۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۹ : ۰۲
وی تصریح کرد: مقام معنوی این نیست که در یک روز با بالابردن دست شخصی او را به اوج معنویت رساند؛ مقام معنوی برای افراد معمولی میباشد که باید سیرو سلوک کنند و برای اولیای خدا هم از قبل تثبیت شده و طی مراحل خودش رو به صعود است لذا غدیر از این جهت چیزی بر حضرت علی(ع) اضافه نکرد و عظمت بزرگترین عید ما، منصوب شدن ایشان برای حکومت است.
عدم همخوانی فضای دینی رایج با جریان غدیر
حجتالاسلاموالمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: بزرگترین عید ما مسلمانان و بزرگترین شادی ما مؤمنان موضوعش سیاسی است در حالیکه اصلا با رنگ و لعاب مساجد، حال و هوای هیئتها، فضای تعالیم دینی رایج جامعه ما همخوانی ندارد.
وی افزود: امام رضا(ع) از مولیالموحدین علی(ع) نقل کردهاند: در روز عید غدیر برای فرزندان خود لباس نو بخرید، بهترین غذای سال را در عید غدیر داشته باشید، مؤمنان به یکدیگر هدیه بدهند، صلح رحم انجام دهید، اگر برای کسی که نیازمند وام است، وام فراهم کنید منِ علیبنابیطالب ضمانت میکنم آبرویش نرود و وام را برگرداند.
حجتالاسلاموالمسلمین پناهیان ادامه داد: همچنین مولای متقیان علی(ع) فرمودهاند: «اگر کسی در عید غدیر یک غذا به کسی دهد ده فعام غذا داده است؛ هر فعام یعنی صدهزار پیغمبر، صدیق و شهید».
وی تأکید کرد: نکته قابل توجه و تأمل این است که این توصیهها برای یک عید سیاسی است؛ غدیر نصب به حکومت و بحثی کاملا سیاسی است.
حجتالاسلاموالمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: سیاستورزی یک دانش پیچیده است و اگر مردم یک جامعه سیاستورزی را درک نکنند، امام جامعه را تنها میگذراند. چنانکه ابوموسی اشعری را به علیبنابیطالب(ع) تحمیل کردند به طمع اینکه جنگ به راه نمیاندازد.
وی متذکر شد: هر چه غدیر را بیشتر جشن بگیریم، مشکلات جامعه اسلامی کمتر میشود در واقع غدیر راهحلی است که عاشورا پیش نیاید.