۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۵ : ۱۵
این استاد حوزه گفت: این انگیزه بیشتر در زمینه تحریف زدایی بود تا مقتل نویسی؛ به این دلیل تصمیم گرفته شد، مقتل علمی و به صورت صحیح بنویسیم؛ از سال 80 به بعد این طرح مطرح شد و به کارگروه تاریخ موسسه امام خمینی(ره) واگذار گردید.
وی افزود: آیت الله امینی در خصوص نسخ ضعیف مقاتل نقد بسیاری در آن زمان داشت که برخی از روضه های ضعیف وجود دارد، ولی اصل این است که از ما سوال می شود که چه مقتلی بخوانیم که لهوف و مقتل سید بن طاووس یا برخی از کتب شیخ عباس قمی معرفی می شد که کافی به مقصود نبود.
سرپرست نویسندگان مقتل جامع سید الشهدا(ع) تصریح کرد: بنابر این تولید چنین کتابی به عنوان یک انگیزه در درون ما ایجاد شد؛ در این مسیر سعی گردید که با معیارهای اصیل و علمی یک مقتل جامع شکل گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی گفت: با مشاوره اساتید تاریخ حوزه، طرح این مقتل به شورای علمی موسسه داده شد و این شورا بدون معطلی این طرح را تصویب کرد؛ موسسه پای هزینه این کار ایستاد که در زمان خود بسیار هزینه برد که 9 سال به طول انجامید.
وی افزود: در اینجا ما تقلیدی از مرحوم شیخ عباس قمی انجام دادیم؛ ایشان از برخی ادعیه مجعول در برخی کتب گلایه داشتند و این کتب در دسترس مردم بود و قطعا آموزه های منفی در جامعه ایجاد می کرد، به همین دلیل ایشان سعی کردند که یک بدیل درستی در این زمینه ایجاد کنند.
سرپرست نویسندگان مقتل جامع سید الشهدا(ع) تصریح کرد: مرحوم شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان را نوشتند تا کتاب مفتاح الجنان که این ادعیه در آن بود، از مدار خارج شد؛ در این عرصه ما نیز از ایشان تقلید کردیم تا بتوانیم یک مقتل جامع بنگاریم.
تمام نیازهای مبلغین و ذاکرین تامین شده است
حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی گفت: در این مقتل سعی شده است که تمام نیازهای مبلغین و ذاکرین تامین شود؛ از طرفی نویسندگان این کتاب، دکترای تاریخ دارند و با ملاک های علمی تاریخ نگاری این کتاب را به رشته تحریر در آوردند و طبعا مثل هر کار بشری نیز این کار خالی از نقد نخواهد بود.
وی اظهارکرد: این کتاب پیش از انتشار در محضر بزرگان و برخی از مراجعی که در این عرصه تخصص خاص داشتند برده شد و کارشناسان بسیاری در این زمینه نظر دادند که نظرات اعمال شد؛ بیشترین تذکرات موردی و کلی توسط آیت الله استادی به این کتاب وارد شد که تذکرات وی کمک بسیاری به این مقتل نمود.
سرپرست نویسندگان این مقتل بیان کرد: یکی از ملاحظات نویسندگان این اثر ،فضای بیرون از کشور بود که به همین دلیل نمی خواستیم حساسیت زایی در خارج ایجاد کنیم؛ در این زمینه می توان به مسایل متعددی اشاره کرد.
وی گفت: در خصوص حضور حسنین(ع) در فتح ایران نیز که مباحثی مطرح شده است در این مقتل نیز مورد بحث واقع شده که چنین مساله ای با واقعیت تاریخی همخوانی ندارد و امام حسین(ع) در فتح ایران حضور نداشتند.
منبع:حوزه