۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ۲۶ ذی القعده ۱۴۴۵ - ۳۹ : ۱۴
- واکنش آیت الله رئیسی به شعر صف اول+فیلم
- نغمه ساز / نوبت دوم/ مروری بر آثار ماندگار حاج سیدمحمد جوادی
- علت علاقه ویژه زنجانی ها به آیت الله رئیسی/ اخلاص و صفای باطن ایشان مشهود بود
- ولایت پذیری محض و پیگیری امور مردم از بارزترین ویژگی های رئیس جمهور شهید بود
- نغمه ساز / نوبت اول/ مروری بر آثار ماندگار حاج حیدر توکلی
یکی از ویژگی های گفتار امیرالمؤمنین علی (ع) بی شک نکاتی منحصربه فرد می باشد که ایشان در کلام های گهربار خویش بیان فرموده اند.
عقیق: امیرالمؤمنین علی (ع) پیوسته مردمان روزگار خویش را از دانش سرشار خویش بهره مند می ساختند، چنانکه در یکی از جلسات در باب تقسیم بندی مردم بیان داشتند:
همانا مردم سه دسته اند: زاهد، راغب و صابر.
اما زاهد آن کسی است که اگر نعمت ارزشمند و متاع گرانبهایی از دنیا را به دست آورد، در روحیات او اثری نمی گذارد. او چنان نیست که از رسیدن به آن نعمت، به قدری خوشحال شود که دهنده ی آن نعمت را فراموش کند؛ بلکه به عکس، به خاطر عظمت آن نعمت الهی، بخشنده آن را بیشتر سپاسگزار و شاکر است و اگر چیزی را هم از دست بدهد نگران نخواهد بود، چرا که بالاتر از همه، خدا را دارد و بر آن شادمان است.
اما انسان صابر و شکیبا آن کسی است که اگر به موقعیت و متاع ارزشمندی از دنیا برسد و احساس کند که آن متاع برای او عاقبت خوشی را به ارمغان نمی آورد، به خاطر آخرتش از آن دست می کشد و نگران نیز نخواهد بود.
اما راغب و شیفته دنیا آن کسی است که دلداده به تجملات و متاع دنیاست و وابستگی اش به دنیا به قدری است که از حرام آن دوری نمی کند و مال و مقام دنیا حتی اگر حرام باشد، از به دست آوردن آن ترسی ندارد.
پی نوشت ها:
1- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 70: 8.
2- ناطقی، نقش دین در سلامت جامعه: 64.
منبع:قدس
211008
همانا مردم سه دسته اند: زاهد، راغب و صابر.
اما زاهد آن کسی است که اگر نعمت ارزشمند و متاع گرانبهایی از دنیا را به دست آورد، در روحیات او اثری نمی گذارد. او چنان نیست که از رسیدن به آن نعمت، به قدری خوشحال شود که دهنده ی آن نعمت را فراموش کند؛ بلکه به عکس، به خاطر عظمت آن نعمت الهی، بخشنده آن را بیشتر سپاسگزار و شاکر است و اگر چیزی را هم از دست بدهد نگران نخواهد بود، چرا که بالاتر از همه، خدا را دارد و بر آن شادمان است.
اما انسان صابر و شکیبا آن کسی است که اگر به موقعیت و متاع ارزشمندی از دنیا برسد و احساس کند که آن متاع برای او عاقبت خوشی را به ارمغان نمی آورد، به خاطر آخرتش از آن دست می کشد و نگران نیز نخواهد بود.
اما راغب و شیفته دنیا آن کسی است که دلداده به تجملات و متاع دنیاست و وابستگی اش به دنیا به قدری است که از حرام آن دوری نمی کند و مال و مقام دنیا حتی اگر حرام باشد، از به دست آوردن آن ترسی ندارد.
پی نوشت ها:
1- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 70: 8.
2- ناطقی، نقش دین در سلامت جامعه: 64.
منبع:قدس
211008