۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۹ : ۰۷
عقیق:صراط به معنای راه مستقیم، نام پلی است که بر روی جهنم قرار دارد و تمام خلایق مجبور به عبور از آن هستند و بنا به روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) یکی از دشوارترین مراحل روز قیامت می باشد، اما جالب است بدانید که گروهی از بندگان خداوند به آسانی از روی آن عبور می نمایند، چنانچه در این باره روایت شده است که حضرت محمد (ص) بیان داشته اند: هنگامی که خداوند از حساب روز قیامت فارغ شد، دو فرشته را مأمور می کند تا بر صراط بایستند؛ آن گاه تنها کسانی می توانند از آن عبور کنند که براتِ ولایت علی (ع) را داشته باشند؛ اگر کسی این برات را نداشت خدا او را در دوزخ سرنگون خواهد ساخت، و نیز می فرمایند: هنگامی که قیامت برپا می شود و میزان را لب جهنم نصب می کنند، تنها کسانی می توانند از آن عبور کنند که براتِ ولایت علی بن ابی طالب (ع) را داشته باشند، و در جایی دیگر بیان می دارند: اَلا وَمَن اَحَبَ عَلِیا جازَ عَلَی الصِراطِ کَالبَرقِ الخاطِفِ؛ آگاه باشید! هر که علی (ع) را دوست داشته باشد، همچون برقِ جهنده از صراط عبور می کند.
علاوه بر این روایت شده است که رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمود: اگر محبت تو در دل مؤمنی جای گرفت، چنانچه در گامی بر صراط لغزید، در گام دیگر استوار خواهد بود، تا سرانجام به سبب محبت تو، خدا او را وارد بهشت کند و همچنین نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس دوست دارد همچون تندباد از صراط بگذرد و بی حساب وارد بهشت شود، باید علی (ع) را که ولیّ و وصی و همنشین و جانشین من در میان خاندان و امت من است دوست داشته باشد؛ و هر کس می خواهد وارد دوزخ شود، دست از ولایت او بردارد. به عزت و جلال پروردگارم سوگند که او بابِ خداست که تنها باید از این در، درآمد. او راه مستقیم است و همان کسی است که خدا روز قیامت از ولایت او سؤال خواهد کرد.
پی نوشت ها:
1- قاضی نورالله مرعشی. احقاق الحق، ج7: 117، 120.
2- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج8: 68؛ ج27: 77.
3-شیخ صدوق. الامالی: 237.
4- صابری یزدی. هزار حدیث در فضایل امام علی (ع):
360-361
منبع:قدس
211008