کد خبر : ۲۴۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
آیت ا... جوادی آملی؛

احاطۀحضرت زهرابه همۀعلوم غیبی والهی

وجود مبارک صدیقه کبری(س) یک سلسله مقاماتی دارد که واقعاً فهم آن مقدور ما نیست. مرحوم کلینی(ره) در جلد اول کافی نقل می‌کند پس از رحلت وجود مبارک پیغمبر(ص) جبرئیل می‌آمد و آن معارف الهی را بیان وحوادث آینده را تشریح و بازگو می‌کرد.

عقیق: صدیقه کبری(س) هم اینها را می‌شنید بعد به حضرت امین(ع) املا می‌کرد و علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) آنها را یادداشت می‌کرد ‌و شد مصحف فاطمه. اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صحف داد، به وجود مبارک صدیقه کبری(س) هم صحیفه عطا کرده است، اما این صحیفه شریعت نیست؛اخبار غیبی هست علوم و معارف الهی هست و مانند آن. این واقعاً مقدور ما نیست که جبرئیل می‌آید یعنی چه؟! چگونه تنزّل می‌کند این چه وحی‌ای است که بر غیر نبی می‌آید! چه وحی‌ای است که برغیر امام می‌آید! این چه وحی‌ای است که بر حجّت خدا بر معصومه کبری(س) می‌آید؟ وجود مبارک حضرت فاطمه(س) حجّت ا... است، برای اینکه اگر پیغمبر(ص) حجت است نه برای اینکه پیغمبر است، برای این است که معصوم است و اگر امام، حجت است نه برای اینکه امام است، برای این است که معصوم است و اگر کسی معصوم بود قول و فعل و تقریر او می‌شود حجت.
حالا امامت یک مقام برتر است، نبوّت یک مقام برتر است، ولی حجیّت قول دائر مدار عصمت است، یعنی این انسان کامل معصوم است و هیچ چیزی نمی‌گوید، مگر به دستور خدا ؛چنین کسی فعل او و قول او و تقریر او می‌شود حجت. اگر ما روایتی را از صدیقه کبری(س) داشته باشیم بدون تردید طبق آن فتوا می‌دهیم، برای اینکه معصوم جز حق نمی‌گوید، قول امام حجت است للعصمه، قول پیامبر حجّت است للعصمه و قول حضرت صدیقه کبری(س) هم حجت است للعصمه.
وجود مبارک حضرت امیر به قول حضرت زهرا(س) استدلال می‌کند و می‌گوید، فاطمه این‌چنین گفته است، این را در اصول خوانده‌اید که قول معصوم از معصوم، حجت است، حالا خواه امام باشد خواه پیامبر. محور حجیّت، عصمت است، اگر کسی واقعاً هیچ راهی برای نفوذ وهم و خیال و شیطنت در او نیست، هیچ راهی برای سهو و نسیان او نیست و هر چه هست رضای خداست آن وقت می‌شود معصوم؛ وقتی معصوم شد قولش هم می‌شود حجت.


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین