تفاوت بین دوزخ و برزخ چیست؟
توقف در برزخ، موقتي، ولي در آخرت هميشگي است.
عقیق:یکی از سوالات مطرح در خصوص عالم آخرت اینکه تفاوت بین دوزخ و برزخ چیست؟پاسخ :
در ذیل به برخی از تفاوت های عالم برزخ و عالم قیامت اشاره می کنیم:
1.
پاداش و كيفر در برزخ، تنها گوشهاي از پاداش و كيفر كامل در قيامت است;
پيامبر اكرمميفرمايد: "قبر، باغي از باغهاي بهشت يا حفرهاي از
حفرههاي دوزخ است."(2)
2.
با مرگ و ورود به برزخ، روح از بدن جدا ميشود، ولي در قيامت، دوباره به
آن باز ميگردد: "اللَّهُ يَتَوَفَّي الاْ ?َنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ
الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَيَ
عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الاْ ?ُخْرَيََّ إِلَيََّ أَجَلٍ
مُّسَمًّي;(3) خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض ميكند و ارواحي كه
نمردهاند نيز به هنگام خواب ميگيرد; سپس ارواح كساني را كه فرمان مرگ
آنها را صادر كرده نگه ميدارد و ارواح ديگري را تا سرآمد معيني باز
ميگرداند." "مِنْهَا خَلَقْنَـَكُمْ وَ فِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا
نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَيَ (4) ما شما را از آن « زمين» آفريديم و
در آن باز ميگردانيم و بار ديگر «در قيامت» شما را از آن بيرون
ميآوريم."
3.
توقف در برزخ، موقتي، ولي در آخرت هميشگي است: "وَ مِن وَرَآئهم
بَرْزَخٌ إِلَيَ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (5) ودر پيشاپيش آنان برزخي است تا
روزي كه برانگيخته ميشوند."
4.
نوع پاداش و عقابهاي برزخي و اخروي از يك ديگر متمايزند. برزخ جايي براي
تكامل و تربيت مؤمن يا رهايي وي از عذاب برخي از اعمال نادرست است; در
روايتي آمده است: "فشار قبر براي مؤمن، كفارة ضايع كردن نعمتها از ناحيه
او است." در مقابل، برزخ براي كافران، عذاب عقيده و عمل است و در
آخرت، پس از حساب رسي دقيق به اعمالشان، عذابهاي ديگري را خواهند
چشيد."(6)
5.
روحِ انسان، پس از مرگ، در جسدهاي لطيفي قرار ميگيرد كه از بسياري
ويژگيهاي ماده بركنار است و چون از هر نظر شبيه اين جسم است، به آن قالب
مثالي يا بدن مثالي ميگويند كه نه به كلي مجرد و نه مادي محض است، بلكه
داراي يك نوع تجرد برزخي است; از اين رو، زندگي در برزخ، به شكل قالب
مثالي است; اما در قيامت، بهشت يا جهنم جسماني و روحاني خواهد بود. و...
پی نوشت ها:
1) بحارالانوار، مجلسي;، ج 58، ص 7، مؤسسة الوفأ
2) همان ج 6، ص 275، مؤسسة الوفأ.
3) زمر،42
4) طه،55
5) مؤمنون،100
6) بصائر الدرجات، محمد بن حسين بن فروح صفار، ص 498، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي
منبع:جام