۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۸ : ۰۶
وقال علیه السلام:الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِي الْعُيُوبِ، وَ هُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى كُلِّ سُوء.
امام(عليه السلام) فرمود: بخل، جامع تمام عيوب است و وسيله اى است كه انسان رابه هر بدى اى مى كشاند.
امام(عليه
السلام) در اين گفتار حكيمانه بخل را به عنوان يك صفت رذيله كه سرچشمه
رذايل ديگر است معرفى كرده، مى فرمايد: «بخل، جامع تمام عيب ها و وسيله اى
است كه انسان را به سوى هر بدى اى مى كشاند»; (الْبُخْلُ جَامِعٌ
لِمَسَاوِي الْعُيُوبِ، وَهُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى كُلِّ سُوء).
«مساوى» ظاهراً جمع «مسائة» به معناى بدى است و بعضى گفته اند كه «مساوى»
جمع «مسوى» مى باشد. انسان بخيل از يك سو از پرداخت حقوق شرعى امتناع كرده و
سعى مى كند تا آن جا كه ممكن است از آن بكاهد. از سويى ديگر در مواردى كه
صله رحمى ايجاب مى كند به احرام كمك نمايد خوددارى مى كند و به اين ترتيب
جزء قاطعان رحم مى شود. از سويى ديگر به سبب علاقه فوق العاده به اندوختن
مال ممكن است آلوده احتكار، رباخوارى، غش در معامله و انواع كسب هاى حرام
شود. نيز براى پوشانيدن چهره واقعى خود به سراغ رياكارى مى رود و براى اين
كه در برابر درخواست كنندگان كمك جواب رد بدهد متوسل به انواع دروغ ها مى
شود و به اين ترتيب بخل، سرچشمه گناهان فراوان و عيوب بسيار خواهد بود. از
طرف ديگر شخص بخيل در اعتقادات خود نيز مشكل دارد چراكه اگر سوءظن به خدا
نداشت انفاق مى كرد و به وعده هاى الهى دل خوش بود. البته بخل درجاتى دارد و
تمام صفاتى كه گفته شد مربوط به تمام درجات نيست هرچه شديدتر باشد آثار
سوئش بيشتر است. حقيقت بخل آن است كه انسان نخواهد ديگرى از اموال يا
موقعيت او و يا علم او برخوردار شود. دانشمندان براى بخل انواع و اقسامى
شمرده اند. كمترين آن اين است كه انسان نخواهد ديگران از امكانات او
استفاده كنند و بالاترين آن اين است كه نخواهد ديگران از اموال يكديگر، يا
از اموال خودشان بهره مند گردند و گاه بخل به قدرى شديد مى شود كه انسان
دربرابر خويشتن هم بخيل مى گردد و حاضر نيست خودش از امكاناتش بهره مند
شود. قرآن مجيد بخيلان را به عذاب خواركننده تهديد كرده است، مى فرمايد:
«(الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ
مَا آتَاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَاباً
مُّهِيناً); آن ها كسانى هستند كه بخل مىورزند، و مردم را به بخل دعوت مى
كنند، و آنچه را كه خداوند از فضل (و رحمت) خود به آن ها داده، كتمان مى
نمايند. (اين عمل، در حقيقت از كفرشان سرچشمه گرفته;) و ما براى كافران،
عذاب خواركننده اى آماده كرده ايم». قابل توجه اين كه خداوند اينگونه افراد
را جزء كافران شمرده است. در احاديث اسلامى نكوهش هاى زيادى درباره بخل و
بخيل آمده است ازجمله در حديثى كه در غررالحكم از امام اميرمؤمنان(عليه
السلام) نقل شده است مى خوانيم: «البُخلُ يُذِلّ مُصاحِبَه وَيُعِزّ
مُجانِبَهُ; بخل، صاحبش را ذليل و بيگانه از او را عزيز مى كند».