزش میداد و حسن خلق و قهرمانی را در خود جمع کرده بود.
عقیق:امیر خلبان فرجالله براتپور، در گفتوگویی با بیان اینکه شهید علی یاسینی با دلسوزی خاصی خلبانان جوان را آموزش میداد و حسن خلق و قهرمانی را در خود جمع کرده بود، عنوان کرد: شهید یاسینی یکی از خلبانان شجاع، باسواد، مدیر و نخبه در نیروی هوایی بود که وی را از زمانی که ستوان دوم بود میشناختم.
امیر براتپور افزود: شهید یاسینی در سال 1348 به نيروی هوايی وارد شد. همانند ديگر خلبانان پس از طی مقدمات پرواز در ايران به آمريكا اعزام شد و بعد از گذراندن موفقيتآميز دورههای پرواز با سربلندی به ايران بازگشت و به عنوان خلبان شكاری اف 4 مشغول به خدمت شد. با شروع جنگ به عنوان يك خلبان شجاع و با تجربه وارد جرگه مدافعان آسمان ايران شد. وی بارها و بارها امنيت را بر آسمان ايران برقرار کرد.
فرمانده عملیات «اچ 3» گفت: شهید یاسینی از خلبانانی بود که به همراه بزرگان این حوزه همچون سرهنگ خلبان شهيد خلعتبري، سرگرد خلبان شهيد طالب مهر، سرگرد خلبان شهيد اكرادی و سرهنگ خلبان شهيد دوران در هفتم آذر 59 نيروی دريايی عراق را طی عملیات مروارید نابود كردند. وی استاد خلبان بود و با هواپيماهایMIG 29 ، F5 و فانتوم پرواز میکرد.
امیر براتپور تصریح کرد: وی معلمی بسیار خوشخلق بود که شاگردانش علاقه بسیاری به او داشتند. این حسن خلق وی از ایمان حقیقی یاسینی به پروردگارش نشئت میگرفت.
خلبان پیشکسوت نیروی هوایی گفت: شهید یاسینی وفادار به ولی فقیه و بسیار عاشق میهن اسلامی بود. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از جمله خلبانانی بود که در عملیات ۱۴۰ فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد. وی به علت شایستگیهای نشان داده شده در ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت این سمت را برعهده داشت.
وی افزود: در یکی از عملیاتها، وی از پایگاه ششم شکاری برای زدن هدفی در عراق به پرواز درآمد و بعد از عبور از اروندرود در محدوده خورموسی با ارتفاع پایین و با سرعت بالا در حال پرواز بود که ناگهان هواپیما با یک دسته پرندگان برخورد کرد. در این هنگام به دلیل شکستن کابین جلو، شهید یاسینی بیهوش شد. سرتیپ اقدام که به عنوان کمک در این پرواز شرکت کرده بود، بعد از چند لحظه بیهوشی حالت عادی پیدا کرد و به تصور این که یاسینی اجکت کرده، سعی در باز گرداندن جنگنده کرد، ولی به دلیل مشکلاتی که در سیستم ناوبری به وجود آمده بود، راه خود را گم کرد. بعد از دقایقی که با ناامیدی در حال گشتن به دنبال راه بود، ناگهان صدای دلنشینی را که اکثر خلبانهای فانتوم با آن آشنا بودند، از طریق رادیوی هواپیما شنید و این صدای شهید سرهنگ خلبان هاشم آلآقا بود که بعد از تماس رادیویی از طریق وی، اعلام میشود که یاسینی اجکت نکرده و فقط چترش باز شده و روی صندلی است.
منبع:ایکنا