عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
در اردوی تخصصی شعر هیئت مطرح شد
اولین اردوی شعر تخصصی هیأت باهمکاری آستان قدس رضوی در ادوگاه شهدای مدافع حرم مشهد آغاز و در آن ابعاد مختلف شعر عاشورایی بررسی شد.
عقیق: اولین اردوی تخصصی شعر هیئت به همت مؤسسه شهرستان ادب در اردوگاه شهدای مدافع حرم شهر مشهد و با همکاری آستان قدس رضوی از ششم لغایت نهم شهریور درحال برگزاری است.

این اردو با حضور 150 نفر از بانوان و آقایان شاعر عضو دوره آفتابگردان‌های مؤسسه شهرستان ادب از نقاط مختلف کشور؛ که به صورت تخصصی در عرصه شعر مرثیه فعالیت دارند برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه نخستین اردوی تخصصی شعر هیئت باحضور شاعران جوان و مسئولین دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا وحیدزاده؛ کارشناس دفتر شعر شهرستان ادب برگزاری این دوره را در ادامه دوره‌های تکمیلی آفتابگردانها که پیش از این برگزار شده است دانست و توضیح داد: «با بازبینی دوره‌های تکمیلی شعر توانستیم به ایده اردوهای تخصصی برسیم. با توجه به نزدیکی ماه محرم، اولین اردوی تخصصی که قرار بر برگزاری آن شد، اردوی تخصصی شعر هیئت بود تا شاعران جوان و خلاق مرثیه‌سرا، از اساتید و مداحان با تجربه بهره کافی ببرند.»

در ادامه میلاد عرفانپور با اشاره به برنامه‌های ارائه شده در این اردو، اظهار کرد، این دوره‌های تخصصی صرفاً دوره‌های تئوریک نیستند و هدف، آزاد شدن ظرفیت سرایش شاعران جوان در حوزه‌های عملی است

کلاس‌های تخصصی در نظر گرفته شده برای آقایان و بانوان به صورت مجزا برگزار می‌شود و اولین کلاس برای بانوان شاعر در روز اول، کلاس تخصصی موسیقی شعر هیئت باحضور نوحه سرای اهل بیت (ع) اکبر شیخی بود.

وی در ابتدا سرایش نوحه را برای شاعران کلاسیک‌سرا دارای اهمیت بسیار دانست و گفت: نوحه نسبت به دیگر قالب‌های کلاسیک ظرفیت بیشتری برای دیده شدن دارد. حضرت آقا می‌فرمایند نوحه حرکتی است که خاص شیعه است و برخلاف برخی از انواع موسیقی‌ها در جهت ارائه محتواست. در قرآن کریم تأکید شده است که هرجا ظلم و ستم دیدی دادخواهی کن.

شیخی با اشاره به اهمیت روضه خواندن حضرت زینب در پاسخ به ابن زیاد افزود: متأسفانه چندین سال است که چگونگی شهادت سیدالشهدا اولویت نوحه‌های ما شده. در حالی که چرایی شهادت ایشان باید در اولویت ما باشد. امام حسین(ع) در مقابل یزید ایستاد تا همه بدانند یزید فردی سفاک است.

وی در بخش دیگری از این کلاس آموزشی به شگردهای سرایش شعر نوحه اشاره کرد و گفت: هنر سرایش شعر نوحه خاص گفتن است و عام شنفتن. نوحه خوب هرقدر سهل و ممتنع باشد راحت‌تر به سر زبان‌ها می‌افتد.

اکبر شیخی خواندن مقاتل، مباحث امام شناسی و توجه به نیاز جامعه را در یافتن مضامین تازه موثر دانست و گفت: هرکدام از ادعیه ما قدر یک پایان نامه دکترا حرف برای گفتن دارد. خوب است دعاها را به این دید نگاه کنیم نه آنکه فقط برای ثواب بخوانیم.

این شاعر اهل بیت، شعر نوحه را مانند دیگر قالب‌های شعری، قالبی مجزا دانست و افزود: به هر یک از بخش‌های نوحه تصنیف می‌گوییم. تصنیف به معنی صنف، صنف شدن است. تصنیف بحر ندارد اما ضرب و آهنگ دارد و قافیه در نوحه به ملودی بستگی دارد.

وی با اشاره به باور اشتباهی که درباره مفهوم موسیقی وجود دارد گفت: «برخی می‌گویند موسیقی خانه نفاق است. این در حالیست که واژه غنا را نباید با هر نوع موسیقیای یکی دانست.»

شیخی در پایان این جلسه برای تبیین بهتر ظرایف شعر نوحه به خواندن و اجرای برخی از قطعات پرداخت.

نخستین کلاس آقایان، «سیره امام رضا(ع)» باحضور حجت‌الاسلام گنابادی نژاد معاونت فرهنگی، اجتماعی آستان قدس رضوی همراه بود.

وی درباره جغرافیای تأثیر‌گزاری اهل بیت آغاز سخن کرد و افزود: تأثیر‌گزاری منجر به بلاد اسلامی و شیعیان نیست، بلکه سایر ادیان و دیگر مذهب‌ها را دربرگرفته است، من جمله ارامنه ساکن ایران و...

وی درباره امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان گفت: سفر مذهبی علما تحت عنوان مباحث دینی به هندوستان در شهر دهلی سال گذشته در محور امام رضا (ع) و اهل بیت منجر به استقبال اساتید و اهل ادب هندوستان شد که موجب نوشتن مقاله در حوزه رضوی گردید که آنها را مشتاق شناخت بیشتر از امام هشتم و اهل بیت کردند.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد در ادامه سخنرانی اشاره به طرح خادم یاری اشاره کرد و گفت: خادمی امام رضا(ع) فقط محدود به جغرافیای خاصی یا فقط مختص حرم نیست بلکه خادمی امام رضا(ع) را می‌توان در هر کسوت و جایگاهی و در هر نقطه از جهان داشت. خادم یاری دارای ۲۵عنوان است که شعر یکی از آنها بوده و در چند برنامه اخیر آستان برنامه‌ای تحت عنوان شعر رضوی دعبل برگزار شد که در کنار انجمن‌های رضوی آستان، در شهرستان‌ها نیز شروع بکار کرده است.

وی به کلید واژ‌ه‌های شعر رضوی اشاره کرد و گفت: جای مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر حضرت در کنار سایر کلید واژه‌های احساسی خالی است.

کلاس دوم برای آقایان شاعر، میزگرد شعر هیئتی با حضور آقایان سیدمهدی حسینی، حسن بیاتانی و جواد حیدری برگزار شد.

در این جلسه، شعر هیئت، معیار شعر هیئت و شاعر هیئتی موضوع اصلی بود.

جواد حیدری در این زمینه گفت: مسئله مهم اینکه برای ائمه نوشتن مستلزم این است که عصمت واژگان حفظ شود و کاربرد کلمات مشخص باشد و باید متوجه غلط‌های اعتقادی شد مثل قیاس کردن و....

در ادامه سیدمهدی حسینی گفت: مباحث فنی شعر، شعر را به چند بخش تقسیم خواهد کرد. اگر بخواهیم در باب اشعار سخت صحبت کنیم باید گفت شعر کودک به دلیل واژگان محدود و شعر طنز به جهت خنده‌دار بودن و خنداندن مردم باید طوری نشود که کسی دلخور بشود. گفتن این نوع اشعار سخت است. ترانه نیز، باید دارای زبان مردم فهم باشد و سلیقه مردم را بشناسد و در عین حال خواص هم از آن لذت ببرند و مورد آخر، که گفتن این نوع اشعار نیز سختی‌هایی دارد، شعر نوحه و هیئت است. در این شعر باید لذت عاطفی و موسیقی و مضمونی حفظ شود چون بیشتر مخاطبان عوام هستند و شاعری می‌تواند موفق باشد که موسیقی و ظرافت کلام و زبان را بشناسد و اثرش با یکبار شنیدن تأثیرگذار باشد و حزن در نوحه نباید هیچ وقت فراموش شود.

نخستین روز اردوی تخصصی شعر هیئت بعد از برگزاری چند کلاس تخصصی برای شاعران جوان، به پایان رسید.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین