عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
در گفت و گو با حجت الاسلام رضایی:
پژوهشگر مهدوی زن کمال یافته در عصر ظهور را زنی با الگوی کاربردی و عینی حضرت زینب(س) دانست و گفت: زنان اصحاب المهدی(ع) در عین عاطفه و محبت در اوج علم و معرفت و مدیریت تدبیر هستند.
عقیق: حجت الاسلام محمد رضایی، پژوهشگر مهدوی با اشاره به هدف اصلی در سبک زندگی اسلامی شیعی، گفت: هدف نظام تربیتی اسلامی شیعی این است که انسان چه زن و چه مرد براساس واقعیت هایی که در ابعاد وجودی آنهاست، بعد از بازشناسی فرصت ها بر حسب استعدادها و ظرفیت های خود به بالاترین مرتبه رشد و کمال برسد و بعد از رسیدن به تعالی و کمال به نقش آفرینی و مسئولیت پذیری و انجام وظیفه تاریخی خود بپردازد.
وی افزود: اگرچه رهبری و مدیریت به مرد واگذار شده است ولی به این معنا نیست که این مدیریت در زنان نباشد. در خط اصیل اسلام اگر برای مرد انسان کامل تعریف شده و مصداق معرفی می شود. برای زنان نیز کمال تعریف شده و هم الگوی برتر نشان داده می شود.
حجت الاسلام رضایی انسان را فطرتا در جستجوی کمال دانست و بیان داشت: انسال کمال جو در این راه نیازمند معرفی الگو از جهت تئوری، مصداقی و عینی است. معیارهایی برای تشخیص حق و باطل لازم است. بنابراین اگر دینی به این واقعیت توجه نداشته باشد و الگوی ناقصی معرفی کند، مکتبش ناقص است و قابل اعتماد نمی باشد.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه تنها مذهبی که زن کامل را هم تئوری و هم مصداقی و عینی معرفی می کند تشیع است، خاطرنشان کرد: نه ادیان ابراهیمی و حتی اسلام غیرشیعی هیچ نظریه ای برای طرح انسان کامل زن ندارند.
وی حضرت زهرا(س) و پیامبر(ص) را نقطه اوج طرح انسان کامل دانست و عنوان داشت: مردان و زنان کمال جو در مرحله استعداد اولیه هستند و انسان کامل هم که در اوج قرار دارد. بنابراین باید حد وسطی این میان باشد و بتواند فاصله بین این دو سر خط را ترجمه کند.
حجت الاسلام رضایی ادامه داد: این حد وسط احتیاج به انسان هایی دارد که کمال جویی شان نزدیک تر به انسان کامل باشد و ترجمان انسان های کامل هستند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه این سخنان مقدمه ای برای شخصیت حضرت زینب(س) است، تصریح کرد: حضرت زینب(س) هم نزدیک به حضرت زهرا(س) است و ترجمه کننده الگوی کامل و انسان کمال جو است. چراکه شخصیتی دارد که الگوی عملی و کاربردی برای زن کمال جو است.
وی با بیان اینکه زن در جاهلیت جایگاهی نداشت و پیامبر(ص) بود که نقش زن را ارتقاء داد، افزود: بعد از رحلت پیامبر(ص) جاهلیت باعث شد، آرزوهای پیامبر(ص) برای نقش زن در جامعه به انزوا برود و باید توجه داشت که این جاهلیت در حد فاصل رحلت پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) و عاشوراست.
حجت الاسلام رضایی مشابه این وضعیت را در آستانه ظهور امام عصر(ع) برشمرد و بیان داشت: در آستانه ظهور اگر چه جامعه از جهت تمدن و علم و صنعت پیشرفت کرده است اما به لحاظ اخلاقی و تفکری به انحطاط کشیده شده است که به آن جاهلیت مدرن گفته می شود و یکی از مهمترین شاخصه هایش وارونگی شخصیت هاست و انحرافات اخلاقی به اندازه ای است که زنان بیشترین ضربه را می خورند.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه هدف اسلام کمال جویی مطلق انسان است و براین اساس الگو معرفی می کند، خاطرنشان کرد: مهمترین پیام عاشورا بازگشت به اسلام اصیل بود که یکی از مصداق های آن طرح های اسلام برای خانواده و زن است.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا امام حسین(ع) اهل بیت خود را به کوفه برد؟، گفت: امام حسین(ع) در خطبه ای میان راه خطاب به لشکر حر می گوید: می دانید چرا اهل بیتم را همراه خود آورده ام؟ برای اینکه اگر وارد شهر شما شدم، همانگونه که پسران و مردان و برادرانم الگویی برای مردان شما هستند زنان و دختران و خواهرانم نیز الگویی برای زنان شما باشند.
حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه امام حسین(ع) اهل بیت خود را مصداق تربیت یافتگی دینی برای زنان کوفه می دانند، اظهارداشت: این درحالی است که حضرت زینب(س) نیز آینه سه شخصیت پیامبر اسلام، حضرت زهرا و امام علی(ع) است و همانگونه که شخصیت امام علی(ع) جامع الاضداد بود و همه صفات متضاد را جمع کرده بود. به طور مثال در اوج شجاعت قلب رئوفی داشت یا در اوج عدالت بخشش داشت، حضرت زینب(س) نیز اینگونه بود.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه جامع الاضدادی امام علی(ع) به این معناست که همه صفات نیک را ایشان داشتند، تصریح کرد: به طور مثال عاطفه حضرت زینب(س) برجسته ترین عاطفه زمان خودش است. درحالی که حزن حضرت نیز بالاترین حزن است اما استواری و مدیریت علمی ایشان نیز در اوج است.
وی ادامه داد: بانویی که بیشترین مصیبت را می بیند، طبیعتا بیشترین اشک را می ریزد و او در این حال مدیریت لازم را ندارد ولی حضرت زینب(س) با وجود اینکه بیشترین احساس را دارد ولی بهترین مدیریت بحران را نیز داشت.
حجت الاسلام رضایی زن کمال یافته در عصر ظهور را زنی با الگوی حضرت زینب(س) دانست و بیان داشت: زنان دوران ظهور با نگاه به حضرت زینب(س) باید جامع الاضداد باشند و زنان اصحاب المهدی(ع) در عین اوج عاطفه و محبت در اوج علم و معرفت و مدیریت تدبیر هستند.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به الگو بودن حضرت زینب(س) در طول تاریخ اسلام، گفت: به طور مثال حکیمه خاتون عمه امام عصر(ع) در احیای امر امامت حضرت نقش آفرینی کردند و زمانی که از ایشان پرسیده شد چرا این کار را می کنید؟ جواب دادند من از زینب کبری درس گرفته ام.
وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) الگویی عینی و قابل تجربه است، ادامه داد: پیامی که حضرت زینب(س) در بستر عاشورا داد، این بود که در عین زن بودن کمال جویی داشته باش تا وقتی به کمال رسیدی بتوانی با این روحیه اوج باطل را به عجز بکشانی.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین