۰۷ آذر ۱۴۰۳ ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۲ : ۰۷
عقیق:حجتالاسلام بهرام دلیر، عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره اهمیت روزه ماه مبارک رمضان در میان عرفای اسلامی گفت: عرفای بزرگی نظیر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، محیالدین عربی و خواجه عبدالله انصاری نگرشهایی درباره توحید تا نبوت و فلسفه بسیاری از مسائل دین دارند.
وی با اشاره به رویکردهای عرفانی علامه طباطبایی درباره روزه گفت: تفکر ایشان تا حدودی نزدیک به تفکر امام خمینی (ره) در حوزه عرفان و میرزا جوادآقا ملکی تبریزی است. در این زمینه نکته قابل تأمل باطن توجه به روزه و نماز است نه ظواهر صرف آن،چه اینکه علامه رفیعی قزوینی نیز بدین امر اشاره کرده و فرموده که به ظواهر اکتفا نکنید.
حجتالاسلام دلیر در ادامه افزود: علامه طباطبایی در مباحثشان اشاره داشتند که نباید به ظواهر روزه اکتفا کنیم و ابعاد «عام»، «خاص» و «اخص» را مدنظر قرار دهیم، اینها را در تفاسیر خود نیز بیان کردهاند. روزه بین عوام و خواص متفاوت است و حتی بین عوام نیز درجاتی دارد در بعد خاص باید روزه چشم،گوش، زبان و ... داشته باشیم.
وی با بیان اینکه شخصیتهای بزرگی چون شیخ جواد ملکی تبریزی، فیض کاشانی و ... درباره روزه ماه رمضان رویکردهای عرفانی داشتهاند، اظهار داشت: روزه جوارحی، روزهای است که به معنای خاص آن «قربة الی الله» یعنی روزه فکری، روحی و روانی است که عارف از خداوند طلب میکند تا به لقا و دیدار او برسد.این پژوهشگر با بیان اینکه عرفان سیدحیدر آملی، امام خمینی (ره) و صدرالمتألهین نیز بر اساس مفاهیم عمیق شریعت، طریق و حقیقت عرفانی است، توضیح داد: اینها به تزکیه و عصمت نیز توجه داشتند، با این حال بهترین نمونههای عرفانی در زمینه ماه مبارک رمضان را در اندیشه اهل بیت (ع) به ویژه امام علی (ع) و ادعیه عرفانی امام حسین (ع) میبینیم.
منبع:فارس