عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
حاج سعید حدادیان در اردوی تخصصی شعر هیئت آفتابگردان‌ها
سعید حدادیان گفت: نوحه باید مستند و مستدل و قابل فهم برای توده‌ی مردم و نخبگان جهان امروز باشد. گاهی اوقات نوحه حکم بیانیه دارد و بیانیه اصطلاحا به معنای بیان خواسته‌های گروه قابل ملاحظه­ای از جامعه است.
عقیق: در روز چهارم اردوی تخصصی شعر هیئت و آخرین روزی که مشهد مقدس میزبان بانوان و آقایان شاعر مرثیه سرا بود، شاعران جوان کلاس ها و کارگاه های نقد تخصصی را با حضور شاعران و مادحین شناخته شده ی کشور تجربه کردند.

در روز پایانی اردو، شاعران جوان در کلاس «اولویت‌های ساختاری و محتوایی در شعر هیئت – با حضور حاج سعید حدادیان» و کارگاه نقد با حضور محمد مهدی سیار، میلاد عرفان پور و علی محمد مودب حضور داشتند. بانوان شاعر کلاس دیگری را با حضور آقای وحید جلیلی با عنوان «شعر هیئت در دوران انقلاب اسلامی» تجربه کردند.

کارگاه نقد بانوان، میزبان علی محمد مودب و محمد مهدی سیار بود و شاعران سمانه خلف زاده از قم و معصومه اسکندری از کاشمر در این کارگاه به ارائه شعر خود پرداختند.

در کارگاه نقد آقایان که میزبان میلاد عرفان پور و محمد مهدی سیار بودند، شاعران رضا شریفی، مجبتی خرسند، رضا ابوذری شعرخوانی کردند.

علی محمد مودب، مدیر عامل موسسه شهرستان ادب، بعد از کارگاه نقد،با اشاره به جایگاه و شان بالای شاعر اهل بیت (ع) گفت : «مسأله مهمی که در طراحی شعر عاشورایی و نگاه ما به شعر مذهبی وجود دارد استفاده از کلید واژه‌های قرآنی در فرایند فهم  است، اگر ما نگاه دقیقی به آیات و روایات داشته باشیم می‌توانیم درست از امامت و ائمه سلام الله علیهم حرف بزنیم».

این شاعر معاصر در ادامه به وظایف شاعر اهل بیت (ع) در عصر حاضر اشاره کرد و گفت، روایت امام بدون روایت امت کامل نیست، امامت امام‌ به امت ارتباط پیدا می کند و شناخت امت در شناخت امام مهم است . باید بدانیم شاعرانی چون دعبل و فرزدق و... در شعر شیعی چه کرده اند. اینها روایت امام را با روایت امت همراه کرده اند . در روایات ما با ذیل تفسیر  کلمه میزان از امام به عنوان میزان یاد شده است ،و این میزان که امام است با کلماتی مثل کتاب و الناس و قسط معیت و همراهی دارد.  او ادامه داد، نمی شود  امام را که همیشه حاضر است با امت غایب روایت کرد. امت با همه صنوف و صفوفش باید در روایت امام دیده شود.  مودب در پایان در توصیه به شاعران جوان گفت، نباید ذکر اهل بیت (ع) و حسین حسین گفتن برای ما حجابی از جنس نور  بشود که ما را از رسیدن به مفهوم عمیق امامت بازدارد. امام و امامت با این مفاهیم و کلیدواژه ها گره خورده است و بدون اینها ما شاعران امامت نیستیم و امامت اگر در روایت  ما با قسط و کتاب و مردم همراه نباشد  روایت نشده است

سپس بانوان شاعران عضو اردوی تخصصی شعر هیئت در کلاس دکتر وحید جلیلی با موضوع « شعر هیئت در دوران انقلاب اسلامی» حاضر شدند.

وحید جلیلی ابتدا به اهمیت ولایت‌پذیری اشاره کرد و گفت: «خدای متعال خود، مفهوم ولایت را در قرآن برای ما تعریف کرده است و با آن به بندگان خود می‌فهماند که انجام فرایض مذهبی رافع مسئولیت اجتماعی نیست ولی در جامعه امروز ما این نگاه و این سبک زندگی مورد هجوم است، امروزه ضد ولایتی‌ترین تفکرات را با عنوان ولایت بیان می‌کنند، همانند عمر و عثمان زندگی می‌کنند اما دم از حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌زنند.»

و در ادامه افزود: «در کربلا حضرت سیدالشهدا را محاصره کردند و گفتند حق ندارید پایتان را جلوتر و فراتر بگذارید؛ امروز نیز عده‌ای همین گونه‌اند و می‌خواهند ماجرای کربلا از سال ۶۱ هجری فراتر نرود و همت و دغدغه و آرمان‌های عاشورا به زمان حال وارد نشود اما شما وظیفه دارید خط‌شکن‌های این محاصره باشید.».»

آخرین کلاسی که در اولین اردوی تخصصی شعر هیئت برگزار شد کلاس «اولویت های ساختاری و محتوایی در شعر هیئت» با حضور حاج سعید حدادیان بود.

سعید حدادیان نیز درباره اهمیت مستند بودن نوحه‌ها اشاره کرد: «نوحه باید مستند و مستدل و قابل فهم برای توده‌ی مردم و نخبگان جهان امروز باشد. گاهی اوقات نوحه حکم بیانیه دارد و بیانیه اصطلاحا به معنای بیان خواسته‌های گروه قابل ملاحظه­ای از جامعه است. اما باید توجه کرد این بیانیه قابل پذیرش عموم مردم باشد.

این شاعر و مداح اهل بیت (ع) در ادامه به ویژگی های شعر هیئت اشاره کرد و گفت شعر هیئت باید برانگیزاننده باشد و بر سر زبان ها بیفتند. رمز بر سر زبان افتادن شعر نوحه، تکرار آن است. او اضافه کرد، در ذکر مصیبت هم باید مدح ائمه تجلی یابد. وی در این موضوع، اشاره ای به مصیبت  شهادت حضرت علی اکبر (ع) کرده و نمونه ای ذکر کرد: «آنقدر ضربه خوردی که از خون تو سرو پیراهنی از گل پوشیده»

حدادیان افزود: در نوحه حماسه، عرفان، و مصیبت باید باهم گره بخورند و نوحه باید عشق داشته باشد، عشقی از جنس ولایت و محبت داشته باشد.

این مداح اهل بیت (ع) اولویت های محتوایی شعر نوحه را تشریح کرده و ادامه داد که شعر نوحه باید از حیث محتوا اولویت بندی شود. به گفته ی وی، شاعر اهل بیت (ع) باید مسائل روز کشور و دنیا را دنبال کند و در هر مکان، ظلمی بر مظلومی تحمیل شود، شاعر باید آن را در نوحه اش منعکس کند. مسائلی چون مصائب مردم مظلوم یمن یا ماجرای روز 9 دی.

وی خطاب به شاعران عضو دوره تخصصی هیئت اظهار داشت: «شعر نوحه باید بدیع باشد و نوآوری و کشف داشته باشد، در نوحه باید به بینش و آفرینش جدید پرداخت، نوحه باید انقلابی و حماسی و شور انگیز باشد.»

پایان سخنان حدادیان به بحثی در باب جایگاه نوحه در ادبیات فارسی به ویژه ادبیات معاصر مربوط بود. او در این بخش از سخنان خود اظهار داشت که مادر شعر نیمایی نوحه است و ادبیات معاصر ما وام دار نوحه سرایی ست.

پس از اتمام کلاس‌های روز آخر اردو ، شاعران برای وداع با حضرت رضا علیه‌السلام به زیارت رفتند و سپس با کوله‌هایی پربار از آموزه‌های جدید به شهرهای خود روانه شدند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین